طبیعت گردی

چشمه‌ های آبگرم ورتون

بیمارستانی در دل طبیعت، چشمه‌های آبگرم ورتون

گردشگری درمانی و سفرهای سلامت جزو قدیمی‌ترین شاخه‌های گردشگری در جهان هستند که مخاطبان بسیار را نیز در بر دارند. ازآنجاکه وجود چشمه‌های آبگرم بیشتر در کوه‌های پیر دیده می‌شوند، بنابراین آسیا و ایران یکی از مهم‌ترین نقاط دارای پتانسیل‌های آبگرم درمانی در جهان است. در ایران از سال ۱۳۸۲ توریسم درمانی موردتوجه وزارت بهداشت قرار گرفت و در سال ۸۳ به‌طور مجزا و با تأیید معاونت گردشگری سازمان میراث برای آن برنامه‌ریزی انجام شد. سرعین در استان اردبیل به‌عنوان پایتخت آبگرم ایران شناخته می‌شود و در کنار آن استان مازندران نیز در حاشیه البرز مرکزی از مهم‌ترین نقاط آبگرم درمانی است.

اما در اصفهان نیز حضور ۴ چشمه آبگرم (ازجمله چشمه آبگرم ورتون و زفره در منطقه سگزی (شرق اصفهان) یعنی کیلومتر ۳۵ جاده نایین – چشمه آبگرم کویر در فاصله ۸ کیلومتری ورتون که اولین بار توسط گروه گردشگری کویر معرفی‌شده – چشمه آبگرم روستای احمدرضا در مسیر چادگان از تیران – چشمه آبگرم روستای آبگرم خور و بیابانک) نشان‌دهنده وجود پتانسیل آب‌درمانی از شاخه گردشگری سلامت در منطقه است.

مردم نصف جهان برای رسیدن به آرامش و به گمان سلامت به دل کوه‌های منطقه‌ای کم آشنا بنام ورتون سفر می‌کنند. جایی که کاروانیان مسیر مشهد مقدس در اینجا تنی به آب می‌زدند و از گرمای شفابخش آب‌های سفرکرده از دوردست‌های دل زمین به کیف جان می‌رسیدند. جالب است شاه‌عباس اول که می‌توان او را بانی زیرساخت‌های سفری در مسیر ابریشم و دیگر مسیرهای سفری ایران نامید در این مکان نیز یادگاری از خود بجا گذاشته‌اند. بنایی مسقف بروی حوضچه‌ای به سبک معماری چهارطاقی که خود بازمانده از دوران پر اقتدار ساسانی است. این اثر در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۲۹۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. چشمه آب‌معدنی و آب گرم ورتون شامل چشمه‌های آبگرم معدنی، حمام‌ها و حوضچه‌های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به حوض مراد و بقعه متبرک آن (معروف به امامزاده آبگرمی) می‌باشد. استفاده از گل‌ولای آب این چشمه‌ها، در درمان برخی بیماری‌هایی مانند درد مفاصل، عرق النّسا (سیاتیک)، نقرس، کوفتگی ماهیچه‌ها و بیماری‌های پوستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و در حقیقت می‌توان گفت آب‌های گرم معدنی، به‌عنوان داروهای شفابخش طبیعی همواره موردتوجه و توصیه پزشکان متخصص، در درمان بیماری‌های مختلف، قرارگرفته است. آب گرم چشمه‌های این منطقه، معدنی و از دسته آب‌های کلروره بی کربناته و سولفاته گرم است، که از آن در درمان بیماری هائی همچون دردهای عصبی و رماتیسمی استفاده می‌شود و درجه حرارت آن به ۴۱ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

برای استفاده از آبگرم درمانی ورتون، تورهایی در قالب تورهای گروهی و یا خانوادگی و یا برنامه‌های تدوین‌شده آموزش‌وپرورش برای دانش آموزان طراحی و اجرا می‌شود که البته از قبل رزرو و هماهنگی لازم به عمل می‌آید. ما قصد داریم شما را به یک دنیای آرامش همراه با آسایش، به یک نقطه دور اما نزدیک و به جهان بازمانده از یادگارهای شاه‌عباس ببریم. با خواندن این متن یک مقصد خوب به مقاصد دیگر گردشگری شما اضافه میشه و قطعاً زمانی را برای رفتن به این جاذبه طبیعی زمین گردشگری اختصاص می‌دهید. اینجا موردتوجه: در این منطقه حمام‌هایی به سبک دوره صفویه وجود دارد که بیشتر آن‌ها مخروبه‌اند ولی برخی از آن‌ها سالم بوده و مورداستفاده مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرند. این مجموعه شامل چشمه‌های آبگرم معدنی، حمام‌ها و حوضچه‌های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به حوض مراد و بقعه متبرک آن (معروف به امامزاده آبگرمی) و اتاق‌هایی زیبا و با معماری سنتی برای اقامت می‌باشد. معماری این بناها در نوع خود، منحصربه‌فرد بوده که تالار سنگی و حوض مراد از نمونه‌های این شاهکار هنری است. علاوه بر آب گرم ورتون قرارگیری این چشمه در تپه‌های مشرف بر دشت ورتون تا زفره از دیگر جاذبه‌های این منطقه است. علاوه بر آن در شب دارای آسمانی زیبا و خیره‌کننده بوده و مانند آسمان کویر پرستاره است که دوستداران رصد ستاره‌ها در شب‌هایی که تاریخ‌های ۱۳ /۱۴ ۱۵ / ۱۶ ماه قمری نباشد و آسمان هم ابری نباشد می‌توانند از دیدن اعجاز آسمانی که گویی میلیون‌ها جواهر را به سقف سرمه‌ای آن چسبانده‌اند بهره‌مند شوند و شبی رؤیایی را در هتلی با میلیون‌ها ستاره سپری کنند.

بیمارستانی در دل طبیعت، چشمه‌های آبگرم ورتون

امکانات محل:

اگر قصد اقامت در این مجتمع گردشگری توریستی را دارید، می‌توانید از آلاچیق‌هایی که به سبک چادرهای دوره صفویه برگرفته‌شده و امکانات برق و گرمایش و خواب را نیز دارد بهره ببرید و در ضمن پیشنهاد ما به شما لذت خوردن یک وعده‌غذای خوشمزه “لاخولی” است.

مسیر دسترسی:

نحوه دسترسی گردشگران در وضع موجود به چشمه آب گرم ورتون از سه طریق امکان‌پذیر است، در نظر داشته باشید تا دهکده گل سرخ و چشمه‌های آبگرم از اصفهان حدود ۶۲ کیلومتر راه خواهید داشت که ۳۵ کیلومتر تا ایستگاه پلیس‌راه سیستان و ۲۵ کیلومتر تا روستای ورتون و حدود ۷ کیلومتر هم مسیر خاکی خواهید داشت که در مسیر نوشته‌های راهنمای مسیر وجود دارد.

مسیر اول مسیر اصفهان- خوراستگان- سگزی- ورتون – چشمه آب گرم ورتون

مسیر دوم اصفهان- زینبیه – حبیب‌آباد – پروانه – علی‌آباد – ورتون- چشمه آب گرم ورتون

مسیر سوم، جاده نائین به اصفهان- سگزی – ورتون – چشمه آب گرم ورتون” می‌باشد

تجهیزات موردنیاز: داشتن تجهیزات و وسایل کامل می‌تواند تأثیر بسیار بهتری در خاطر شما از سفرتان بر جای بگذارد بنابراین داشتن چک‌لیست مناسب برای هر سفر متناسب باهدف برنامه می‌تواند استرس و ناهماهنگی را به حداقل رسانده و خاطرات خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد، شما برای این برنامه نیاز به وسایل زیر خواهید داشت:

حوله، دمپایی، لباس گرم (برای فصل سرد)، زیرانداز، فلاسک چای، آب‌معدنی، دفترچه بیمه، کبریت یا فندک (اتمی بهتر است چراکه مقاومت. مت بیشتری در برابر باد دارد)، تنقلات، کتاب اطلس راه‌ها، دوربین برای ثبت خاطرات، کیسه‌زباله، ظروف غیر یک‌بارمصرف و ظروفی که شکستنی نباشد، لباس اضافی، عینک و کلاه کرم ضد آفتاب، کرم دست و صورت

نکات مهم سفر به ورتون:

الف) چنانچه قصد سفر دارید حتماً قبل از تاریکی هوا در محل حضور داشته باشید چراکه مسیر نهایی بعد از روستا بدون چراغ روشنایی و خاکی و بیراهه است و ازنظر امنیت در آن زمان مناسب نیست.

ب) بهتر است با تعداد بیشتر و با دو ماشین سفر کنید.

پ) آب و خوراکی با خود همراه داشته باشید اما در محل رستوران و کافی‌شاپ هم هست.

ت) مدارک شناسایی به همراه داشته باشید بخصوص اگر قصد اقامت شبانه داشته باشید.

ج) بلیت ورودی آبگرم ۲۵۰۰۰ تومان است که به گروه‌ها تخفیف داده می‌شود.

چ) چنانچه تعدادتان به گروه‌های بالای ۸ نفر می‌رسید حتماً از قبل رزرو و هماهنگی کنید.

رضا حسینی – کارشناس ارشد گردشگری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا