معرفی آثار تاریخی

از عاج هندوستان تا پارچه های رومی

اسمش کمی عجیب است!اسم قیصریه برای بازاری در قلب اصفهان واقعا عجیب است.جهانگردان علت نامگذاری این بازار را شباهت این بنای تاریخی به قیصریه یا قیساریا در آسیای صغیر (ترکیه امروز ) دانسته اند و عده ای از تاریخ نگاران فروش اشیای تجملی و شاهانه را دلیل نامگذاری این بازار به قیصریه یا شاهی ذکر می کنند. قیصریه روزگاری نه چندان دور، قسمت اصفهان جدید دوره صفویه را به میدان کهنه سلجوقیه متصل می کرده است.هنوز هم با وجود آسیب های فراوان اگر در سردر ورودی بازار بزرگ قیصریه دقت کنید چند نقاشی می بینیدکه در بالاترین قسمت آن دو مرد تیرانداز با نیم تنه شیر یا ببر و دم اژدها بر کاشی معرق که بیانگر صورت فلکی اصفهان (برج قوس) دیده می شود. در دو طرف این سردر دو سکوی وسیع وجود دارد که در روزگار قدیم زرگران و جواهر فروشان بساط خود را بر روی آن پهن می کردند.

به طور کلی قیصریه چند کیلومتر طول دارد که هنوز هم درهر بخش آن کالای ویژه ای تولید و فروخته می شود. سر در بازار قیصریه که در شمال میدان نقش جهان واقع است، در فاصله سال های ۱۰۱۱ تا ۱۰۲۹ هجری قمری احداث شده ویکی از نفیس ترین نقاشی های مربوط به دوران صفویه را نشان می دهد. سردر قیصریه در گذشته نه‌ چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه ‌است. طبقه سوم آن که تخریب شده، نقاره ‌خانه را تشکیل می ‌داده ‌است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می ‌کرده ‌اند. نقاره زنی و نقاره کوبی از قدیم در ایران متداول بود البته نقاره زنی و نقاره کوبی فقط به منظور اعلام طلوع و غروب آفتاب نبود چرا که نواختن نقاره در
میدان های جنگ برای آماده باش سربازان و تشویق آنان به نبرد و به هنگام صلح و آرامش نیز در آئین های گوناگون و به مناسبت های مختلف متداول بود.

a123fbdc-23b4-4146-be0c-edb76d73ca16

در دو طرف این سردر دو سکوی وسیع وجود دارد که در روزگار قدیم زرگران و جواهر فروشان بساط خود را بر روی آن پهن می کردند.

سقف داخلی سردر از کاشی هایی به رنگ آجری، گل بهی و سرمه ای بسیار خوشرنگ با طرح های اسلیمی به صورت مقرنس کار شده است که بسیار جلب توجه می کند. پس از سقف، به دیواره های این سردر
می رسیم که دارای نقاشی های چشم نوازی است. دیوار رو به رو باوجود آسیب های گذرزمان جنگ شاه عباس با ازبکان را نشان می دهد. دیواره سمت راست نشان دهنده اروپاییان در حال رقص و آواز و دیواره سمت چپ شکارگاهی را به تصویر کشیده است که با گذشت این همه سال و با وجود از بین رفتن قسمت هایی از این نقاشی ها هنوز زنده بودن رنگ ها و زیبایی خود را حفظ کرده است. متأسفانه این نقاشی ها که اثر رضا عباسی است به علت مجاورت با هوای آزاد و برودت و گرمای هوا آسیب فراوان دیده اند. در بالاترین قسمت این سردر صورت دو نیم تنه تیرانداز مرد با لباسهای معمول آن عصر دیده می شوند که تنه آنها شیر یا ببر و دم آنها اژدهاست. این دو تصویر که بر کاشی معرق است بیانگر صورت فلکی اصفهان یا برج قوس است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا