اخبار

منظره های روستایی؛ شعار سال جهانی ۲۰۱۹

سازمان ایکوموس هرسال شعاری را برای سال جدید اعلام می کند تا به این ترتیب توجه همه را به موضوعی مهم و حیاتی جلب کند و اقدامات خاصی را در آن راستا انجام دهد. امسال نیز سازمان ایکوموس سال ۲۰۱۹ را «سال منظره های روستایی» اعلام کرده است. در ادامه با گردشگری سپاهان (کوله) همراه باشید تا در مورد این خبر بیشتر صحبت کنیم.

معرفی سازمان ایکوموس

شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی که به نام ایکوموس (ICOMOS) شناخته می شود سازمانی برای مراقبت و حفظ اماکن میراث فرهنگی در جهان است. ایکوموس در سال ۱۹۸۲ روز ۱۸ آوریل را روز جهانی بناهای و محوطه های تاریخی نامگذاری کرده و این موضوع در بیست و دومین مجمع عمومی یونسکو رسما به ثبت رسید. از آن زمان تاکنون هرسال در این روز برنامه های خاصی برای ترویج میراث فرهنگی و افزایش آگاهی عمومی در مورد تنوع، ارتباط و آسیب پذیری آن و اقدامات برای حفظ و پاسداری از آن جشن گرفته می شود.

منظره های روستایی؛ شعار سال ۲۰۱۹

سازمان ایکوموس به این منظور، همه ساله شعاری را به مناسبت روز جهانی ابنیه و محوطه های تاریخی اعلام می کند تا در آن سال توجه جهان را به موضوعی قابل توجه و حساس جلب کند. امسال نیز ایکوموس سال ۲۰۱۹ را سال منظره های روستایی اعلام کرد. این نام گذاری با موضوع همایش «میراث روستایی» که در کشور مراکش برگزار می شود هم کاملا همخوانی و سازگاری دارد. روز جهانی ابنیه و محوطه های تاریخی و همین طور نامگذاری ۲۰۱۹ به عنوان سال منظره های روستایی فرصتی مناسب برای جوامع علمی ملی و بین المللی ایجاد می کند تا بتوانند آگاهی عمومی در مورد ارتباط منظره های روستایی و چالش ها، مشکلات و منافع و مزایای حفظ آن را افزایش بدهند.

مناظر روستایی چیست؟

بر اساس تعریف سازمان ایکوموس، مناظر روستایی به منطقه های خشک و آبی گفته می شود که در نتیجه تعامل انسان و طبیعت برای تولید مواد غذایی و سایر منابع طبیعی تجدیدپذیر به وجود آمده است. این منظره های روستایی غالبا از طریق کشاورزی، دامداری و گاوداری، ماهیگیری و آبزی پروری، جنگل داری، جمع آوری مواد غذایی وحشی، شکار و استخراج منابع مختلف مثل نمک ایجاد می شود. با این حال، تمام مناظر طبیعی دارای معانی فرهنگی هستند که توسط افراد و جوامع مختلف به آن ها نسبت داده می شود و تمام مناطق روستایی دارای این مناظر هستند. منظره های روستایی برای قرن ها و حتی هزاران سال توانسته اند تعادل و توازن بین فعالیت های انسانی و محیط اطراف آن را حفظ کنند و به همین دلیل هم از اهمیت و ارزش بالایی برخوردارند.

به این ترتیب ایکوموس امیدوار است با نامگذاری ۲۰۱۹ به عنوان سال منظره های روستایی بتواند توجه کشورهای مختلف را به این موضوع جلب کند و منجر به ایجاد برنامه و اقدامات لازم برای تقویت و حفظ و پاسداری این مناظر بشود. لازم به ذکر است که کشورهای مختلف دنیا هم هر سال در روز ۱۸ آوریل و به مناسب روز جهانی ابنیه و محوطه های تاریخی برنامه ها و مراسم گوناگونی را برگزار می کنند.

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا