اصفهان گردی

ورزش، هیجان و ماجراجویی در چهارمحال و بختیاری

ورزش، هیجان و ماجراجویی در چهارمحال و بختیاری

ورزش، هیجان و ماجراجویی در چهارمحال و بختیاری

گردشگری از بزرگترین فعالیت های اقتصادی دنیا است. فعالیتی که به دسته بندی ها و انواع مختلفی تقسیم می شود؛ از جمله گردشگری تفریحی، گردشگری ماجراجویی، گردشگری کسب و کار و تجارت، گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و غیره. در این میان با توجه به اینکه ورزش همیشه فعالیتی پرطرفدار و عامه پسند بوده، گردشگری ورزشی در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است. اگر تمامی تعاریف ارائه شده از گردشگری ورزشی را خلاصه کرده و نقاط مشترک آنها را در نظر بگیریم، می توان گردشگری ورزشی را اینگونه معرفی نمود: “سفرکردن به منظور شرکت کردن در فعالیت های ورزشی (حرفه ای و تفریحی)، و تماشای فعالیت های ورزشی “. البته این نکته قابل ذکر است که گردشگری ورزشی و گردشگری ماجراجویی همپوشانی بسیاری باهم دارند، چرا که عناصر اصلی گردشگری ماجراجویی ریسک و هیجان می باشند و ورزش نیز همواره این دو عنصر – به ویژه هیجان را – در دل خود داشته است. کشورمان ایران نیز با توجه به شرایط اقلیمی خود؛ که دشت و کوهستان و دریا وکویر را در کنار هم دارا است، بستر انجام انواع مختلف گردشگری ورزشی را فراهم نموده است. در این بین، استان چهارمحال و بختیاری نیز پتانسیل های بالقوه و بالفعل بسیاری برای گردشگری ورزشی دارا است. هر گردشگر ماجراجو و علاقمند به ورزشی، می تواند مکان مناسب با فعالیت مورد نظر خود را؛ از ورزش های کوهستانی و زمستانی گرفته تا ورزش های آبی و هوایی، در این استان بیابد. در این مقاله قصد داریم به معرفی اجمالی این مکان ها و زمینه های مختلف بپردازیم، اگر طرفدار هیجان و ورزش هستید تا انتها ما را همراهی نمایید.

  1. علاقمندان صعود به کوهستان ها و درنوردیدن صخره ها، چهارمحال و بختیاری را در اولویت های خود قرار دهند.

به طور کلی می توان چهارمحال و بختیاری را استانی کوهستانی نامید. این استان با واقع شدن در محدوده رشته کوه های زاگرس، ارتفاعات متعددی دارد که به یقین مقصد مناسبی برای کوهنوردان و فاتحان قله ها است – خواه کوهنوردی حرفه ای باشد و خواه کسی که برای تفریح به کوهنوردی می پردازد- در ادامه تعدادی از معروفترین این قله ها را خواهیم شناخت:

زردکوه بختیاری نامدارترین قله استان است که توجه کوهنوردان بسیاری را به خود جلب می کند. قله هفت تنان در زردکوه و سه قله دالانک، نا (هفشجان) و نا (شمس آباد) واقع در رشته کوه جهانبین؛ برای صعودهای یکروزه بسیار مناسب هستند. قله های کلونچی، شاه شهیدان، دو زرده و چال میشان در چلگرد؛ کوه سیردان و کوه میلی در کوهرنگ، قله آب سفید در تنگ بازفت، رشته کوه کلار در شهر ناغان، رشته کوه مونگشت از ایذه تا کهگیلویه و بویر احمد، کوه هفت چشمه در شهرستان اردل و قله سیاه در جنوب شهرکرد، همگی از مهمترین مناطق تأیید شده توسط هیئت کوهنوردی استان می باشند.

چهارمحال و بختیاری؛ بام ایران، با ارتفاعات متعدد خود، زمینه بسیار مناسبی برای انجام سنگ و صخره نوردی نیز فراهم نموده است. منطقه کارون ۴ با توجه به عمق آب و دارا بودن صخره های سنگ نوردی با درجات سختی متفاوت، زمینه ای بسیار مناسب برای سنگنوردی در حمایت آب های عمیق ایجاد کرده است که در گذشته مسابقات این رشته نیز در این منطقه انجام گرفته است. از دیگر مناطق بسیار مناسب برای سنگ نوردی، دیواره دره جونک در کیلومتر ۲۳ جاده شهرکرد به فارسان می باشد. تا به امروز ۴ مسیر برای صعود بر روی آن گشوده شده و این قابلیت را دارد که با همت سنگ نوردان حداقل ۱۰ مسیر دیگر را بتوان شناسایی کرد.

ورزش، هیجان و ماجراجویی در چهارمحال و بختیاری

  1. غارنوردان، فرصت پیمایش غارهای چهارمحال و بختیاری را از دست ندهند.

ماجراجویی و اکتشاف در دل کوه یا عمق زمین امروزه طرفداران بیشتری نسبت به گذشته یافته است. علاقمندان به کشف رمز و راز غارها می توانند در چهارمحال و بختیاری این ماجراجویی را تجربه کنند. در ادامه با تعدادی از مهمترین غارهای قابل پیمایش استان آشنا می شویم:

غار یخی چما در چلگرد، یکی از جذابترین غارهای کشور که در ۱۲ ماه سال پوششی از یخ در سقف خود دارد. غار کلاجیر در روستای شرمک منطقه بازفت، غار اردل، غار آقا سید عیسی در روستای بیدکل فارسان، غار منج در لردگان، غار تاپو در بخش کیار و غار سراب بابا حیدر همگی شناخته شده می باشند. غارهای کراحمد در روستای دزک،  و جهانبین در ۱۵ کیلومتری شهرکرد به هفشجان، نیازمند کارهای فنی و تجهیزات کامل غارنوردی برای پیمایش می باشند.

  1. تجربه هیجان انگیز پرواز و پرش از ارتفاع در چهارمحال و بختیاری

ورزش های هوایی، در سراسر دنیا همیشه علاقمندان خاص خود را داشته است. این ورزش های هیجان انگیز و مخاطره آمیز هنوز در ایران کاملا شناخته شده نبوده و تجهیزات گرانقیمت نیز دارند با این وجود تعداد علاقمندان آماتور و ورزشکاران حرفه ای آن در کشورمان رو به افزایش است. چهارمحال و بختیاری به سبب وجود کوهستانها بستری مناسب برای این منظور ارائه نموده است. سایت پروازی رخ و سکوی پرش ارتفاع منطقه کارون، از مهمترین مناطق انجام این ورزش ها می باشند.

سایت پروازی بام ایران که در گردنه رخ و در ۲۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده است یکی از سایت های ایده آل برای کلیه خلبانان و علاقمندان به پرواز با پاراگلایدر و سایر تجهیزات پروازی است. به گفته مسئولین، در این سایت می توان رکورد مسافت پیموده شده جهان را تغییر داد. رییس کمیته ورزش های هوایی استان بیان می دارد که مجله ترمیک مگزین آلمان در شماره ای اختصاصی  از چهارمحال و بختیاری به عنوان پایگاهی برای رکورد زنی پرواز مسافت دنیا نام برده است. اگرچه در مناطق دیگری چون سایت جهانبین در هفشجان، فاصله بین اردل و ناغان، در فارسان، تپه چالشتر، تپه سورشجان، در کوهرنگ و بین فرخشهر و کیار نیز پرواز و تمرینات پروازی صورت می گیرد اما در حال حاضر تنها سایت رسمی پرواز، سایت پروازی رخ می باشد.

طرفداران پرش از ارتفاع می توانند این تجربه هیجان انگیز را با پرش از روی نخستین سکوی پرتاب کاملا طبیعی کشور با ۷۵ متر ارتفاع، بر روی رودخانه کارون بدست آورند. این سایت در مجاورت ایل راه عشایری – تاریخی دزپارت و در مناطق حفاظت شده سبزکوه و هلن قرار دارد.

  1. رودخانه های چهارمحال و بختیاری، بستری جذاب برای انجام ورزش های آبی

جریان رودخانه های کارون، زاینده رود و ده ها رودخانه دیگر، و وجود دریاچه ها و تالاب ها و چشمه ها، زمینه بسیار مساعدی برای ورزش هایی چون قایقرانی و اسکی روی آب ایجاد می نمایند. اما در این میان قایق سواری بر روی آب های خروشان (رفتینگ) که طرفداران روزافزونی نیز یافته است مهمترین و شناخته شده ترین ورزش آبی در این استان می باشد. به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری، در زمینه انجام رفتینگ، شش گروه در استان فعالند که هر هفته تورهای گردشگری ورزشی را به این استان هدایت می کنند. مناطق زیر در استان، قابلیت برنامه ریزی توریسم رفتینگ را دارند:

رودخانه ارمند که به گفته فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی ایران، مناسبترین رود ایران برای انجام رفتینگ حرفه ای است و برای کایاک سواری مبتدی تا حرفه ای نیز مناسب می باشد. رودخانه زاینده رود در محدوده پل زمانخان برای رفتینگ تفریحی و آرام معرفی شده است. رودخانه خرسان، و رودخانه بختیاری نیز از دیگر نقاط مناسب برای این فعالیت می باشند.

  1. رقابت و هیجان رالی در چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری در برگزاری مسابقات اتومبیلرانی جزو استانهای پیشتاز و برتر می باشد. منطقه پل زمانخان بستر مناسبی برای رقابت اتومبیلرانی در جاده های کوهستانی است. پیست موتور کراس شهرکرد نیز تا کنون میزبان ۱۵ دوره مسابقات کشوری بوده و علاقمندان به این رشته را به خود جلب می کند.

موارد یاد شده تنها گوشه ای از قابلیت های استان چهارمحال و بختیاری برای انجام گردشگری ورزشی و ماجراجویی می باشد، امید آن می رود که با افزایش سرمایه گذاری در زمینه ورزش، این استان همه ساله پذیرای ورزشکاران و ورزش دوستان بیشتری بوده و حتی در سطح بین المللی نیز مطرح شود که نتیجه ای جز پیشرفت هر چه بیشتر استان در بر نخواهد داشت پس – سفر به چهارمحال و بختیاری را از دست ندهید.

ورزش، هیجان و ماجراجویی در چهارمحال و بختیاری

ورزش، هیجان و ماجراجویی در چهارمحال و بختیاری

نویسنده : پریسا یگانه

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا