معرفی آثار تاریخی

کلیسای بزرگ سنت نوسکی صوفیه

سفر به صوفیه پایتخت زیبای بلغارستان این روزها مقصد بسیاری از گردشگران و جهانگردان از سراسر دنیاست. بناهای تاریخی فراوان و مشهوری در این شهر زیبا وجود دارد .

این منطقه در قسمت غربی شبه جزیره بالکان قرار دارد، تقریباً ۵۵ کیلومتر از مرز مشترک با صربستان فاصله دارد. این شهر، در سایت های باستان شناسی، بقایای تاریخی و معماری بسیار غنی است. شهر صوفیه حدود ۷ هزار سال قبل از میلاد در پای کوه ویتوشا به دست چندین قبیله تراکیان که توسط ابرقدرت های مختلف اداره می شد، تاسیس گردید. امروزه، صوفیه مدرن محل خوبی برای تورهای آخر هفته با اعضای خانواده یا دوستان است.

وقتی به مرز هوایی بلغارستان می‌رسید و بر آسمان شهر صوفیه پرواز می‌کنید، کلیسای جامع سنت الکساندر نفسکی (Cathedral Saint Alexandar Nevski) اولین چیزی ا‎ست که چشم‌تان را می‌گیرد. این کلیسا با گنبد طلایی‌اش نماد شهر صوفیه و کشور بلغارستان شده و توریست‌ها، اینجا را در اول لیست جاهای دیدنی بلغارستان که باید ببینند، می‌گذارند.

برخی از گردشگران معتقدند به جای کلیسای نفسکی که افتخاری برای روس‌هاست باید کلیسای سنت صوفیه نماد کشور بلغارستان باشد.

این کلیسا برای سپاس از ۲۰ هزار سرباز روسیه‌ای‌ که در جنگ با عثمانی‌ کشته و باعث بیرون رفتن عثمانی‌ها از کشور بلغارستان شده‌اند، ساخته شد. کلیسای نفسکی از بیرون آن‌قدر زیباست که کسی به داخلش نمی‌رود. رایگان از کلیسا بازدید کنید اما حواس‌تان باشد برای گرفتن عکس باید حدود ۱ یورو بپردازید.

تاریخچه ساخت این کلیسای باشکوه به رهایی بلغارستان از سلطه امپراتوری عثمانی در سال ۱۸۷۹ برمی گردد. از آنجا که بلغارستان ارتش مقتدری نداشت و روسیه منافعی در منطقه داشت بخش زیادی از این جنگ بین روسیه و عثمانی صورت گرفت. بعد از جنگ روسیه و عثمانی در سال ۱۸۷۸-۱۸۷۹ مردم بلغارستان که از استقلال و آزادی کشورشان بسیار خوشحال بودند تصمیم گرفتند با ساخت بنایی باشکوه یاد و خاطره سربازان بلغاری و روسی را گرامی بدارند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا کلیسای جامع باشکوهی در شهر صوفیه ساخته شود و یادبودی از گذشت و فداکاری در راه آزادی بلغارستان باشد. ساخت کلیسای الکساندر نوسکی حدود ۳۰ سال طول کشید و جنگی که در آن زمان به وجود آمد افتتاح کلیسا را ۱۲ سال دیگر هم به تعویق انداخت. سرانجام کلیسای الکساندر نوسکی در سال ۱۹۲۴ رسما افتتاح شد. متاسفانه در جریان جنگ جهانی دوم و در طول بمباران صوفیه، این کلیسای زیبا به سختی آسیب دید و بخش هایی از آن تخریب شد که بعد از جنگ بازسازی و مرمت شد.

دلیل نامگذاری این کلیسا چیست؟

الکساندر نوسکی در واقع نام شاهزاده ای است که در قرن سیزدهم زندگی می کرده است. این شخص در مبارزات و جنگ های زیادی شرکت کرد و شهامت و شجاعت زیادی داشت و بعدها توسط کلیسا به عنوان شخصی مقدس اعلام شد. الکساندر نوسکی شخص مورد علاقه امپراتوری الکساندر دوم روسیه بود که بعد از آزادی بلغارستان تا مدتی بر این کشور حکمرانی می کرد. همین امپراتور بود که تصمیم گرفت نام کلیسا را به الکساندر نوسکی نامگذاری کند تا ادای احترام و قدردانی از این شخصیت باشد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا