اصفهان گردی

آرامگاه صائب تبریزی را در اصفهان ببینید

آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان | باید اعتراف کرد آرامگاه میرزا محمد علی صائب (شاعر تک بیتی ها) یکی از مکان های خاطره انگیز اصفهان است . تصور کنید یک ایوان ساده با تعدادی سنگ قبر در میان آن که در گوشه‌ای از پارکی مجاور یک مادی و تصویری است که این شاعر در کنار اشعارش به اصفهانی‌ها هدیه داده است. صائب تبریزی که شاعر سبک هندی و ملک الشعرای زمان شاه عباس صفوی بوده است، در خیابان صائب و در نزدیکی خیابان عباس آباد و پل فلزی اصفهان و در باغ تکیه واقع شده است. در گوشه و کنار این بنای تاریخی اصفهان، می‌توان اشعار این شاعر را خواند.

آرامگاه صائب تبریزی

قبر این شاعر، در زمان پهلوی کشف شد. تا پیش از سال ۱۳۱۷، کسی از وجود مقبره صائب اطلاع نداشت تا این که جلال الدین همایی به باغی که بخشی از موقوفات مسجد لنبان بوده و در آن همیشه قفل بود، راه پیدا کرد و پس از حفاری در آن، قبر صائب و دیگران را یافت.

سپس نقشه بنای آرامگاه را استاد حسین معارفی اصفهانی طراحی کرده و به تهران فرستاده است. نقشه با نظر مهندس محسن فروغی تکمیل شد و کار ساخت ساختمان آرامگاه، در سال ۱۳۴۶ و بعد از چهار سال به پایان رسید.

شاعر تک بیتی ها
شاعر تک بیتی ها – شاعر سبک هندی

شاعر تک بیتی ها

صائب تبریزی سبک هندی را در شصد تا صد و بیست هزار بیت تا حد کمال رساند و نامش را به عنوان شاعر تک بیتی ها در تاریخ به ثبت رساند. این شاعر در دوران خود، شاعری بسیار محبوب بود آرامگاهی باصفا با درختان سرسبز و حوضی زیبا برایش ساختند تا دوستدارنش پس از مرگش نیز از همجواری اش لذت برند.

سنگ مزار صائب قطعه سنگ مرمر یکپارچهٔ یزدى است که سنگ مزار قدیمى را در وسط آن جاسازى کرده‌اند. سنگ اصلى مزار که به دو نیم شده است، داراى کتیبه‌اى شامل یک مطلع و یک غزل از صائب به خط محمد صالح، خویش‌نویس مشهور دورهٔ صفوى است.

چهارباغ،پل مارنان و مادی ها در کنار این پل قرار دارند و رستوران معروف شهرزاد نیز در امتداد این آرمگاه و در خیابان چهارباغ قرار دارد.

انجمن شعر صائب

انجمن شعر صائب هم در دهه‌های گذشته، هر هفته در کنار این مقبره، نشست های شعرخوانی خود را برپا می‌کرد و اکنون این آرامگاه در کنار کتابخانه صائب محلی پر از آرامش برای بازدیدکنندگان از مقبره پدید آورده است.

اصفهان گردی در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا