طبیعت گردی

روستای باصفای جواهر دشت

دیدنی های ایران تمام شدنی نیست. از شمال تا جنوبش همگی حرفی برای گفتن دارند. بخشی از خطه سرسبز شمال، دریاست و جنگل های انبوه سبز که با پوشش گیاهی متنوع چشم هر بیننده ای را خیره می کند و بخشی دیگر روستاهای ییلاقی مرتفع با هوایی تگری که حال آدم را در اوج گرمای تابستان جا می آورد؛ روستاهایی که در بالاترین نقطه ممکن قرار دارند و همیشه ابرها مهمان خانه های‌شان هستند.

این گونه روستاهای ییلاقی در ایران کم نیستند. تعداد بسیاری از آنها در بین رشته کوه های زیبای البرز و در اطراف قله های زیبای آن محصور شده اند. یکی از این ییلاق ها، روستای جواهردشت است که بدون شک نام جواهر برازنده این دشت زیباست. شاید اولین بار که نام این مکان را می شنوید آن را با روستای جواهر ده رامسر اشتباه بگیرید؛ اما جواهردشت روستایی است بسیار باصفا که در ارتفاعات استان گیلان جا خوش کرده و منتظر است تا مسافرانش را به جرعه ای آرامش دعوت کند. ترکیب بی نظیر سقف رنگی خانه ها، دشت سبز مخملی، زمین های زیر کشت سیب زمینی و ابرهای سپید رنگ که در هوای آن جا غلت می خورند این روستا را به یکی از مقاصد گردشگران  بدل کرده است. این بار با ما همراه شوید تا بر قالیچه سپید ابرها سوار شویم و به جواهردشت سفر کنیم.

آشنایی با روستای جواهردشت | جواهری در میان دشت های رشته کوه البرز

در ۴۶ کیلومتری شهرستان رودسر و ۲۶ کیلومتری سیاهکلرود، روستای زیبای جواهردشت با مساحت تقریبی ۱۰۰ هکتار میان ابرها پنهان شده است. جاده پیچ و تاب دار جواهردشت را حدود دو ساعت رانندگی می کنید و یا با جیپ های بسیار قدیمی بدون پلاک که رانندگان آن ها مردم همان جا هستند به سمت روستا می روید و در مسیر از شهرهای کلاچای و چابکسر هم گذر می کنید. همان حوالی آرام آرام ابرها شروع به استتار کردن این عروس زیبا می کنند؛ اما خسته نمی شوید، ادامه می دهید و به روستا می رسید.

روستا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در بخشِ شمالی بلندترین قله استان گیلان یعنی قله سُماموس جا خوش کرده است. معمولا مردمی که در رودسر، چابکسر، سیاهکلرود و روستاهای اطراف جواهردشت زندگی می کنند در ماه های گرم سال که هوا گرم و شرجی است کوچ می کنند و در جواهردشت روزهای گرم تابستان را می گذرانند. بد نیست بدانید که وقتی هوا رو به سردی می رود این منطقه به خاطر بارش برف و باران شدید خالی از سکنه می شود. ساکنان روستا عقیده دارند که قدمت روستا حدود ۴۰۰ سال است؛ اما طبق گفته برخی افراد با توجه به آثار پیدا شده در روستا و سبک معماری آن شکل‌گیری روستا به بعد از شکل گیری دیلمان و اِشکوَر یعنی حدود ۲۰۰ الی۳۰۰ سال پیش بر می گردد.

دیدنی ها و تفریحات روستای جواهردشت

روستای جواهردشت آنقدر دیدنی و دلرباست که برای لذت بردن از طبیعت آن نیاز نیست کاری انجام دهید. می توانید روی زمین نمناک دشت بنشینید و در حالی که مه صبحگاهی صورت تان را نوازش می کند طلوع آفتاب را تماشا کنید. حال ما در این بخش سعی کردیم تعدادی از تفریحات رایج در این منطقه را برای شما شرح دهیم.

– پیاده روی و گشت و گذار در روستا

راه پر پیچ و خمی را آمده اید تا مناظر زیبای این روستای دل انگیز را ببینید. پس کفش های مقاوم به پا کنید و آماده گشت زدن در دشتی شوید که هر گوشه اش جواهریست دلربا. مراتع سبز و زیبای روستا با پس زمینه اقیانوس ابر و نور نصفه و نیمه خورشید پشت ابرها، گوسپندان و گاوهای در حال چرا که صدای زنگوله های‌شان در دشت طنین انداز است کافیست تا ما را راضی کند که زمین ناهموار و گِلی روستا را بپیماییم و کِیفش را ببریم. جالب تر و دیدنی تر از همه، زمین های سوراخ سوراخ بالای دشت هستند که موش خرماهای کوچک و بزرگ گَه‌گُداری سرشان را از آن ها بیرون آورده و سرکی می کشند و می روند.

همان طور که گفته شد در ابتدای جاده روستا جیپ هایی هستند که شما را به سمت روستا خواهند برد و حوالی خانه ها پیاده تان می کنند؛ اما اگر بخواهید جیپ ها شما را بالاتر از خانه ها خواهند برد؛ اما می توانید این مسیر را پیاده هم بروید. تا رسیدن به یکی از چشمه های زیبای دشت حدود ۱ ساعت راه است و اگر بخواهید به بالاترین نقطه دشت برسید از مسیر دیگری حدود ۱ ساعت و نیم به سمت بالا خواهید رفت. کمی که بالاتر می روید خانه های ییلاقی هم از دیدتان محو می شوند. جایی که دشتی سبز با بوته های ریز و زیبای گَوَن خود نمایی می کند. چشمه آب دیگری در همین منطقه وجود دارد که برای آن یک حوضچه کوچک درست کرده اند و می توانید از آب آن بنوشید.

– عکاسی از مناظر زیبا و دیدنی روستا 

ثبت تصاویر زیبای این ییلاق تماشایی می تواند ساعت ها وقت شما را بگیرد. لنز دوربین خود را هر طرف که بچرخانید می توانید عکسی متفاوت بگیرید. منظره دشت سبز و ابرهای در حال حرکت که نور غروب خورشید آن ها را نارنجی می کند تابلوی نقاشی است که نمی توانید هر جایی آن را پیدا کنید. به دلیل وجود ابر های فراوان در منطقه که دائما در حال حرکت هستند گرفتن تایم لپس هم توصیه می شود.

– کوهنوردی و صعود به قله سُماموس | بام گیلان

برای رسیدن به قله سُماموس راه های مختلفی وجود دارد؛ اما یکی از زیباترین مسیرها از روستای جواهردشت می گذرد. این ییلاق در بخش شمالی سُماموس قرار دارد و برای رسیدن به قله باید روستا را به سمت جنوب ترک کنید. قله سماموس با ارتفاع تقریبی ۳۶۸۹ متر از سطح دریا بلندترین قله استان گیلان است. در مسیر رسیدن به قله می توانید از آب چشمه های روستا در مسیر استفاده کنید. در نزدیکی‌های قله، امامزاده‌ آقا سماموس قرار دارد که علاوه بر زیارتگاه محل استراحت کوهنوردان هم هست.

اگر بر فراز قله سماموس بایستید معمولا همه دره اشکورات تا دریا پوشیده از مه‌ است. راه دیگر رسیدن به قله سماموس از جبهه شرقی آن و روستای جواهرده است. برای آشنایی با روستای زیبای جواهرده به لینک زیر سر بزنید.

– جیپ سواری تا روستا

مسیر رسیدن به روستای جواهردشت نه تنها بسیار زیباست بلکه هیجان انگیز هم هست. این جاده پر پیچ و خم و زیبا هم‌نام روستاست و برای پیمودن آن اگر وسیله نقلیه مناسب ندارید می توانید از جیپ های قدیمی بدون پلاکِ دو دیفرانسیل استفاده کنید؛ ماشین هایی که به تعداد محدود در پایین جاده و در روستای خیاط محله تقریبا همیشه وجود دارند. تا رسیدن به جواهردشت حدود ۳۶ کیلومتر را طی می کنید که بیشتر از نیمی از آن خاکی است. راننده جیپ ها افراد محلی هستند و مسیر را به خوبی می شناسند پس به هیچ عنوان نگران نباشید. در مسیر هوای سرد و گاهی مرطوب صورت‌تان را خنک می کند. جیپ ها پشت سر هم حرکت کرده و گروه های مختلف مسافرها را به روستا می رسانند. در خیاط محله با خودروهای جیپی که در این مسیر مسافر می برند همراه شده و به ییلاق می رسید.

برای کرایه جیپ ها به هماهنگی قبلی احتیاج نیست آن ها همیشه در روستای خیاط محله هستند.

– شب نشینی دور آتش، تماشای آسمان پر ستاره و دورنمای شهر رودسر

جواهردشت روستایی مرتفع و دور از هر گونه آلودگی هوا و آلودگی نوری است بنابراین اگر هوا مه آلود نباشد می توانید یک آسمان پر ستاره و بسیار زیبا را ببییند که هزاران ستاره در آن چشمک می زند. اگر در فصل مناسب به روستا بروید هوای خنک و مطبوعی خواهد داشت که با شب نشینی و روشن کردن آتش دلچسب تر می شود. زمانی که هوا کاملا تاریک می شود اگر به دقت به سمت پایین دشت نگاه کنید شهر کوچکی را خواهید دید که با نورهای زرد و سفیدش از حاشیه تاریک خود جدا شده و خود نمایی می کند. آن جا رودسر است.

اقامت در روستا

لازم نیست نگران محل اقامت خود باشید؛ اما توجه کنید که در این روستا از خانه های لوکس و یا هتل چند ستاره خبری نیست. خانه های محلی با امکانات به نسبت کمی پذیرای شما هستند. بیشتر خانه ها بخاری نفتی دارند و از آب لوله کشی نیز خبری نیست.

کمپ در ییلاق جواهردشت

 اگر طبیعت گرد هستید و یا علاقه به کمپینگ در طبیعت دارید می توانید در این ییلاق باصفا کمپ بزنید؛ اما حتما تجهیزات کامل به همراه داشته باشید چون شب ها سرد است و تجهیزاتی مثل چادر خوب و کیسه خواب حتما لازم‌تان می شود.

امکانات

در منطقه امکاناتی نظیر آب لوله کشی و جود ندارد و مردم محلی آب خود را از چشمه ها تامین می کنند بنابرلین اگر فکر می کنید آب چشمه برای شما مناسب نیست حتما آب معدنی همراه داشته باشید. خانه های ییلاقی نیز از سیستم گرمایشی قوی برخوردار نیستند پس حتما لباس گرم و لوازم خواب نظیر کیسه خواب به همراه داشته باشید. البته بیشتر خانه ها لوازم خواب نیز در اختیار شما می گذارند. سرویس بهداشتی و بوفه مواد خوراکی با محدودیت نیز در روستا وجود دارد.

مسیر دسترسی:

ایران، استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش سیاهکلرود، روستای جواهردشت

از سمت گیلان

اگر از سمت استان گیلان می آیید به سمت لنگرود رفته و وارد جاده رودسر-لنگرود شوید و جاده را به سمت شرق بروید تا به خروجی جاده سیاهکلرود برسید و مسیرتان را در این جاده ادامه دهید. بعد از آن وارد جاده چابکسر شده و سپس وارد جاده جواهردشت می شوید انتهای جاده ییلاق سرسبز جواهردشت است.

از سمت مازندران

اگر از سمت استان مازندران می آیید به حوالی رامسر که رسیدید وارد جاده ساحلی رامسر-رودسر شوید و به سمت غرب برانید. حواس تان باشد وقتی به نزدیکی سیاهکلرود حوالی بلوار دانشگاه که رسیدید دور زده و جاده را به سمت شرق ادامه دهید تا بتوانید وارد جاده سیاهکلرود و سپس چابکسر شوید. سپس به جاده جواهردشت می رسید که شما را به روستای جواهردشت می رساند.

وجه تسمیه نام روستا

محلی های روستا به آن جئوردشت می گویند که به معنی دشت بالا است. عده ای نیز می گویند که فرد معتبر و خیرخواهی به نام جواهر در منطقه بوده که به احترام او نام این دشت را جواهر گذاشته اند و بخش دیگری از مردم نیز بر این باورند: چون این ییلاق بسیار حاصل خیز بوده و کشاورزی و دامپروری در آن رواج داشته است به همین دلیل به آن جواهردشت می گویند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

سحر بحیرایی

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا