اخبار

راه آهن قزوین-رشت امروز افتتاح می شود

امروز روز خوبی برای مردم گیلان است. چرا که راه آهن قزوین-رشت بعد از وقفه های طولانی و پس از ۱۲ سال سرانجام به طور رسمی افتتاح می شود. حسن روحانی، رئیس جمهور امروز میهمان مردم  گیلان خواهند بود و این راه آهن را افتتاح خواهند کرد. مردم گیلان سال هاست که در انتظار اتمام پروژه و راه اندازی قطار قزوین-رشت بوده اند و حالا این مسیر ریلی جدید می تواند گامی جدید در مسیر توسعه و بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی منطقه در پی داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این خبر بیشتر صحبت کنیم.

استان سرسبز و زیبای گیلان در موقعیت طبیعی و استراتژیکی خاصی قرار گرفته است. با توجه همجواری گیلان با دریای خزر و وجود بندرگاه های مهمی مثل بندر انزلی و آستارا و همین طور گردشگر پذیر بودن این منطقه، لزوم احداث و راه اندازی خط ریلی و اتصال این منطقه به شبکه ریلی کشور احساس می شد. طرح و بحث ساخت راه آهن قزوین-رشت حدودا از ۱۲ سال پیش آغاز شده و مردم گیلان سال ها منتظر پایان پروژه و افتتاح راه آهن قزوین-رشت بودند. با این حال، افتتاح و راه اندازی قطار قزوین-رشت مدت های مدید بود که به تعویق می افتاد. تا این که سرانجام در روز اول آذر امسال، این پروژه با حضور محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور به طور موقت و آزمایشی افتتاح شد و حالا، قرار است که با حضور رئیس جمهوری جناب آقای حسن روحانی این پروژه بعد از ۱۲ سال رسما افتتاح و راه اندازی شود.

ماکان پدرام، مدیر کل اداره راه و شهرسازی گیلان در گفتگویی که با خبرگزاری مهر داشتند بیان کردند: پروژه ساخت راه آهن قزوین-رشت در سال ۸۵ شروع شده بود که پس از سال ها سرانجام در سال ۹۷ به اتمام رسید. طول این پروژه ۱۶۵ کیلومتر و طول ریل گذاری آن ۱۸۵ کیلومتر است و از ۶ ایستگاه، ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل تشکیل شده است. ۵۰% این مسیر در دشت، ۱۰% آن در تپه و ۴۰% مابقی در مناطق کوهستانی قرار گرفته اند. پروژه ساخت راه آهن قزوین-رشت از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه های البرز و پیچیدگی های مهندسی یک ابر پروژه به حساب می آمد و همین موضوع باعث طولانی شدن روند تکمیل و ساخت آن شده بود.

در مراسم افتتاح آزمایشی راه آهن قزوین-رشت که با حضور نوبخت برگزار شده بود، ایشان طی سخنرانی که در این مراسم داشتند پروژه راه آهن قزوین-رشت را بخشی از طرح بزرگ قزوین تا آستارا دانستند و اظهار امیدواری کردند که بعد از افتتاح این خط، احداث مسیر ریلی از رشت به انزلی ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین در همان سخنرانی بیان شد که با حضور رئیس جمهوری در گیلان، کار ساختمانی و زیرساختی قطعه ریلی رشت به آستارا به طور رسمی آغاز می شود و امید است هرچه زودتر به پایان و به مرحله بهره برداری برسد.

در ماه بهمن، سرانجام خبر تکمیل و پایان یافتن پروژه راه آهن قزوین-رشت اعلام شد و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که این پروژه تا ۱۰ روز دیگر آماده بهره برداری است. آقای خیرالله خادمی در بازدیدی که از ایستگاه مرکزی راه آهن رشت داشتند از پیشرفت ۲۵ درصدی فاز نخست خط ریلی رشت به انزلی خبر دادند و بیان کردند: پروژه ساخت راه آهن رشت-انزلی در یک مسیر ۴۰ کیلومتری و در دو فاز تعریف شده است که ۲۵% فاز اول تاکنون انجام شده و فاز دوم نیز پیش بینی می شود طی دوره ای ۳۰ ماه به اتمام برسد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا