طبیعت گردی

گلیرد، پیشنهاد آخر هفته ای برای تهرانی ها

روستای گلیرد یکی از خوش آب و هواترین روستاهای منطقه طالقان است. در فاصله ۱۶۰ کیلومتری تهران، مقصد جذابی که می تواند یک انتخاب خوب باشد برای آخر هفته تهرانی هایی که از گرما، دود و ترافیک جانشان خسته است.

یک روستای سرسبز به دور از آلودگی های شهری با معماری سنتی و چشم نواز که بیش از هر چیز دیگری روح آدمی را نوازش می دهد. یک حمام تاریخی نیز از جاذبه‌های زیبای معماری این روستاست.

کوچه پس کوچه‌های روستای گلیرد یکی از نوستالژیک ترین اتفاقاتی است که برای آرامش روان به آن نیاز داریم. گلیرد اما از جاذبه‌های طبیعی و سرسبزی خاصی  نیز برخوردار است.

خانه آیت‌الله طالقانی نیز که اکنون تبدیل به یک خانه موزه شده تاکنون گردشگران زیادی را راهی این روستا کرده است. در این خانه تمامی ‌لوازم شخصی آیت‌الله طالقانی و سیر تاریخی زندگی او قابل مشاهده است.

خانه آیت‌الله طالقانی یکصد سال قدمت دارد و سال ۷۷ نیز به ثبت ملی رسیده است.

مغازه هایی برای فروش صنایع دستی روستای گلیرد سرتاسر روستا خواهید دید شامل انواع محصولات چوبی، بخاری‌های سنتی و تولیدات کرباس، گلیم، جاجیم، جوراب و دستکش و شال گردن تا سوغاتی هایی نظیر انواع خشکبار، لواشک‌های محلی و گردو.

خانه‌های کاهگلی و ارسی‌های آنها از چوب درختان گردو و توت ساخته شده است. کلون‌های در خانه‌ها نیز در این روستا هنوز کاربرد دارند.

برخی یافته‌های باستان شناسی متعلق به حدود ۶۰۰ سال پیش نیز از روستای گلیرد به دست آمده است که وجود این کتیبه ها نشان از قدمت آن دارد.  معماری این روستا برگرفته از معماری سنتی طالقان است.

چشمه گوارای گلیرد آب گوارا و زلالی دارد که به گفته مردم محلی از گواراترین آب‌های منطقه طالقان تشکیل شده و چنان پرآب بوده که علاوه بر مصرف خانگی، پاسخگوی مصارف کشاورزی اهالی و آبیاری باغات نیز است.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا