طبیعت گردی

دریاچه ارواح در شمال ایران

امروز راهی شمال کشور هستیم و می خواهیم زیبایی های دریاچه ممرز نوشهر، یکی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت ایران را به نظاره بنشینیم. جایی که به تالاب ارواح مشهور است و بسیاری از علاقه مندان طبیعت را به سوی خود می کشاند. کوله بارتان را ببندید و با ما به جاده بزنید تا به مقصدی جذاب برویم و ببینیم داستان دریاچه یا تالاب ارواح چیست و چرا ممرز به این نام مشهور شده است. با ما همراه باشید.

در مسیر دریاچه ممرز

برای رسیدن به دریاچه ممرز باید راهی نوشهر شویم و با ورود به یک جاده فرعی به روستای صلاح الدین کلای سفلی برسیم. آنچه در ادامه انتظارمان را می کشد یک جاده فرعی در میان جنگل است که گذر از آن حسابی حال تان را جا می آورد. در اینجا یک تجربه متفاوت از آفرود برای مسافران این دریاچه زیبا رقم می خورد و به خاطره ای فراموش نشدنی در ذهن شان تبدیل می  شود. البته گذر از این جاده با انواع ماشین ها ممکن است و با خودروهای آفرود قدری هیجانش بیشتر می شود.

پس از گذر از پستی و بلندی های جاده و پشت سر گذاشتن انبوه درختان، در نهایت این دریاچه است که چشمان هر بیننده ای را مسحور خود می کند…

آشنایی با دریاچه ممرز | غرق در وهم و سکوت

در نقطه ای بکر از شهرستان نوشهر و در میان جنگل انبوه پهن برگ، دیاچه ای قرار دارد که با فضای وهم انگیز و پرسکوتش از شما میزبانی می کند. نامش دریاچه مَمرَز است اما به سبب قرار گیری در منطقه ملا کلا، به این نام نیز خوانده می شود.

فضای بکر اطراف دریاچه در اکثر روزهای سال آمیخته با مه و صدای حیوانات وحشی است که در هر لحظه به گوش می رسد. این مسئله با حضور درختان خشکیده در میان دریاچه در هم می آمیزد و باعث شده تا به آن لقب دریاچه ارواح را نیز بدهند.

طول این دریاچه ۷۰۰ متر است و عرض آن به ۳۰۰ متر می رسد و با جلوه ای دیدنی انتظار شما را می کشد. چهره منحصر به فرد این دریاچه و زیبایی کم نظیر آن نیز باعث شده تا نامش در فهرست میراث ملی طبیعی قرار گیرد.

دیدنی ها و تفریحات

سفر به دریاچه ممرز یک تجربه متفاوت است و شما را به لذت بردن از دیدنی ها و تفریحات زیر دعوت می کند:

۱- درختان مرده

آنچه که در اولین نگاه به دریاچه ممرز، توجه شما را به خود جلب می کند، بازمانده هایی از تنه درختان است که در میان دریاچه قرار دارند و به درختان مرده مشهورند. حضور این درختان نیز بر وهم فضا می افزاید و یکی از شگفتی های این دریاچه به شمار می رود. در زمان هایی که آب دریاچه کاهش پیدا می کند، این درختان سر از آب بیرون می آورند و چهره ای تازه به طبیعت می دهند. در فصولی که سطح آب دریاچه بالاست، این درختان هم به زیر آب می روند.

۲- جنگل تماشایی

دریاچه ممرز در آغوش یک جنگل زیبا قرار دارد و شما در کنار تماشای دریاچه می توانید، سری هم به درون این جنگل بزنید و از دیدن انبوه درختان سر به فلک کشیده که هر یک زیبایی خاص خودشان را دارند، لذت ببرید.

۳- خوشگذرانی در سفر به دریاچه ممرز

آفرود: برای آنکه به دریاچه برسید، می توانید از خودروهای دو دیفرانسیل استفاده کنید و به نوعی، آفرود در میان جنگل را نیز تجربه می کنید.

پیک نیک: اگر قصد دارید بیشتر بمانید و از دریاچه لذت ببرید، حتما خوراکی های مورد نیازتان را بردارید و در آنجا پیک نیکی دوستانه یا خانوادگی برپا کنید.

گشت و گذار و عکاسی: می توانید به گشت و گذار در گوشه گوشه این طبیعت بپردازید و جاذبه هایی تازه را کشف کنید. یادتان نرود که با دوربین عکاسی می توانید این جاذبه ها را تا همیشه پیش خود داشته باشید و از دیدن شان غرق در لذت شوید.

کجا بمونیم؟

در سفر به دریاچه ممرز برای اقامت دو راه پیش رو دارید:

نخست آنکه می توانید در نوشهر یا دیگر شهرهای اطراف در خانه های محلی، هتل ها و مهمانسراها اسکان کنید.

دوم آنکه می توانید کمپی را برپا کنید و تجربه ای متفاوت از اقامت را برای خود رقم بزنید.

امکانات گردشگری

این دریاچه بسیار زیباست؛ اما هیچ گونه امکاناتی در اطراف آن وجود ندارد و هنوز آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. البته این نبود امکانات یکی از دلایل بکر ماندن این طبیعت تماشایی است و برای برخی از افراد یکی از جذاب ترین ویژگی ها به شمار می شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

بهاره فلاح

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا