معرفی نقاط گردشگری ایران

سه قلعه، پناهگاهی برای ستارگان

شهر سه قلعه (واقع در استان خراسان جنوبی) از سمت جنوب غربی به کویر مرکزی ایران متصل و در سال‌های اخیر به عنوان یکی از سایت‌های گردشگری نجومی در سطح جهان مطرح شده است.

کویر سه قلعه در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر سه قلعه واقع است و به گفته متخصصان دارای پنجمین آسمان تاریک دنیاست که این تاریکی بی‌انتها آن را به یکی از بهترین مناطق برای رصدهای نجومی و لذت بردن از آسمان شب تبدیل کرده است.

در واقع قرار گرفتن این مکان در فضای دشت و برخورداری از عنصر تاریکی محض، دو ویژگی منحصر به فرد سه قلعه برای رصد ستارگان است.

شگفتی آسمان این کویر بکر و دست نخورده به حدی است که امکان رصد ستارگان و سیاره های زحل و زهره در فصول بهار و تابستان با چشم غیر مسلح امکان پذیر است و هر مخاطبی را متوجه آفرینش بی عیب و نقص هستی کرده و ناخودآگاه زمینه تعظیم انسان در برابر خداوند را فراهم می‌آورد.

یکی از ویژگی­ های ممتاز این منطقه بهره از آسمان تاریک کویر است. رصدگاه سه قلعه که در دق محمدآباد واقع شده است، حرکتی نو در مسیر نجوم آماتوری ایران به شمار می­ رود. در کنار زیبایی­ های کویر، استفاده از یک جاذبه مکمل که امروزه طرفداران بی­ شماری را به ویژه در بین نوجوانان و جوانان پیدا کرده است، می ­تواند سفری جذاب و به یاد ماندنی را در این رصدگاه برای علاقه مندان داشته باشد.

دق­ زمینی رسی و فاقد نمک یا مقدار کمی نمک است. معمولاً سطحی صاف و هموار دارند طوری که در مواقع ضروری می­ توان از آن به عنوان باند فرود هواپیما استفاده کرد.

شهر سه قلعه دارای امکانات مناسبی برای اسکان طبیعت گردان عاشق نجوم است که باعث افزایش گردشگری به این ناحیه می شود.

مطمئنا سفر به این منطقه و دیدن عظمت و منظره آسمان شب و زیبایی‌های کویر تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهد بود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا