تم هفته

سورتمه سواری بر فراز فضای ریلی تهران

تهران شهری پرتکاپو و پرتردد است که کسب و کارهای بسیاری با جدیت در آن جریان دارند و میلیون‌ها نفر در طول روز به نقاط مختلف آن جابه جا می‌شوند. جز این چهره جدی و پرکار، پایتخت ایران جلوه دیگری هم دارد. چهره ای پرهیجان، شاد و مفرح. این جلوه را در پارک ها و مراکز تفریحی تهران بیشتر می‌توان دید. پس از ساعات کاری یا در روزهای تعطیل بسیاری از ما دل‌مان می‌خواهد فضایی متفاوت از روزمرگی شهر را تجربه کنیم و چه چیزی ازین بهتر که در یک سواری کوتاه و پرهیجان بتوانیم از بالا به شهر نگاه کنیم. روز باشد یا شب، بهار باشد یا پاییز منظره‌ای متفاوت و دلنشین در انتظار ماست. از سورتمه‌ سواری صحبت می کنیم؛ البته نه سورتمه برفی بلکه سورتمه‌ای که روی ریل با سرعت سُر می‌خورد و شما را به لحظات پرهیجان دوره کودکی می‌برد؛ اما ماجرای هیجان‌انگیزتان در پارک گلابدره اینجا تمام نمی‌شود.

اولین سورتمه ای که در پایتخت به راه افتاد را ابتدا سورتمه تهران نامیدند و در نقشه گوگل هنوز به همین نام ثبت شده است؛ اما امروز مجتمع تفریحی سورتمه دربند نامیده می‌شود. محلی‌ها هم به آن سورتمه گلابدره می‌گویند. این سورتمه در دامنه کوه‌‌های شمیران واقع شده است و با هر نامی که آن را بشناسید، چیزی از هیجانش کم نمی‌شود. با ما در یک سورتمه سواری مهیج بر فراز پایتخت همراه شوید.

معرفی مجتمع تفریحی سورتمه دربند/ هیجان بر فراز پایتخت

سورتمه دربند در پارک گلابدره درست در شمال تهران قرار گرفته که پس از جمشیدیه مرتفع ترین پارک پایتخت است. همین موقعیت آن را به یک مقصد جذاب تبدیل کرده است که به آسانی و بدون کوهنوردی طولانی بتوانید منظر زیبای تهران را از بالا تماشا کنید؛ البته اگر ریزگردها و آلودگی هوا بگذارد. این تماشا گاهی تجربه‌ای آرامش‌بخش مانند نشستن روی نیمکت‌های پارک است و گاهی تجربه ای نفس‌گیر مثل سر خوردن روی سورتمه دربند. هیجان‌انگیزترین و مهم‌ترین تفریح شما در این مجموعه سورتمه‌ای است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. سورتمه دربند با استانداردهای ایمنی روز جهان به دست کارشناسان ایرانی ساخته شده است. با سوار شدن روی واگن‌های زردرنگ این سورتمه شما مسافت ۸۵۰ متری را با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت و با هیجان طی می کنید. اشتباه نکنید این سرعت برخلاف آنچه داخل ماشین تجربه می‌کنید اصلا کم نیست. این تقریبا برابر سرعتی است که اسب‌های مسابقه با آن چهارنعل می‌تازند و همان قدر برای‌تان هیجان دارد. سواری با این سرعت، سر پیچ‌های مسیر آن‌قدر ترسناک می‌شود که خیلی‌ها ترمز می‌گیرند و سرعت‌شان را کم می‌کنند؛ اما شما ترمز نگیرید و با ما ادامه دهید تا بیشتر درباره تفریحات هیجان انگیز پارک گلابدره بگوییم.

در این مجموعه تفریحی، سافاری پارک وحشت، سینما پرواز و ماشین برقی کوبنده با انواع مختلفی از لوازم و امکانات ورزشی و تفریحی در کنار هم گرد آمده‌اند تا دقایق پرهیجان و لذت بخشی برای شما ایجاد کنند.
نکته: توجه داشته باشید این پارک ساختار شیبداری دارد که تردد در آن برای افراد دارای ناتوانی حرکتی بسیار دشوار است. شیب زیاد پارک برای افراد مسن، کودکان و زنان باردار نیز موجب دشواری و خستگی می‌شود. برای استفاده راحت تر می‌توانید از در شمالی پارک که در بالاترین نقطه آن قرار گرفته است وارد شوید و برای خروج از در جنوبی در پایین‌ترین بخش پارک استفاده کنید.

تفریح هایی که در مجتمع سورتمه دربند خواهید داشت

در پارک گلابدره تفریحات بسیار متنوعی کنار هم جمع شده اند. از امکانات تفریحی معمول در پارک‌ها مانند پیست دوچرخه سواری، آبشار و آلاچیق و برکه و آبنما تا محوطه تمرین سنگ‌نوردی و زمین مخصوص ورزش و زمین‌های بازی در این پارک گرد آمده است. ماشین‌های کوبنده برقی را احتمالا می‌شناسید. همه ما از ضربات برخورد ماشین‌ها و خنده‌‌های ناگهانی‌مان خاطرات بسیار خوشی داریم. علاوه بر اینها سافاری پارک وحشت و سینما پرواز منتظر شماست که در کمتر پارک تهران همانندش پیدا می‌شود. اما از همه اینها گذشته یک چیز این مجموعه اصلا معمولی نیست؛ آن هم تجربه سورتمه سواری است. پس بگذارید با معرفی نخستین سورتمه تهران آغاز کنیم:

– سورتمه‌سواری/ هیجانی کوتاه که دل‌تان می‌خواهد بارها تکرار کنید

با راهنمایی متصدی و پس از انتظاری نه چندان طولانی، روی واگن خود می‌نشینید. کمربندتان را می‌بندید. محض احتیاط دست‌تان را روی اهرم ترمز نگه می‌دارید و با فاصله مناسب از واگن جلویی حرکت‌تان آغاز می‌شود. لحظات اول، سرعت چندان زیاد نیست و همه با اعتماد به نفس لبخند می‌زنند؛ اما هرچه پیش می‌روید سرعت بیشتر می شود تا جایی که صدای جیغ و هیجان هر کسی را بلند می‌کند. این سورتمه سه پرش و چندین اسپیرال گردشی نفس گیر و پرهیجان در مسیر خود دارد. سر پیچ‌ها وقتش است که شجاعت‌تان را محک بزنید و ببینید چقدر ترمز می‌کنید. خیال‌تان از کمربندها و ایمنی دستگاه راحت باشد. تورهای سبز رنگ هم در مسیرتان محض احتیاط نصب شده‌اند تا جلوی هرگونه خطر احتمالی را بگیرند. پس مساله تنها روبرو شدن با چالش ترس خودتان است. بعضی‌ها بدون ترمز تا پایان مسیر را طی می‌کنند و آدرنالین خون‌شان را حسابی بالا می‌برند. بعضی‌ هم سر هر پیچ ترمز می‌گیرند و از تماشای مناظر کوهستانی و جذاب اطراف‌شان لذت می‌برند.

سورتمه دربند در هر ساعت ظرفیت جابه‌جایی ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را دارد. واگن‌های سورتمه جای نشستن دو نفر را دارند؛ اما تنها کودکان خردسال زیر ۸ سال می‌توانند دونفره همراه بزرگ‌ترشان سوار شوند که این سواری برای کودکان رایگان است و نیاز به بلیط جداگانه ندارد. بزرگسالان همگی تک نفره سوار می‌شوند. پس از طی مسیر سواری در زمانی که مثل برق و باد می‌گذرد، واگن‌ها به آرامی به جایگاه اول خود باز می‌گردند. دستگاه عکاسی اتوماتیک در طول مسیر از شما عکس می‌گیرد و هنگامی که پیاده شدید اگر عکس‌تان را دوست داشتید می‌توانید آن را روی تخته شاسی چاپ کنید. احساسی که آدم‌ها از این سواری دارند به میزان هیجان‌خواهی‌شان بستگی دارد. بعضی‌ها در پایان مسیر تازه سرحال آمده‌اند و دل‌شان می‌خواهد بارها سواری‌شان را تکرار کنند. بعضی هم کمی ترسیده‌اند و با نوشیدن آبمیوه، قند خون‌شان را سرجایش برمی‌گردانند. البته برخی هم پیدا می‌شوند که حتی این حد از هیجان برای‌شان کم است. برای آنکه بدانید شما از کدام دسته هستید باید تا سورتمه دربند بروید و خودتان را محک بزنید.

درباره ایمنی سورتمه:

اگر  خیال‌تان از ایمنی سورتمه راحت نیست بگذارید بگویم این وسیله با الهام گرفتن از منو ریل متحرک، جوری طراحی شده است که واگن ها به هیچ وجه حتا در سرعت‌های بالا از ریل جدا نمی‌‌شوند و کمربند ایمنی هم شما را محکم روی صندلی نگاه داشته است. واگن‌های سورتمه دربند ۲ ترمز جداگانه دارند. ترمز اول همان اهرمی است که در دست شما قرار دارد و می‌توانید به کمکش سرعت دلخواه خود را تنظیم کنید و حتا در زمان بارندگی نیز به خوبی عمل می‌کند. برای ایمنی بیشتر، ترمز دومی هم در نظر گرفته شده که کاملا اتوماتیک است و با رسیدن سرعت شما به ۴۰ کیلومتر در ساعت مانع از بالاتر رفتن سرعت می‌شود.

سورتمه سواری در ساعات و فصل‌های مختلف:

اگر می‎خواهید هیجان خود را به نهایت برسانید یکبار هم سورتمه‌سواری را در شب آزمایش کنید. تجربه عبور برق‌آسا در دل تاریکی کوه درحالی‌که نمای چراغ‌های روشن شهر پیش روی‌تان قرار دارد ضربان قلب شما را به نهایت می‌رساند.

حتما برای‌تان جالب است بدانید سورتمه به استثنای کولاک و یخبندان شدید، حتا در روزهای برفی و بارانی نیز باز است و استاندارد مناسب برای حرکت در پدیده شبنم‌زدگی را دارد. البته در مواقع بارندگی واگن‌ها با دوبرابر فاصله نسبت به یکدیگر حرکت می‌کنند. بنابراین کم و بیش در هر آب و هوایی به شرط داشتن لباس مناسب می‌توانید تجربه‌ای لبریز از هیجان داشته باشید.

اگر به سورتمه‌سوری علاقه دارید می‌توانید این تجربه در بام توچال تهران نیز تکرار کنید:

– سافاری پارک وحشت/ یک تجربه ناشناخته

سافاری پارک مکانی برای تجربه اوج ترس است. درست شبیه اینکه با پای خودتان به درون یکی از فیلم‌های ترسناک بپرید و ناچار بشوید از میان اتفاقاتی وحشتناک عبور کنید. اگر از طرفداران ژانر وحشت هستید تجربه برخورد نزدیک با ترس‌های‌تان را از دست ندهید. در سافاری پارک سورتمه از جدیدترین آیتم‌های ترس‌آفرین ساخت آمریکا استفاده شده است تا هیجان شما به نهایت برسد. زمانش رسیده که ۷ دقیقه جرات خودتان را محک بزنید و با پای پیاده مسیر ترسناک و پیچ در پیچ دهلیزهای وحشت را بپیمایید. پیشنهاد ما این است که بصورت دسته جمعی و گروهی بروید و هیجان و تفریح خود در سافاری را دوچندان کنید.

شرایط و هزینه استفاده:
  • * افراد زیر ۱۲ سال و بالای ۶۰ سال نمی‌توانند از سافاری استفاده کنند.
  • * ساعات کاری و تعطیلات آن مشابه با ساعات مجموعه تفریحی سورتمه است.
  • * سافاری تجهیزات بخصوصی ندارد و سوار بر وسیله‌ای نمی‌شوید.
  • * به بیماران قلبی و خانم‌های باردار یا کسانی که در تاریکی و فضای بسته دچار مشکل می‌شوند توصیه نمی‌شود.
  • *  هزینه برای هر نفر ۱۲۰۰۰ تومان است.
– اولین سینما پرواز ایران

سینما پرواز تجربه ای متفاوت از سینماهای چندبعدی است چون در این تفریح شما کاملا معلق هستید. کابین‌های ۴ نفره در ارتفاع ۲ متری از سطح زمین آویزان می‌شوند و در این حال با استفاده از عینک سه بعدی و افکت‌های طبیعی کم‌نظیر مانند طوفان، باران، مه و رعد و برق غافلگیر می‌شوید. این تجربه یک واقعیت خیال‌انگیز و یک توهم پرهیجان است که در آن به سختی یادتان می‌ماند چند لحظه پیش کجا و در چه حالی بودید. سینما پرواز سورتمه دربند که از زیمنس آلمان خریداری شده است اولین سینما پرواز در ایران است بنابراین فرصت یکبار امتحانش را از دست ندهید:

شرایط و هزینه استفاده:
  • * برای افراد زیر ۷ سال محدودیت سنی وجود دارد.
  • * برای افراد بالای ۱۳۰ کیلوگرم محدودیت استفاده وجود دارد.
  • * ساعات کار و تعطیلات سینما پرواز مطابق با ساعات کار بقیه مجتمع تفریحی سورتمه است.
  • * هزینه استفاده برای هر نفر ۱۵۰۰۰ تومان است.
– پیک‌نیک و گردش در پارک گلابدره

بوستان ۲۲ هکتاری گلابدره در دامنه شیبدار کوه‌های دربند رو به چشم انداز زیبای تهران و در دو سوی رودخانه گلابدره ساخته شده‌ است. طراحی ویژه این پارک از توپوگرافی محیط پیروی می‌کند و یک پارک مطابق با ویژگی‌های بومی و کاملا طبیعی است. از جمله در انتخاب پوشش گیاهی پارک نیز از گونه‌های خودروی دامنه های گلابدره مانند درختان ارغوان استفاده شده است طوری که اگر آلاچیق‌ها را نادیده بگیرید پارک کاملا محیطی طبیعی شبیه به دامنه‌های سرسبز اطرافش دارد. حتا جوی‌های سنگی، آب‌‎نماها و برکه‌های پارک به شکلی هوشمندانه در امتداد مسیر طبیعی آب‌های روان کوه قرار گرفته‌اند و به زیبایی آنها را تا کف دره و رودخانه هدایت می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های طبیعت‌دوستانه این پارک استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین روشنایی سراسر پارک است.

شاید تصور کنید گلابدره بوستانی مخصوص ورزشکاران است؛ اما این پارک برای پیک‌نیک و تفریح خانوادگی نیز همه امکانات لازم را گردآورده است. از آلاچیق‌های خوش‌منظره و متعدد تا پیش‌بینی باربکیو، سرویس بهداشتی، نمازخانه و محوطه بازی کودکان همه چیز برای تفریح تک تک اعضای خانواده فراهم است. تنها اشکال این پارکِ پرشیب برای افرادی است که در حرکت محدودیت دارند و پیمودن سربالایی برای‌شان دشوار است.

بوستان گلابدره یک رستوران معلق بر جرثقیل با ظرفیت ۲۰ نفر هم دارد که در ارتفاع ۳۵ متری از سطح زمین به مشتریان در نوبت‌های صبحانه، ناهار، عصرانه و شام خدمات می‌دهد.

– کوهنوردی در گلابدره

در بوستان گلابدره یک جاده تندرستی ۶ کیلومتری، برای گردشگران تجربه یک کوهنوردی سبک را  فراهم می‌کند. می‌توانید طبیعت‌گردی یا کوهنوردی خود را از این پارک آغاز کنید و پس از تجربه تفریحات هیجانی به یک کوه‌پیمایی باصفا نیز بپردازید. پارک گلابدره در بالاترین نقطه‌اش به مسیر کوهنوردی متصل می‌شود که تا اردوگاه و قله کلکچال ادامه دارد و از محبوب‌ترین مسیرهای سبک کوهنوردی در شمیران است. در پارک شاهد عبور بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش کوهنوردی و پیاده‌روی خواهید بود.

– دیگر امکانات ورزشی تفریحی مجتمع سورتمه دربند
  • * ماشین کوبنده برقی به مبلغ ۸۰۰۰ تومان برای ۱۵ دقیقه
  • * پیست دوچرخه سواری ۸۰۰ متری شیب‌دار | رایگان
  • * زمین‌های بازی کودکان
  • * زمین ورزشی چند منظوره (فوتبال، بسکتبال و…)
  • * دیوار و تور تمرین صخره‌نوردی
  • * دستگاه‌های ورزشی
  • * جاده تندرستی ۶ کیلومتری
– سورتمه به دربند خوش‌خاطره نزدیک است

خبر خوش دیگر درباره سورتمه این است که به دره و کوه دربند بسیار نزدیک است و با طی مسافتی کوتاه دره باصفای دربند برای‌تان تفریحات خوشمزه و متنوعی را فراهم کرده است. سواری بر تله‌سیژ و شکم‌گردی در رستوران‌ها یا امتحان مزه آلوچه و لواشک و ترشک بخشی از تجربه گردش در دربند است.

امکانات مجموعه تفریحی سورتمه تهران

برای تفریحی جذاب با دوستان یا اعضای خانواده این امکانات فراهم شده است:

پارکینگ

سرویس بهداشتی

آلاچیق و باربکیو

محوطه بازی کودک

ابزارهای ورزش بزرگسالان

بوفه و فروشگاه

رستوران معلق جرثقیلی

هزینه ها و شرایط استفاده از رستوران معلق جرثقیلی گلابدره

برای استفاده از این رستوران متفاوت، می توانید از ۲ پکیج زیر یکی را انتخاب کنید:

۳۰ دقیقه بدون پذیرایی به ازای هر شخص ۵۰۰۰۰ تومان

۳۰ دقیقه با پذیرایی شامل چای، نسکافه، هات چاکلت، کاپوچنو، بیسکوییت، شکلات به ازای هر شخص ۷۰۰۰۰ تومان

لازم است حتما ۲ الی ۳ روز قبل از مراجعه به صورت تلفنی رزرو کنید. همچنین امکان میل صبحانه، ناهار، عصرانه و شام نیز فراهم است.

 

مسیر دسترسی به مجتمع تفریحی سورتمه دربند

آدرس: تهران، خیابان دربند، خیابان گلابدره، خیابان الفت، خیابان پندار، خیابان شکیبایی

از میدان قدس

اگر با وسایل حمل و نقل عمومی قصد تردد دارید؛ بهترین انتخاب مترو است. در ایستگاه پایانی خط ۱ مترو یعنی تجریش پیاده شوید. جلوی مترو تاکسی و ماشین‌هایی ایستاده‌اند که در روزهای تعطیل مسافران را با مبلغ توافقی تا سورتمه، میدان دربند و گلابدره می‌برند. اگر نمی‌خواهید این ماشین‌ها را سوار شوید حدود هفت دقیقه تا میدان تجریش پیاده بروید.

از میدان تجریش

در ضلع شمال شرقی میدان تجریش، ابتدای خیابان فناخسرو تاکسی‌های” تجریش-آبک” را سوار شوید و مقابل ورودی پارکینگ جنوبی بوستان گلابدره پیاده شوید. از این ورودی برای رسیدن به سورتمه بایست مسیر  بسیار پرشیب خسته‌کننده و پلکانی  ۶۰۰ متری تا بالای پارک را بپیمایید.

و یا ابتدای خیابان باغ شاطر تاکسی دربند را سوار شوید و جلوی خیابان اسدالهی پیاده شوید سپس با پیاده‌روی مسافت نسبتا شیبدار حدود ۹۰۰ متر از خیابان سازمان آب به در شمالی پارک گلابدره برسید.

هزینه تفریحات در مجتمع تفریحی سورتمه دربند

سورتمه‌سواری: ۲۰۰۰۰ تومان

نکته: همراه بودن خردسال که در واگن مشترک با شما می‌نشیند رایگان است.

عکاسی حرفه ای هنگام سورتمه: ۱۵۰۰۰ تومان چاپ روی شاسی، ۱۲۰۰۰ تومان تحویل فایل روی گوشی

سافاری پارک وحشت: ۱۲۰۰۰ تومان

سینما پرواز: ۱۵۰۰۰ تومان

ماشین برقی: ۸۰۰۰ تومان

نکته: مجموعه تفریحی دربند معمولا بسته‌های تخفیفی را برای کسانی که می‌خواهند از چند وسیله استفاده کنند در نظر می‌گیرد که هنگام مراجعه به گیشه می‌توانید درخواست کنید.

به این نکات برای لذت بردن از تفریح‌تان توجه کنید:

  • پارک گلابدره یک پارک تماما شیبدار است که استفاده از آن متاسفانه برای افراد دارای معلولیت حرکتی و سالمندان امکان‌پذیر نیست.
  • در استفاده از تفریحاتی مانند سورتمه به تمام توصیه‌های ایمنی از جمله بستن کمربند، رها نبودن لباس و شال، رعایت فاصله با واگن جلویی، نگرفتن بیش از اندازه ترمز و  … به دقت توجه کنید.
  • در استفاده از سایر تفریحات محدودیت‌های سنی و شرایط ایمنی را رعایت کنید.
  • این پارک به کوه متصل است بنابراین حیواناتی مانند سگ، روباه، شغال، سمور و پرندگان شکاری گاه‌گاهی در آن دیده می‌شوند. این حیوانات هیچ خطری برای شما ندارند. شما نیز بدون آسیب زدن به آنها یا تلاش برای گرفتن‌شان از حضور این جانوران زیبا در محیط طبیعت لذت ببرید.
  • اگر پیاده به پارک می‌روید برای آسان کردن گردش‌تان از در شمالی وارد شوید و از در جنوبی بازگردید تا در مسیرتان ناچار به پیمودن مسیر سربالایی تند نشوید.

سخن آخر

بسیاری از اوقات ویدیوهایی از تفریحات پرهیجان خارجی را در گوشی‌های همراه‌مان می‌بینیم و به اشتراک می‌گذاریم ولی شاید خبر نداشته باشیم به فاصله کوتاهی کنار گوش‌مان مجموعه‌ای تفریحی وجود دارد که می‌توانیم هیجان بالایی را در آن تجربه کنیم. مجموعه تفریحی سورتمه دربند در دامنه کوه‌های شمیران و در بالای پارک زیبای گلابدره، از آن مکان‌هایی است که می‌توانیم در گروه‌های دوستانه یا خانوادگی ساعات لذت‌بخشی را در آن تجربه کنیم. این تجربه تنوع بسیاری دارد؛ از سر خوردن روی سورتمه در ارتفاعات تهران گرفته، تا سافاری در تونل وحشت و سایر جاذبه هایی که در این مطلب همه آنها را به صورت کامل معرفی کردیم. نوبت آن رسیده است که این جمعه یا حتی بعد از کار در روزهای میانی هفته، به سورتمه دربند بروید و از هیجان و تفریح‌تان برای ما بگویید. آیا هیجان این سورتمه برای‌تان کافی بود؟ در سافاری چقدر ترسیدید؟

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

فهیمه دزفولی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا