معرفی نقاط گردشگری جهان

غواصی هیجان انگیز

تا به حال تجربه غواصی داشته اید؟

امروز برای شما لیستی از هیجان انگیزترین و متفاوت ترین مکان‌های غواصی در دنیا را تدارک دیده ایم.

در این لیست محبوب ترین مکان‌های غواصی از سال ۲۰۰۰ تا به حال گردآوری شده اند و نقاط مختلفی از دنیا را در برمی گیرند.

مکان‌هایی شگفت انگیز و نایاب، از بقایای جنگ جهانی دوم تا صخره‌های کمیاب مرجانی و گونه‌های منحصر به فرد موجودات دریایی.

با ما همراه باشید، ببینید، لمس کنید و لذت ببرید .

۱) کیش، ایران

سایت غواصی در کیش شاید یکی از بهترین‌ها در دنیا نباشد، اما یکی از در دسترس ترین و البته زیباترین مکان‌ها برای ما ایرانی‌ها است.

به طور عمده ۵ سایت غواصی در نزدیکی جزیره قرار دارد که تنوع فوق العاده ای از مرجان‌ها و گونه‌های متفاوتی از ماهی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از جمله سایت‌های کیش می‌توان به سایت‌های بیگ کورال و ژوراسیک پارک، ساترن کرک یا شکاف جنوبی، سایت کشتی داما کیش، کشتی یونانی و سمبارون اشاره کرد.

قیمت تورهای غواصی کیش حدودا ۱۰۰هزار تومان است و بسته به شرایط و زمان مراجعه، امکان بالا و پایین تر بودن قیمتش نیز هست. همچنین با داشتن کوپن تخفیف، می‌توانید تا ۵۰ درصد تخفیف بگیرید.

۲) نقطه بارراکودا، جزیره سیپادان، مالزی

نقطه بارراکودا یا نقطه کوترماهی در جزیره سیپادان اغلب در میان ۵ مکان برتر غواصی دنیا شناخته می‌شود.

همان طور که نامش اشاره دارد، قسمت هیجان انگیز غواصی در این مکان دیدن هزاران هزار کوترماهی در دسته‌های گردبادی شکل و در عمق کم است.

علاوه بر این با غواصی در این سایت، شما امکان دیدن ده‌ها لاکپشت، گروهی از کوسه‌های وایت تیپ، خفاش ماهی (batfish) و شاه‌گیش را خواهید یافت.

غواصی شما در امتداد دیواره عمودی سایت غواصی آغاز خواهد شد و به تدریج با پایین رفتن با ماهی‌های پلاجیک رو به رو می‌شوید.

پس از آن به سمت جنوب در عمق ۲۲ متری هدایت می‌شوید که درست نقطه بارراکودا و هجم گردبادی کوترماهیست.

در انتهای گردش به باغ‌های مرجانی در قسمت کم عمق خواهید رسید.

عمق: بیش از ۴۰ متر

قابلیت دید: ۳۰ متر

مکان: شمال شرقی جزیره سیپادان

۳) جزایر پالائو، میکرونزیا

جزایر پالائو در واقع یک مجموعه جزیره است که از غرب اقیانوس آرام تا شمال شرقی فیلیپین، به طول ۶۵۰ کیلومتر ادامه دارد.

بی اغراق جزایر پالائو یکی زیباترین و منحصر به فردترین مکان‌های غواصی در دنیا است. چرا که برخلاف بسیاری از جاها، چندین و چند مکان جذاب و هیجان انگیز جهت غواصی دارد.

با غواصی در جزایر پالائو، گروه بزرگی از ماهی‌ها، صخره‌های مرجانی سالم، تعداد زیادی کوسه، بقایای جنگ جهانی دوم، گوشه آبی و البته جزیره معروف عروسان دریایی در برابر چشمانتان دلربایی می‌کنند.

همچنین منظره فوق العاده زیبای جزایر و دمای ثابت آب در طول سال، جزایر پالائو را به مکانی مناسب برای غواصی در تمام طول سال بدل می‌کند.

همه و همه این موارد باعث می‌شوند که جزایر پالائو جایی باشد که کمتر کسی را دست خالی بدرقه می‌کند.

۴) تیستلوگرم، دریای سرخ مصر

تیستلوگرم در قسمت غربی ساحل شبه جزیره سینای و ۴۰ کیلومتری شرم الشیخ قرار دارد و یکی از شناخته شده ترین بقایای تاریخی مورد بازدید غواصان است.

در سال ۱۹۴۱ و در طی جنگ جهانی دوم، کشتی بریتانیایی تیستلوگرم در حال حمل لوازم جنگی به سمت کانال سوئز و برای متفقین بود که به صورت هوایی هدف حمله آلمانی‌ها قرار گرفت و در دریای سرخ غرق شد. از جمله لوازمی که در محموله کشتی وجود داشت، لوازمی چون: تفنگ، موتورسیکلت، واگن قطار و کامیون بود. جریانات دریایی در طی سالیان متمادی باعث تخریب کشتی و لوازم غرق شده در سطوح و جهات مختلف شده است.

در حال حاضر ده هزار غواص به صورت سالانه به بازدید بقایای کشتی تیستلوگرم می‌پردازند.

عمق: ۱۶ تا ۳۳

قابلیت دید: ۱۵ تا ۲۵ 

دمای آب: ۲۲ تا ۲۸

۵) تپه مرجانی شارک و یولاندا، دریای سرخ مصر

قطعا غواصی در اطراف صخره مرجانی شارک و بقایای یولاندا یکی از فراموش نشدنی ترین خاطرات یک غواص است.

پس از خارج شدن از قایق ابتدا به سمت دیوار مرجانی شارک خواهید رفت و در انتها از بقایای یولاندا بازدید خواهید کرد.

 صخره مرجانی شارک و بقایای یولاندا در پارک ملی رأس محمد مصر قرار دارد.

در بیست کیلومتری شرم الشیخ، بر روی شبه جزیره کوچکی در جنوبی ترین نقطه سینای، اولین و بهترین پارک ملی مصر، رأس محمد به چشم می‌خورد.

هم از طریق کشتی‌های اقامتگاه و هم با کشتی‌های غواصی می‌توان به این نقطه دست پیدا کرد.

عمق: ۵ تا ۴۰

قابلیت دید: ۱۰ تا ۴۰

دمای آب: ۲۰ تا ۲۸

۶) حفره آبی و بزرگ، بلیز

یکی از شگفت آورترین مکان‌های غواصی در دنیا، حفره بزرگ و آبی در بلیز (The Blue Hole of Belize) است. نکته جالب توجه این حفره آبی این است که تنها حفره در دنیاست که با چشم غیر مسلح هم می‌توان آن را از فضا دید. منطقه حفره آبی بخشی از پارک آبی و طبیعی بلو هول است که ماهی‌گیری نیز در این مکان ممنوع است. عمق این حفره ۱۲۴ متر و قطر آن ۳۰۰ متر برآورد شده است.

این حفره آبی کبود تنها از طریق دو کانال باریک قابل دسترسی است و به طور کامل توسط دیواره‌های دریایی و مرجانی احاطه شده است.

حفره آبی در ۴۳ کیلومتری تپه دریایی لایت هوس و شمال جزیره کایه بلیز قرار دارد.

عمق: ۵ تا ۴۰

قابلیت دید: ۲۵ تا ۳۰

دمای آب: ۲۶ تا ۲۸

۷) محل غواصی مانتا ری نایت، کایلو کونا، هاوایی

کایلو کونا مکانی‌ است رویایی برای رو در رو شدن با سفره‌ ماهی‌های زیبا از نزدیک.

تمام کسانی که غواصی در نزدیکی سفره‌ماهی ها را تجربه کرده اند، می‌دانند، لذت غواصی در کنار این موجودات فراموش نشدنی‌ است. در دنیای زیر آب و همگام با گروه غواصان، تنها غواصان تسخیر شده و بی‌حرکتی را خواهی دید که عبور باشکوه و سحرآمیز سفره ماهی ها را تماشا می‌کنند. اغلب این موجودات زیبا را در حال گردش یا تمیز کردن پوست خود می‌بینید.

چراغ‌های کار گذاشته شده در زیر آب باعث جذب تعداد زیادی از پلاکتون‌ها است که این خود نیز باعث گردآوری سفره‌ماهی ها است. در حین غواصی باید از زیاد نزدیک شدن به سفره ماهی‌ها پرهیز کرد.

۸) اسکله نیروی دریایی، غرب استرالیا

اسکله نیروی دریایی استرالیا آمیزه‌ ای است از طبیعت و بقایای جنگی. در طی گردش در این سایت غواصی اشکال مرجانی فوق العاده، ستاره دریایی، نهنگ، وال، سفره ماهی، دلقک ماهی و بقایایی از سازه‌های بشرساز را خواهید دید.

موجوداتی که ذکر شد تنها تعداد کمی از تنوع بسیار و شگفت انگیز گونه‌های دریایی این اسکله اند.

حدود ۲۵۰ گونه مرجان و نزدیک ۵۰۰ گونه ماهی در این منطقه خواهید یافت.

اسکله دریایی نیروی دریایی استرالیا گرچه تنها ۳۰۰ متر وسعت دارد، اما جاذبه‌هایش به قدری زیادند که ۵ روز زمان می‌برد تا شما بتوانید در آن گردشی زیر آبی داشته باشید و حوصله شما سر نرود.

شب‌ها غواصی در این منطقه فوق العاده است و بسیار توصیه می‌شود.

۹) لیبرتی، بالی، اندونزی

تنها با ۳۰ متر فاصله گرفتن از ساحل، با بقایای ۱۲۰ متری یو اس اس لیبرتی (USS Liberty)، کشتی غرق شده جنگ جهانی دوم رو به رو خواهید شد. این کشتی در سال ۱۹۴۲ هدف هوایی نیروهای ژاپن قرار گرفت. کشتی یو اس اس به علت صدمه نتوانست به بندرگاه برسد و کاپیتان آن را به سمت ساحل هدایت کرد. کشتی تا سال ۱۹۶۳ در اینجا بود تا آن که فوران یکی از کوه‌های آتفشانی جزیره بالی کشتی را به درون آب بازگرداند. در حال حاضر بقایای کشتی به صورت موازی با ساحل قرار گرفته اند و عرشه آن در قسمت دورتری از ساحل است.

امروزه با رشد مرجان‌ها، بقایای یو اس اس کاملا از صخره‌های رنگارنگ و نرم مرجان پوشانده شده و حفره‌های ساختاری موجود، فضایی بدیع و متفاوت را برای غواصی و گردش فراهم کرده است.

عمق: ۵ تا ۴۰

قابلیت دید: ۱۰ تا ۳۰

دمای آب: ۲۲ تا ۲۶

۱۰) یونگالا، استرالیا

یونگالا، کشتی شکسته‌ای در سواحل کوئینزلند در شمال شرقی استرالیا است که از تنوع زیستی فوق العاده ای بهره مند است. غواصی در این مکان شما را از دیدن سفره ماهی‌ها، مارهای آبی، اختاپوس، لاکپشت، ببرماهی، گروه‌های بزرگی از ماهی‌های ریز و تعداد بسیاری از صخره‌های مرجانی رنگارنگ بهره مند می‌کند.

کشتی یانگالا در طی گردبادی در سال ۱۹۱۱ غرق شد و جان ۱۲۲ نفر را گرفت. کشتی امکان برقراری ارتباط با تلگراف را نداشت و از همین روی از وضعیت آب و هوایی پیش رو بی خبر مانده بود.

این کشتی که در ۹۰ کیلومتری اسکله کوئینزلند قرار دارد. طول کشتی یونگالا  ۱۰۹ متر است و در عمق ۱۱۰ متری دریا قرار گرفته. سالانه بیش از ده هزار نفر برای بازدید از بقایای این کشتی به زیر آب کوئینزلند استرالیا سفر می‌کنند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زینب شیرازی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا