معرفی آثار تاریخی

هفت برج خارون، یادگار تاریخی برای کاربردی امروزی

مجموعه تاریخی هفت‌برج خارون نجف آباد اواخر دوره قاجار در جنوب شرقی نجف آباد و مجاور نهری به همین نام ساخته شده، در حال حاضر ضمن حفظ هویت تاریخی و گردشگری خود، به مجموعه ای کاربردی برای ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری تبدیل شده است.

در این بنا هفت برج منفرد از هم به کمک دیوارهای بلند کاهگلی ۴ متری، مجموعه‌ای بی‌نظیر از برج و بارو را تشکیل داده است. تقسیم‌بندی برج‌ها در زوایا و اضلاع دیوارها در کنار سردر ورودی‌ها، منظره زیبایی را به وجود آورده و هشتی و اتاق‌هایی در بالا، پایین و زیرزمین، قسمت ورودی این اثر را تشکیل می‌دهد.

 ارگ در حصار باغى به مساحت ۳هزار متر مربع واقع شده است و هفت برج دارد شش تا از این حقیقت کبوترخانه اند. مانند این برج ها را تنها در شهر تبریز مى توان یافت. هر برج حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد. این برج ها با دیوارهاى کاهگلى به ارتفاع ۴ متر به یکدیگر وصل شده اند. تقسیم بندى برج ها در زاویه ها و اضلاع دیوارها و نیز سردر ورودى این مجموعه منظرهاى زیبا به وجود آورده که به وسیله هشتى و اتاق هایى در بالا، پایین و زیرزمین، ورود به ارگ را ممکن مى سازد. با تبدیل ارگ به مجموعه فرهنگى و تاریخى شیخ بهایى، قسمت هاى دیگر چون آبنما، چاى خانه سنتى، محوطه فرهنگى- تفریحى و فضاى سبز به ارگ افزوده شده است. ارگ شیخ بهایى یا در «هفت برج خارون» همان گذشته به منظور فراهم کردن کود حیوانى (پرندگان) احداث شده و برای مصارف کشاورزى مورد استفاده قرار مى گرفت که در سال هاى اخیر رو به نابودى و تخریب می رفت.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا