اصفهان گردی

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

تا به حال به این نکته توجه کرده اید که زعفران، فلفل، زردچوبه، و سبزی های خشک، زیره و میخک و … می تونه به عنوان یک جاذبه گردشگری ایران مطرح باشه ، بله همین ادویه که ما روزانه از آن استفاده می کنیم .  در کشورهایی مثل هند و ترکیه ادویه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مطرح می شوند به صورتی که گردشگران حداقل نصف روز خود را برای گشت و گذار و خرید و آشنایی با ادویه ها در بازارهای این کشورها سپری می کنند . این موضوع برای من جالب بود که آیا کشور ایران با توجه به تنوعی که در این زمینه دارد توانسته گردشگران ادویه را جذب کند؟ برای همین بازدیدی چند ساعته در بازار بزرگ اصفهان داشتم و با گپ و گفت و گویی که با صاحبان این شغل داشتم به اطلاعات قابل توجه ای رسیدم.

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

ادویه فروشان اصفهان را می توان در بازار قنادها پیدا کنید قبل از رسیدن به این بازار از فاصله دورتر بوی ادویه را می توان استشمام کنید. کیسه های رنگارنگ روی هم قرار گرفته، عطر و بوی ادویه هر فردی را که وارد بازار شود جذب خود می کند. بعد از صحبت کردن با چند نفری که در این زمینه سابقه طولانی داشتند به این نتیجه رسیدم که کشور ما چیزی به نام گردشگری ادویه ندارد و اگر خریدی توسط گردشگران انجام می شود به دلیل علاقه و اطلاعات خود گردشگران است. بیشترین ادویه که گردشگران خرید می کنند زعفران می باشد و بیشترین گردشگران که خرید ادویه را انجام می دهند کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آلمان، روسیه و چین هستند که البته هر کدام بر اساس ذائقه و شناخت خود از ادویه  ها خرید متفاوتی دارند مثلا کشور چین چای قرمز، اسپانیا زرشک و زعفران و… نکته قابل توجه خرید صابون های قدیمی ایران یا صابون پیچ که توسط گردشگران ایتالیایی به مقدار زیادی خریداری می شود. یکی از مغازه داران ادعا داشت که چند سال پیش خانوم ایتالیایی که همسر ایرانی داشته و برای آشنایی بافرهنگ ایرانی به کشور ما سفر کرده بود چند بسته صابون پیچ خریداری کرده و بعد از آن گردشگران ایتالیایی که به مغازه آن ها آمده اند تقاضای این صابون را داشته اند.

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

مغازه داران از توجه گردشگران به مغازه های خود صحبت می کنند بیان می کنند حتی اگر چیزی توسط گردشگران خریده نشود ولی گردشگران وارد مغازه آنها می شوند. بیشتر آنها عدم اطلاعات گردشگران را نسبت به ادویه ها و بیشتر از آن عدم اطلاعات راهنمایان آنها را علت خرید نکردن گردشگران می دانند. بیشتر گردشگران علاقه دارند از کاربرد ادویه ها و حتی مراحل تهیه آن اطلاعات بدست آورند ولی متاسفانه بیشتر راهنمایان حتی قادر به بیان نام این ادویه ها برای گردشگران نیستند.

با آموزش به راهنمامیان گردشگران، تهیه بروشورهایی که نام و کاربرد و مراحل تهیه ادویه ها را توضیح داده باشد، با تبلیغات و با برنامه ریزی و اندکی سرمایه گذاری می توان شاهد رونق این بخش از گردشگری باشیم.

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

گردشگری ادویه، گردشگری گم شده ایران

نویسنده : فهیمه عبدی نیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا