معرفی نقاط گردشگری ایران

جاذبه های مهدی شهر سمنان

جاذبه های دیدنی ناشناخته ی بسیاری در ایران وجود دارد که اگر به آن ها توجه و رسیدگی های لازم بشود هر کدام به تنهایی می توانند به صنعت گردشگری رونق بسیاری بدهند. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره داشته باشیم مهدی شهر در سمنان است که شهری با تاریخی چند هزار ساله و آب و هوایی بسیار مطلوب می باشد. این شهر چشم اندازه های بی نظیری  دارا می باشد و جز مهمترین جاذبه های گردشگری سمنان به شمار می رود، در صورتی که خواستید برای سفرهای پاییزی خودتا مقصدی را در نظر داشته باشید مهدی شهر گزینه ی بسیار خوب و مناسبی می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این جاذبه ی ایرانگردی آشنا شوید.

همانطور که گفتیم مهدی شهر در سمنان، شهرستانی خوش آب و هوا با چشم اندازهای بسیار جذاب و دیدنی می باشد. سابقه تاریخی این شهر به‌ پیش از اسلام و حتی زمان سلسله‌های پیشدادی می‌رسد. در شاهنامه فردوسی از سنگسر که همان سگسر یا سگسار باشند سخن رفته است، در روایات ملی و حماسه‌های ایران نیز از سگسر و سکساران یاد شده است، همچنین به سگساران در چندین جا از شاهنامه فردوسی اشاره‌ شده است.

موقعیت جغرافیایی مهدی شهر در سمنان

از لحاظ جغرافیایی مهدی شهر در جنوب استان سمنان قرار دارد و سمت شمال با ساری و سمت غرب به سمت فیروزکوه و از سمت شرق با دامغان نیز همسایه است. مساحت این شهرستان در حدود ۱۱۰۰ کیلومترمربع و محیط شهر ۱۳۹ کیلومتر است، این شهرستان دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد و در تابستان هرسال هزاران گردشگر را به دیدن مناظر زیبا و درختان سر به فلک کشیده این شهر می‌ کشاند. این منطقه به طور کلی کوهستانی محسوب می شود و در جنوب رشته کوه البرز جالب است بدانید که در این منطقه معادن متعددی وجود دارد و ازجمله آن ها معادن سنگ ساختمانی، لاشه، خاک نسوز، کواتزیت، دولومیت، آهن، سرب، گچ آهک سفید، سنگ شیشه، و معدن سیلیس  را می ‌توان نام برد.

سوغات مهدی ‌شهر در سمنان

زمانی که به مهدی شهر در سمنان سفر کردید می توانید محصولاتی که عشایر این شهرستان تهیه می کنند را بخرید، از جمله محصولات این شهرستان شیرگوسفند و انواع لبنیاتی که با استفاده از شیرگوسفند تهیه می شود تعداد این محصولات به ۳۲ نوع می رسد که از مهمترین آن ها ماست، آرشه، دوغ خورش، ماست چکیده، کره، پنیر، چیک کو توک، مامایی وو، سزمه و دیگر موارد این چنینی است. به غیر از سوغات لبنیاتی، محصولات دیگری هم هستند که می توانید با خرید آن ها به عشایر این روستا نیز کمک کنید تا این صنایع دستی زنده بماند از جمله این محصولات فرش دستباف، جاجیم، پلاس قالیچه ابریشمی و مواردی از این دست می باشد.

زبان مردم مهدی شهر در سمنان

زبان مردم این شهرستان زبان سنگسری است که یکی از زبان های قدیمی پهلوی که دارای دستور زبان کامل است نیز می باشد. در این زبان حدود ۱۸۰۰۰ واژه وجود دارد و با توجه به این غنای زبانی که مدارک و سوابق آن موجود است؛ می‌توان هزاران واژه و لغت بسیار زیبا و رسا از دل این زبان چند هزارساله بیرون کشیده و به زبان فارسی، هدیه نمود  و موجب غنا و توانمندی زبان و فرهنگ و ادب فارسی شد. جالب است بدانید که واژه نامه ی زبان سنگسری یکی از مهمترین اثرهای علمی در زبان سنگسری محسوب می شود و در سال ۱۳۵۱ چراغعلی سنگسری آن را نیز به سه زبان انگلیسی، فارسی و سنگسری منتشر کرده و در دانشگاه میشیگان آمریکا نیز انتشار یافته است.

پوشش گیاهی و جانوری مهدی شهر در سمنان

از نظر پوشش گیاهی، شهرستان مهدی شهر دارای پوشش گیاهی گسترده ای است و از جمله گیاهانی که در این شهرستان می توانید مشاهده کنید گز، تاغ، کنار، کور، سمر، کرت، کوهنگ و بنه، خارشتر، ساپند، ارس، کاروانکش، شور و چرخک می باشد. از شهر مهدی‌ شهر به ‌طرف حاشیه شمالی، پوشش به ‌صورت درختان خانواده سوزنی ‌برگ  به‌ خصوص ارس، سرو و درختچه زرشک مشاهده می ‌شود. در منطقه شهمیرزاد، گیاهان خودرو شامل گون، درمنه، گیاهان تیره گندمیان، نعناییان و تیغ‌های کنگر مانند، اسپند، گل قاصدک، بومادران، کاسنی، گزنه و گل سرخ وحشی (نسترن) به ‌وفور مشاهده می‌شود.

از جمله مهمترین محصولاتی که در این شهرستان پرورش می یابد جو، گندم، یونجه، گردو، آلو، انار، انگور و زردآلو می باشد.

طبیعت این شهرستان مامن امنی برای جانداران و پرندگان بسیاری نیز می باشد که از جمله آن ها بزکوهی، آهو، قوچ، میش، پلنگ، یوزپلنگ، روباه، خرس، گراز، کفتار، گربه وحشی، گرگ، شغال، خرگوش، کبک، عقاب، شاهین، بادخور، قمری، تیهو، فاخته، بلبل، قرقاول را می توان نام برد.

جاذبه های دیدنی مهدی شهر در سمنان

  • ملاده

در ۶۰ کیلومتری شمال مرکز شهرستان روستایی به نام ملاده وجود دارد که از توابع شهرستان مهدی شهر نیز می باشد. این روستا آب و هوای بسیار دلپذیری را در فصل های بهار و تابستان دارا می باشد و در زمستان هم بسیار سرد و پر برف می باشد. از جاذبه ‌های تاریخی آن می ‌توان به خانه ابراهیم خان در روستا اشاره کرد. این مجموعه شامل دو عمارت است که در یک باغ بسیار با صفا ساخته‌ شده و شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراول خانه یا عمارت کلاه‌فرنگی در قسمت شمال شرق می باشد.

  • عمارت و شکارگاه ملاده مهدی‌ شهر

در روستای سرسبز و خوش آب و هوای ملاده دو بنای بزرگ و قدیمی بسیار زیبا وجود دارد که در دو سمت شرق و غرب یکدیگر قرار گرفته اند و در فاصله ای حدود ۴۰ متر به موازات هم قرار گرفته اند و ساختمان های بسیار زیبا و فوق العاده ای دارا می باشد. نوع گچ‌ بری روی دیوارهای اتاق ‌ها و ایوان ‌ها ساخت تاق نماها روی دیوار و در برخی از بخش های عمارت نقاشی‌ های زیبای دیواری وجود دارد که جلوه ی بی نظیری را به این عمارت بخشیده است.

  • محله پرور

در شهرستان مهدی شهر در سمنان منطقه نمونه ای دیگری وجود دارد که در ۴۶ کیلومتری شمال این شهرستان قرار دارد و نام آن پرور است. این منطقه در روستای پرور و در کوهپایه‌های البرز شرقی قرار گرفته و جنگل‌ های زیبای اورَس (سرو کوهی)، مراتع سرسبز و جنگل‌ های درختان پهن ‌برگ به همراه تنوع بی‌ نظیر حیات ‌وحش، سیمای جذاب و بی‌نظیری به این منطقه بخشیده است. این منطقه جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که می تواند برای گردشگران بسیار جذاب باشد.

  • منطقه رودبارک

منطقه رودبارک در شمال شهرستان مهدی‌شهر واقع‌شده و دارای پوشش گیاهی و جنگل مشجر به مساحت ۸ هزار و ۶۰ کیلومتر است. جنگل رودبارک در مسیر راه شهمیرزاد به فولاد محله و در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی مهدی‌شهر قرار دارد. این منطقه به دلیل وجود گونه‌های گیاهی متعدد و هم‌جواری با منطقه حفاظت‌شده پرور دارای گونه‌های متفاوت و پراهمیت جانوری ازجمله کل، خرس قهوه‌ای، بز و… و پرندگانی نظیر کبک، قرقی و عقاب و کرکس است.

  • منطقه سرسبز دربند

یک منطقه سرسبز در مهدی شهر در سمنان به نام دربند وجود دارد که یکی از مهمترین مکان های گردشگری به شمار می رود و به دلیل آب و هوای مطبوعی که دارد همواره تعداد زیادی از افراد را مشاهده می کنید در این منطقه دربند هستند. از این رو با توجه به موقعیت بسیار مناسبی که دارد مجموعه تفریحی هم برای مسافران تعبیه شده است تا بتوانند ایام خوشی را در این منطقه بدست بیاورند. این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری است که غار دربند، دیوار صخره‌نوردی سنگسرسل، مناظر سرسبز و زیبا و چشمه‌سارهای روان نمونه‌ای از آن است. دربند علاوه بر گردشگری، از اهمیت کشاورزی نیز برخوردار است. گردو، آلو، سیب و صیفی‌جات گلخانه‌ای، از مهم‌ترین محصولات منطقه دربند است.

  • محوطه باستانی خرند

یک محوطه ی باستانی به نام خرند در شهرستان مهدی شهر در سمنان وجود دارد که به روستای خرند معروف است. این محوطه ی تاریی در اواخر هزاره ی دوم و اوایل هزاره ی اول قبل از میلاد محلی برای استقرار اقوام مختلف بوده است.

  • امامزاده قاسم(ع) زیارت

در شمال شهرستان مهدی شهر در سمنان یک مکان زیارتی به نام امامزاده قاسم وجود دارد که ظاهرا متعلق به فرزند امام هفتم (ع) بوده است. ایوان امامزاده رو به مغرب و مشرف‌به صحن وسیعی است که ۵ متر بلندی دارد و گنبد اصلی بقعه دارای ساق‌های ده ضلعی به ارتفاع ۲٫۴۰ متر از آجر است. اگر خواستید زیارت کنید یا نذری بنمایید این مکان بهترین گزینه برای شما می تواند باشد.

  • قلعه شیخ چشمه سر

قلعه ای تاریخی در سه کیلومتری شهرستان مهدی شهر در سمنان وجود دارد که در دره ای به نام شیخ چشمه بر فراز کوهی بلند نیز قرار دارد، نام این قلعه شیخ چشمه سر است. هرچند مانند بیشتر قلعه‌ های ایران مدتی پناهگاه اسماعیلیان در قرن ۶ و ۷ هجری بوده است.

  • کافر قلعه

قلعه ای تاریخی در جنوب شهر تاریخی مهدی شهر در سمنان وجود دارد که بر روی قله کوه آثار بسیار کهن آن مشخص است. این قلعه که مربوط به ایرانیان قبل از اسلام بوده کافر یا قلعه گبرها نام دارد. فرقه باطنیان (اسماعیلیان ایران) از این قلعه به‌عنوان یک پناهگاه مهم استفاده نموده‌اند.

  • پارک آبشار

در سمت پایین میدان شهرداری مهدی شهر پارکی به نام آبشار مهدی شهر وجود دارد که مساحت آن بیش از ۶ هکتار است که روزهای تعطیل و زمان هایی که هوا بسیار خوب است عده ی زیادی را مشاهده می کنید که برای گذراندن اواقت فراغت خود به پارک آبشار مهدی شهر در سمنان آمده اند.

  • چشمه گل رودبار

در چند کیلومتری جنوب غربی مهدی شهر در سمنان چشمه ای گل رودبار قرار دارد که یکی از منابع مهم آب استان سمنان محسوب می شود. گل رودبار در ارتفاع تقریبی ۱۵۴۵ متری سطح دریا سرچشمه می گیرد و در جنوب جاری می شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

گلاره خوانین زاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا