معرفی نقاط گردشگری ایران

یاسوج، زادگاه لاله های واژگون

کهگیلویه و بویراحمد یکی از زیباترین و سرسبزترین استان های کشور است و به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی که در آن وجود دارد سالانه گردشگران و طبیعت گردان زیادی به سمت آن سفر می کنند. این استان با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، حدود ۲۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌ نواز، مکانی مناسب برای گردشگران و به ‌خصوص طبیعت ‌گردان است. در این مطلب قصد داریم تا درباره دشت مورپیسه کاکان که یکی از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می رود صحبت کنیم. این جاذبه طبیعی در نزدیکی شهر یاسوج و در فصل بهار و ماه اردیبهشت چشم اندازی بی نظیر و رویایی را فراهم می آورد؛ برای این که بیشتر با این دشت مورپیسه کاکان در یاسوج آشنا شوید در ادامه می توانید با ما همراه باشید.

همانطور که در بالا هم اشاره داشتیم، شهر یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از سرسبزترین استان های ایران به شمار می رود و جاذبه های گردشگری بسیاری برای طبیعت گردان در خود دارا می باشد. دشت مورپیسه کاکان در یاسوج از جمله همین گزینه های گردشگری برای علاقمندان به طبیعت است که در این شهر قرار دارد. برای بازدید از آن فصل های بهار و به خصوص ماه اردیبهشت بسیار مناسب می باشد. شهرستان بهمئی از مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد است که به دلیل داشتن جاذبه ‌های طبیعی از جمله شهرهای شناخته شده استان محسوب می‌شود. این شهرستان به واسطه زیبایی‌ ها و آب و هوای بسیار مطبوعی که دارد هر ساله در فصول سبز، پذیرای گردشگران و علاقه‌ مندان به طبیعت می باشد. یکی از این آثار طبیعی زیبا دشت مورپیسه کاکان است.

روستای کاکان زادگاه دشت مورپیسه

پس از این که به شهرستان بهمئی در یاسوج سفر کردید برای بازدید از دشت مورپیسه کاکان باید به روستایی به همین نام که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی یاسوج قرار دارد بروید. این روستا آب و هوای بسیار خوبی و دلپذیری دارد و بخصوص در فصل های بهار و تابستان می توانید بهترین تعطیلات را در دشت ها و باغ های این روستا بگذرانید. به غیر از این که روستای کاکان بخش سرسبز و خوش آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود به عنوان یکی از روستاهای تاریخی و با قدمت طولانی که نیز معروف است و مطابق با اسناد موجود قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد. در قسمت ‌هایی از این روستا، کتیبه ‌های مربوط به دوره هخامنشی کشف شده است.

فلسفه نام گذاری روستای کاکان

روایت های مختلفی درباره ی این که چرا به این روستا کاکان می گویند نیز وجود دارد. در این مورد، سندی در فارسنامه ناصری موجود است که ضمن بر شمردن خصوصیات طبیعی منطقه کاکان و کمهر گفته است: چند سالی است که این منطقه را قاسم خان کشکولی تصاحب کرده و گویا این منطقه را که دشتی هموار و سرشار از چشمه ‌های آب شیرین و زمینی حاصل‌ خیز است را به زیر کشت گندم می ‌برند. اما عده ی دیگری نیز عقیده دارند که اسم این روستا کان کان بوده و فلسفه ی این نام گذاری دو کلمه ی معدن در معدن یا معدن معدن ها نیز بوده است. علت چنین تعبیری را وجود معادن و کانی‌های زیرزمینی است که از جمله آن را می توان گوگرد، نمک، نفت و آهن و… دانست که بیشتر در منطقه تل خالی است. گروهی دیگری نیز بر این عقیده هستند که کاکان و ماکان دو فرزند تیمور لنگ بوده که کاکان در این منطقه به کشت و زرع با زیردستان خوده کرده است و همین خود دلیلی است که این روستا با نام کاکان نیز مطرح باشد. در بین نقل قول‌های یاد شده، قول دوم که نام‌گذاری منطقه کاکان را ناشی از معادن و منابع آن می‌نامد منطقی‌تر و با سندتر است.

با توجه به اطلاعات موجود در حال حاضر این منطقه به منظور ایجاد منطقه گردشگری به بخش خصوص واگذار شده است و این اقدام منجر به خرید زمین ها از کشاورزان شده است. روستای کاکان همانطور که اشاره شد منطقه ای بسیار سرسبز و دیدنی است و چشم اندازه طبیعی بسیاری دارد از همین رو برای جذب گردشگری بسیار مناسب می باشد. از جمله دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه به غیر از دشت مورپیسه کاکان نیز عبارت از آبشار شگفت انگیر مارگون است.این آبشار در مرز بین دو استان کهگیلویه و بویر احمد و فارس واعق شده است و از طرف یاسوج در شرق این شهر و از سمت استان فارس در شمال غربی آن نیز واقع شده و چشم انداز منحصربه فرد و تماشایی را فراهم آورده است. در اینجا نوای دلنشین جوش و خروش آب، آبی زلال و خنک، درختانی سرسبز، طبیعتی خیره کننده و کوهستانی باابهت انتظارتان را می کشد. آبشار معجزه ای از طبیعت را به نمایش در آورده و با ویژگی های منحصربفردش به گفته برخی زیباترین آبشار خاورمیانه است در کنار همه زیبایی های آبشار، آب و هوای کوهستانی این ناحیه هم که در روزهای گرم تابستان خنک و مطبوع است انگیزه بازدید از این آبشار می شود. حتما برایتان جالب است که بدانید در اینجا با بزرگ ترین و بلندترین آبشار چشمه ای دنیا طرف هستید و حتی اگر در گرم ترین روزهای سال هم به داخل این آب بروید آب آن سرد و دمایش کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد است.

معرفی دشت مورپیسه کاکان در یاسوج

موضوع مورد بحث ما در این مطلب دشت مورپیسه در یاسوج بوده و بعد از توضیحاتی که درباره استان کاکان ارائه کردیم، حال می خواهیم درباره دشت مورپیسه در یاسوج صحبت کنیم. این دشت پر از لاله های رنگارنگ و واژگون است که قسمت وسیعی را در برگرفته است و زیبایی های بی نظیری را همچون بهشت برای بازدیدکنندگان خود فراهم می آورد.  دامنه‌های مملو از لاله‌های واژگون و دیگر گل‌های وحشی، زیبایی منحصر به فردی به این دره بخشیده است. چشم‌انداز این دره رویایی برای طبیعت دوستان، جاذبه‌ای بسیار جالب توجه و استثنایی است. دشت مورپیسه کاکان در ۳۵ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و زیبایی آن غیر قابل توصیف است.

گل لاله واژگون دشت مورپیسه کاکان در یاسوج

لاله واژگون از منحصر بفردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه‌شناسان به سرعت در حال انقراض بوده و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کاهش یافته است. عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل‌دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز ‌شده و در فصل بارش پایان می‌یابد. لاله واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونه آن در ایران شناسایی شده است. تاکنون ۶۰ گونه از این گیاه شناخته شده است. پیاز آن به صورت یک غده متورم، گوشت‌دار بوده و دارای مقدار زیادی نشاسته و چندین عامل دارویی است و اگر تازه باشد، سمی بوده و قابل خوردن نیست. این گونه که مقاومت زیادی در برابر سرما و سازگاری ویژه ای با دامنه های سنگلاخی و صخره ای دارد، هرساله به دلیل برداشت غیرقابل کنترل گل و پیاز از رویشگاه های طبیعی، بیش از پیش در معرض نابودی قرار دارد.

دسترسی به دشت مورپیسه کاکان در یاسوج

به منظور دسترسی به دشت مورپیسه کاکان در یاسوج، به دلیل نزدیکی این دشت به دو شهر یاسوج و سی سخت هر ساله امکان بازدید برای تعداد زیادی از مسافران فراهم آورده می شود. در مسیر جاده یاسوج به یزد جاده ای به سمت آبشار مارگون و شهرستان سپیدان منشعب می شود که پیش از رسیدن به استان فارس می توانید دشت های مرتفع و زیبای مورپیسه را مشاهده کنید. در فصل بهار و به خصوص در ماه اردیبهشت که گل های لاله واژگون نیز رشد می کنند و منظره ی بی نظیری را به وجود می آورند. دشت لاله ‌های واژگون مورپیسه، به سان قالیچه ‌ای رنگارنگ است که در دامنه رشته ‌کوه دنا جان آدمی را به تماشا فرا می‌خواند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا