اخبار

حدود ۶۰ هزار تن صادرات سیب به کشورهاى عربى را شاهد هستیم

حدود ۶۰ هزار تن صادرات سیب به کشورهاى عربى را شاهد هستیم

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به ذخیره سیب‌درختی در سردخانه‌های استان برای مصارف عید نوروز گفت: با برداشت سیب‌درختی در اصفهان حدود ۶۰ هزار تن صادرات به کشورهای عربی را شاهد هستیم.

1
احمدرضا رئیس‌‌زاده پیرامون مساحت باغ‌ها در شهرستان‌های استان اصفهان که با تسنیم سخن می گفت، اظهار داشت: باغ‌های استان اصفهان به طور کلی مساحت ۷۳ هزار هکتاری را شامل می‌شود که در این بین ده‌هزار هکتار نهال بوده که جزء باغ‌های بارور استان اصفهان به حساب نمی‌آید.
وی افزود: در استان اصفهان میزان تولیدات باغی سالانه در بین محصولات سیب‌درختی، انار، گردو، بادام، شلیل و زعفران تقسیم می‌شود.
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به میزان برداشت سالیانه سیب‌ درختی در استان اصفهان افزود: در استان اصفهان سیب درختی سالانه به مقدار ۵۷۰ الی ۶۰۰ هزار تن برداشت می‌شود.
وی بیان کرد: در سال جاری با توجه به خساراتی که در بهار به با‌غ‌های سیب در سمیرم وارد شد و همین طور بحث خشکسالی در برخی از باغ‌های این شهرستان می‌توانیم از برداشت سیب درختی اعلام رضایت داشته باشیم.
رئیس‌زاده پیرامون شهرستان‌های فعال در زمینه کاشت سیب‌درختی گفت: عمده برداشت سیب‌درختی در استان اصفهان در شهرستان نطنز بوده؛ ولی در شهرستان‌های دهاقان و شهرضا نیز برداشت سیب‌درختی را داریم. آمار دقیقی نیز از برداشت در سال جاری هنوز در دسترس نیست.
وی با بیان این‌که با برداشت سیب‌درختی در استان اصفهان حدود ۶۰ هزار تن صادرات به کشورهای عربی را شاهد هستیم، گفت: دیگر محصولات برداشت شده در سایر استان‌های کشور به مصرف می‌رسد و همچنین شاهد ذخیره این محصول در سردخانه‌ها برای مصارف عید نوروز نیز هستیم.معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این‌که سازمان جهاد کشاورزی برای باغ‌داران استان اصفهان کلاس‌های ویژه‌ای پیرامون مباحث باغ‌داری برگزار کرده است، تصریح کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته توانسته‌ایم کلاس‌های آموزشی را برای باغ‌داران اصفهانی برگزار کنیم.
وی درباره آموزش‌های ارائه شده در این کلاس‌ها خاطرنشان کرد: این کلاس‌ها با آموزش محافظت گیاهان، ترمیم گیاهان و همین‌طور انواع بسته‌بندی‌های به‌روز علمی محصولات همراه است.
رئیس‌زاده افزود: در سال‌هایی که اعتبار‌های خوبی نیز به سازمان جهاد کشاورزی برسد از تسهیلات در گردش بانک‌ها به باغ‌داران وام اعطا می‌شود. متاسفانه امسال از اعطای وام به باغ‌داران به دلیل نبود تسهیلات و اعتبارات معذور بوده‌ایم.
وی با اشاره به کشت زعفران در استان اصفهان خاطرنشان کرد: کشت زعفران در استان اصفهان به خوبی انجام می‌شود و حدود نصف این کشت در شهرستان نطنز است. در دیگر شهرستان‌ها ازجمله شاهین‌شهر، نجف‌آباد و گلپایگان نیز کشت زعفران صورت می‌گیرد و اکنون با توجه به کلاس‌های آموزشی در نظر داریم کشت این محصول را به مقدار بالایی برسانیم.
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: امسال از استان‌های خراسان پیاز مرغوب زعفران را وارد کرده‌ایم که بسیار می‌تواند به بالا بردن سطح کیفی محصولات کمک کند.وی گفت: برداشت امسال زعفران در اصفهان بسیار خوب بوده و پیش‌بینی می‌شود برداشت تقریبا شش کیلوگرم در هر هکتار را داشته باشیم. از لحاظ کیفی نیز زعفران در اصفهان بسیار مرغوب است و حتی در برخی از مواقع می‌توانیم بگوییم از زعفران خراسان نیز پیشی گرفته‌ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا