طبیعت گردیمعرفی آثار تاریخی

معرفی روستای اخلمد و دره اجنه استان خراسان رضوی

معرفی روستای اخلمد و دره اجنه استان خراسان رضوی

ajenehدره اجنه  دره ای واقع درروستای اخلمداست و در استان خراسان رضوی ، ازتوابع شهرستان چناران است . ارتفاع این دره 1440 متر از سطح دریا و در 17 کیلومتری جنوب غربی شهرستان چناران و60 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد .
آب و هوای روستای اخلمد متفاوت و شدت گرمای تابستان و سرمای زمستان را ندارد.
به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان ، آبشارهای دره های منطقه اخلمد در ماه های ابتدایی سال ، دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده ای است. آبشار اصلی اخلمد 40 متر ارتفاع دارد همچنین  آبشارهای سوم و چهارم نیز بالای آن قرار دارد. آبشارهای اخلمد در میان کوه بینالود و ادامه سلسله جبال البرز و از کوه منیژه سرچشمه میگیرد. به دلیل آهکی بودن دره های اخلمد، حفره های ژرف مدوری در زیر آبشارها ایجاد شده است .زمین و رسوبات این منطقه به دلیل فسیلهای آمونیت متعلق به اواخر دوران ژوراسیک است.

دلیل نام دره اجنه :
یکی از زیباترین مکانهای ایران زمین اخلمد و دارای قدمت چند هزار ساله است که از نظر لغوی اسمی است پارسی و نام روستایی  است درنزدیکی مشهد و نقل است موقع تهاجم اعراب به خطه خراسان مردمان این ناحیه ؛ به این محل پناه میبردند. سرداری عرب بنام خالد مامور فتح این دره بوده ، مردمان این دیار، هرگاه سربازان خالد را میدیدند ، فریاد میزدند خالد امد خالد امد و بتدریج اسم این دره به اخلمد یااخلومد مبدل گشته است.
اجنه جمع کلمه جن که عربی است و معنی آن ناپیدایی ، خفا و تاریک بودن است.این دره به جهت داشتن راه های تنگ ، باریک و تاریک آبرو ، به دره اجنه معروف شده است.
از دیگر جاذبه های اخلمد: بند اخلمد – غار اخلمد – دیواره های صخره ای به ارتفاع 200 تا 300 متر- دیواره سفید – ا.. اکبر – مسیر زنده یاد باقر خورشیدی – سروش – چشمه منیژان – چشمه خواهش و آبشارهای فصلی و دائمی و دوقلو – کفترخان و غیره …
در ورودی دره اخلمد بندی است تاریخی ، که به وسیله شاهزاده میرزای تیموری فرزند شاهرخ حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده است . (شاهرخ نوه نابینای نادرشاه افشار است که توسط اقا محمد خان در زمان تسخیر خراسان ؛ نابیناو سپس شکنجه و کشته میشود.)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا