معرفی نقاط گردشگری ایران

تهران، قطب تنوع مذهبی

شهر تهران با تمام شلوغی های سرسام آوری که دارد اما جاذبه های دیدنی جذابی دارد که هر کدام در گوشه ای از شهر می توانند بخشی از تلاطم های این شهر جذاب ایران را تسکین دهند. به عقیده ی یکی از استادان دانشگاه اسپانیا که سفرهای زیادی به ایران و به خصوص تهران داشته است، این شهر اگرچه در رده شهرهای باستانی ایران قرار نمی گیرد اما از نظر گردشگران خارجی، یک قطب تنوع مذهبی است که جلوه های آن بسیار دیدنی هستند. ما هم در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به جاذبه های معنوی این شهر جذاب و پر هیجان داشته باشیم و مکان های مذهبی تهران را خدمتتان معرفی کنیم. روزانه عده زیادی از شهروندان تهرانی در میان روزمرگی هایی که دارند به سمت این مکان های معنوی می روند تا کمی از دغدغه های روزانه خودشان به دور باشند.

امامزاده قاسم (ع) در منطقه شمیران  

یکی از مکان های مذهبی تهران، امامزاده قاسم(ع) است که در منطقه شمیرانات واقع شده و همه روزه به خصوص در مناسبت های مذهبی به روی افراد زیادی جهت زیارت باز است. امامزاده قاسم در شمال شمیران و در روستای قدیمی دژعلیا و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع است. جالب است بدانید که در اطراف امامزاده، گورستانی وجود دارد که به شکل پلکانی قرار گرفته و قبرهای خانوادگی خانواده های قدیمی و سرشناس تهران در آن نیز قرار دارد.

بنای اصلی امامزاده برجی هشت ضلعی است و در هر ضلع آن از داخل ۲٫۲۵ متر دارد که از آجر ساخته شده است. بقعه امروزی دارای صحن، ایوان، رواق و گنبد کاشی است. اصل بنای بقعه را از قرن هفتم هجری دانسته‌ اند، در زمان شاه تهماسب صفوی صندوقی با تاریخ ۹۶۳ هجری قمری بر روی مرقد نهاده شد. گنبد بیرونی بنا پیازی شکل است و ساقه آن با پوششی از کاشی خشتی با نقوش هندسی و خطوط کوفی بنایی تزیین شده‌ است.

آدرس: تهران، دو کیلومتری شمال تجریش، شرق دربند و گلاب دره و در دامنه کوه سرچال کوچک

کلیسای سنت سرکیس در تهران

از دیگر مکان های مذهبی تهران کلیسایی است نام آشنا که سر خیابان نجات الهی(ویلا) قرار دارد و نام آن کلیسای سنت سرکیس است. این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر که از ارامنه تهران بود ساخته شد و نامش مارگار سرکیسیان نیز بود. وی این بنا را به یاد همسرش با طراحی مهندس اوژن آفتاندلیانس در تهران به جا گذاشت.

کار بنای کلیسا و ساختمان‌های اداری واقع در جنوب محوطه آن در سال ۱۳۴۹ خاتمه یافته است. مقر خلیفه‌ گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این کلیسا انتقال یافت. پلان کلیسای سرکیس چه از داخل و چه از خارج دارای شکل بازیلیکی دارد. این کلیسا دارای یک گنبد در بالای مرکز نمازخانه خود نیز می باشد. با تورگیرهای بزرگ و دو برج گنبدی برای ناقوس خانه کلیسا در قسمت غرب بنا شده است.

آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات الهی

حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری

یکی از قدیمی ترین مکان های مذهبی تهران حرم شاه عبدالعظیم در ری، جنوب شهر تهران است. حضرت شاه عبدالعظیم حسنی یکی از نوادگان حسن بن علی بوده است. این مکان تا قبل از اینکه تهران پایتخت شود یکی از مراکز مهم سیاسی بوده است. حرم شاه عبدالعظیم یکی از مشهورترین زیارتگاه‌های شیعیان ایران بوده و مربوط به دوره ایلخانی دوره صفوی دوره قاجار است. هر ساله تعدادی زیادی از زائران شیعه از سراسر جهان به سمت آن سفر می کنند. این آرامگاه دارای یک حیاط مرکزی بزرگ همراه با گنبد طلایی است.

آتشکده زرتشتیان (آدریان)

اگرچه زمانی که نام آتشکده را می شنویم یاد شهرهای یزد و کرمان می افتیم اما تهران هم از این قاعده عقب نماده است؛ آتشکده زرتشتیان از جمله آتشکده هایی است که جز مکان های مذهبی تهران به شمار می رود. سنگ بنای این آتشکده در روز اشتاد ایزد و یزدگری سال ۱۲۹۳ هجری خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ و عده ی زیادی از زرتشتیان بنا گذاشته شد. قدمت این بنا به دوره قاجار برمی گردد و در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: استان تهران، شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴

مسجد مصلی در تهران

یکی از تازه سازترین مکان مذهبی در تهران مسجد مصلی است که در سال ۱۳۶۹ ساخته شده است. مساحت این بنا حدود ۶۵۰۰۰۰ متر مربع است و یکی از مدعیان کسب بزرگترین مسجد جهان است. جالب است بدانید که در ساخت این مسجد از معماری سنتی و مدرن استفاده شده است. این مکان نشانه بارز از برنامه ‌های جمهوری اسلامی ایران از آثار عمومی است. هر ساله نمایشگاه بین ‌المللی کتاب در این مکان برگزار می‌ شود که میلیون‌ ها بازدید کننده را به خود جذب می ‌کند.

امامزاده صالح(ع)، تجریش

یکی از قدیمی ترین و مشهورترین مکان های مذهبی تهران امامزاده صالح در تجریش است. این منطقه یکی از خوش آب و هواترین مناطق تهران است که در مقابل آن رشته کوه های البرز قرار دارد. همانطور که از کتیبه های بالای سردر صحن مشخص است صالح از پسران امام موسی کاظم(ع) بوده و برادران امام هشتم شیعیان محسوب می شده است. کاشی کاری لاجوردی گنبد و مناره‌های آن به تقلید از سبک سنتی صفوی بنا گردیده است. گنبد کاشی ‌کاری شده بقعه در سال ۱۳۳۸، در آخرین سال عمر مرحوم حسن فداکار با هزینه شخصی تعمیر و کاشی ‌کاری مجدد شد.

زورخانه ‌آیت ‌الله طالقانی

همانطور که می دانید در گذشته های دور ایران، ورزش زورخانه ای جز محبوب ترین ورزش ها در بین ایرانی ها محسوب می شده اسباب و آداب و رسوم خاص خودش را داشته است. ورزش های زورخانه ای نام دیگر ورزش های باستانی ایرانیان محسوب می شده و یکی از مکان های به یادگار مانده از این ورزش محبوب قدیمی زورخانه آیت الله طالقانی است.

این مرکز ورزشی سرپوشیده حدود ۳۰۰ متر مربع مساحت دارد و در سال ۱۳۵۹ تاسیس شده است. در این زورخانه حرکات و فنون مختلف ورزش باستانی ایران نظیر میل، کباده، سنگ، شنای زورخانه‌ای، چرخ باستانی، میل بازی (هنرهای فردی و شیرین کاری) اجرا و آموزش داده می‌شود. زورخانه آیت‌الله طالقانی در چیذر جنب امامزاده حضرت علی اکبر(ع) واقع شده است. لازم به ذکر است که بگوییم زورخانه از قدیم تاکنون مظهر عرفان شیعه در بین ایرانیان بوده است.

آدرس: تهران، میدان چیذر، جنب امامزاده حضرت علی اکبر(ع)

امامزاده یحیی(ع) در تهران

یکی از مکان های مذهبی تهران که می خواهیم در این مطلب از آن نام ببریم، امامزاده یحیی(ع) است. این مجموعه مذهبی جزئی از بافت تاریخی تهران به شمار می رود و در محله عودلاجان واقع شده است. این امامزاده به همراه دیگر جاذبه های بافت تاریخی تهران مانند بازار تهران، مسجد امام خمینی، حمام نواب و … باعث جذب گردشگران بسیاری از ایران و خارج از کشور در تمامی ایام سال می شود. این بنای تاریخی و مذهبی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • قدیمی ترین چنار تهران

نکته جالبی که در مورد امامزاده یحیی(ع) وجود دارد درخت چنار قدیمی است که درون حیاط این امامزاده قرار دارد. این درخت قدمتی به اندازه ۹۰۰ سال دارد و یکی از کهن ترین درختان تهران به شمار می رود. این درحت چنار قدیمی در سال ۱۳۳۰ در فهرست وزارت فرهنگ و اداره باستان‌ شناسی به ثبت رسیده است.

امامزاده داوود(ع) در تهران

از سال های دور امامزاده داوود(ع) با مسیر صعب العبورش شهرت یافت. امامزاده داوود(ع) یکی از مشهورترین مکان های مذهبی تهران است. از سال هایی که باید با قاطر می رفتند تا امروز که یک ساعته به امامزاده داوود(ع) می رسیم، خانواده ها برای زیارت و گذراندن یک روز شاد در دل طبیعت به بازدید آن می روند. بقعه مبارک ایشان در میان دره ای سرسبز میان کوهستان در نزدیکی شهر تهران قرار دارد. درباره نسب امامزاده داوود(ع) دو نظر مختلف وجود دارد. اما بر اساس هر دو آن ها نسب ایشان، نسل یازدهم امام حسن مجتبی (ع) است. در دره های نزدیک آن نیز چندین امامزاده وجود دارد که محلی ها می گویند متعلق به پدر و برادران ایشان است.

امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) در تهران

قطعا مکان های مذهبی دیگری هم در تهران وجود دارد، اما آخرین مکان مذهبی تهران که ما در این مطلب می خواهیم به آن اشاره کنیم، امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) است که در منطقه پونک تهران قرار گرفته و در کوچه باغ های زیبا و قدیمی شهر قرار گرفته است. این مکان از جمله قدیمی ترین منطقه هایی است که علاقمندان زیادی را به خصوص در مناسبت های مذهبی خود مانند شهادت ها و اعیاد به سمت خود می کشاند. در مورد این دو امامزاده روایت های بسیاری وجود دارد که ما از گفتن آن ها صرف نظر می کنیم.

در صورتی که قصد دارید به امامزاده عینعلی و زینعلی(ع) بروید می توانید از خطوط اتوبوس تندرو (BRT) مسیر میدان آزادی – دانشگاه علوم تحقیقات استفاده کنید و در ایستگاه مجتمع قضایی از اتوبوس پیاده شوید.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا