معرفی نقاط گردشگری ایران

باغ چشمه بلقیس چرام، زمردی در جنوب

باغ چشمه بلقیس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی از توابع بخش چرام و در ۵ کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوه ها واقع شده است.

این باغ از شمال به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی، از غرب به باغ جهاد کشاورزی (باغ عمران) و از شرق به اراضی کشاورزی و کوه های همجوار محدود می‎شود. چندین نهر فصلی و دایمی در این دشت جریان دارد و محصولات غلات چون گندم، جو و برنج در این منطقه کشت می‎شود.

این باغ دارای سه چشمه اصلی و چندین چشمه فرعی است که در ضلع غربی باغ و دامنه فوران می کنند، به وسیله نهرهای کوچک و بزرگ متعددی در باغ جریان دارند و آب مازاد آنها نیز به وسیله جوب بزرگی به سوی استخر باغ که در ضلع جنوب غربی باغ واقع شده هدایت می شود.

استخر باغ به صورت دایره ای شکل است که دارای سه ورودی و یک خروجی بوده و آب آن از خروجی به رودخانه فشیان می ریزد، یک جزیره دایره ای شکل به قطر چهار متر وسط استخر احداث شده که چند اصله درخت نخل، نارنج و پرتقال در آن کاشته شده و زیبایی خاصی به استخر و باغ بخشیده است.

مساحت این باغ ۳۸ هزار و ۹۶۰ متر  و در آن درختان گوناگونی کاشته شده است.

پوشش گیاهی این باغ به دلیل گرمسیری بودن منطقه شامل اکالیپتوس، سدر، بلوط، سرو و دارای درختان متنوع میوه‎ای هم چون گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج، نخل و… است. همچنین بوته‎های گیاهی گوناگون و گل های مختلف در آن به چشم می‎خورد.

در برخی از منابع تاریخی آمده این باغ در اواخر دوره ساسانی توسط زنی به نام بلقیس ساخته شده است. در این باغ تاسیسات گردشگری وجود داشته و هر ساله علاقه مندان زیادی را از استان و دیگر استان­ ها به خود جلب می­ کند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا