جاذبه های گردشگری ایرانفارسمعرفی نقاط گردشگری ایران

هرآنچه که باید در مورد شیراز، مهد فرهنگ و تمدن ایران بدانید

قصد ایرانگردی دارید؟ چندین شهر هستند که توصیه می‌کنیم هرگز سفر به آنجا را از دست ندهید. یکی از آن شهرها، شهر شیراز است. شیراز مهد فرهنگ و تمدن ایران است و در قلب این شهر زیبا بناهایی تاریخی از جمله تخت جمشید، پاسارگاد، آرامگاه حافظ، آرامگاه سعدی و خیلی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دیگر، وجود دارد.

شهرت این شهر علاوه بر خانه‌ها، باغ‌ها و مساجد تاریخی‌اش، به دلیل داشتن شاعران نامی (حافظ و سعدی) است که در این شهر به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند.

در این مقاله به معرفی شهر زیبا و تاریخی شیراز پرداخته‌ایم. با خواندن این مقاله بیشتر عاشق شیراز خواهید شد.

موقعیت شهر شیراز

شیراز در جنوب غربی ایران در دامنه کوه زاگرس واقع شده است و در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر از غرب توسط کوه درک، از شمال به کوه‌های بمو و باباکوهی احاطه شده است.

طبق آمار بدست آمده در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شیراز چیزی حدود ۱۵۶۰۰۰۰ نفر می‌باشد. در حالی که تخمین زده شده که جمعیت کلان شهر بزرگتر حدود ۲ میلیون نفر است، شیراز به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت ایران شناخته می‌شود.

آب و هوای شیراز و بهترین فصل سال برای سفر به این شهر

شهر شیراز با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش هر چهار فصل را تجربه می‌کند. بااین‌حال، بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا، فصل بهار است. یکی از دلایل معروفیت این شهر، درختان نارنج هستند. برای همین در فصل بهار با سفر به این شهر از بوی شکوفه‌های نارنج سرمست خواهید شد. تابستان این شهر کوتاه اما گرم است و در ماه تیر و مرداد دما به میانگین بالای ۳۹ درجه سانتیگراد خواهد رسید. هوا در شش ماه دیگر سال یعنی پاییز و زمستان سرد بوده و میانگین پایین‌ترین دما -۱۵ درجه سانتیگراد است.

تاریخچه شهر شیراز

قدمت شهر شیراز به حدود ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. نام شیراز در کتیبه‌های خط میخی باقی مانده از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد موجود است.

شواهد حاکی از آن است که این شهر در دوران پیش از اسلام، در زمان سلسله هخامنشیان، جزو یکی از شهرهای مهم بوده که در میانه مسیر بین شوش، تخت جمشید و پاسارگاد قرار داشته است.

شهر شیراز در دوره زندیه توسط کریم خان زند بازسازی شد و کریم خان در این شهر قلعه سلطنتی، ساختمان‌های اداری، مسجد و بازار ساخت و ازاین‌رو محبوبیت زیادی به دست آورد. امروزه بازار وکیل آباد یکی از بازارهای سرپوشیده زیبا در مرکز شهر است.

مکان‌های دیدنی شیراز
مکان‌های دیدنی شیراز

مکان‌های دیدنی شیراز

شیراز جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی زیادی دارد، از جمله مقبره سعدی یا سعدیه، آرامگاه حافظ یا حافظیه، مجموعه وکیل شامل مسجد، بازار و حمام، خانه تاریخی قوام، باغ ارم، باغ شاپوری، باغ جهان‌نما، موزه پارس (باغ نظر)، مسجد نصیر الملک، مسجد جامع عتیق و حرم مطهر شاهچراغ.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری تاریخی شیراز می‌توان به پاسارگاد، اولین پایتخت ایران باستان، در شمال شرقی شهر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری اشاره کرد. در مسیر رسیدن به این بنای استثنایی می‌توانید شاهد تخت جمشید (پایتخت شاهنشاهی هخامنشی)، نقش رستم (به جای مانده از دو دوره هخامنشی و ساسانی) و نقش رجب (قدمت اوایل ساسانیان) باشید. پاسارگاد یکی از بهترین نقاط گردشگری شیراز است.

غذاها و خوراکی‌های محلی شیراز
غذاها و خوراکی‌های محلی شیراز

غذاها و خوراکی‌های محلی شیراز

شهر شیراز هم مانند دیگر نقاط و شهرهای ایران غذاها و خوراکی‌های محلی خاص خود را دارد، از جمله موارد زیر:

کلم پلو – قنبر پلو – سالاد شیرازی – دو پیازه آلو – قرمه به و فالوده شیرازی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا