اصفهان گردی

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

صنایع‌دستی هر منطقه نقش پررنگی در گردشگری و بهبود اوضاع اقتصادی جامعه محلی ایفا می‌کند. گردشگری سپاهان درصدد است با پرداختن به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی اصفهان و همچنین معرفی هنرمندانی که آن‌طور که باید شناخته‌نشده‌اند، موجبات جلب‌توجه بیشتر به این عزیزان و هنرشان را فراهم آورد.

بیشتر سفالگری ریشه‌های اعتقادی انسان را به خاک برمی‌گرداند و این هنر منتسب به خاک می‌تواند ایمان انسان را به باورهای اعتقادی نزدیک کند. در حقیقت سفالگری یک بستر مناسبی برای خلق آفرینش هنر را آماده می‌کند که در هیچ کجای دیگر نمی‌توان آن را پیدا کرد از این‌سو باید به این نکته اشاره کرد که سفالگر نه‌تنها یک هنرمند مردمی است بلکه هنر ویژه سفالگری در دستان سفالگر به شکل تلفیقی با روح انسان بازی می‌کند. سؤالی که اینجا برای هر خواننده‌ای به وجود می‌آید این است که سفالگری چه تفاوت‌هایی با دیگر هنرها دارد که این‌گونه روحانی خوانده می‌شود در پاسخ باید گفت سفالگری تنها هنری است که انسان در هنگام آفرینشان از نزول شخصیتی مبرا می‌شود. در این زمینه گفت‌وگویی داشتیم با غلامعلی داستان پور پیشکسوت عرصه سفالگری در اصفهان که از رزومه خود و دغدغه‌های این زمینه شغلی گفت:

*از ۸ سالگی سفالگری می‌کردم

من از ۸ سالگی تابه‌حال در این شغل مشغول به کار بوده‌ام و تمام زیروبم آن را مورد ارزیابی قرار داده‌ام. حدود ۵۵ سال است که در خیابان شاهد اصفهان در حوزه سفالگری و سرامیک فعالیت می‌کنم و یکی از افتخاراتم در این چندین سال این بوده که در ایران مانده‌ام و برای هنر این مرزوبوم از جان و مال خود گذشته‌ام. متأسفانه خیلی از هم رشته‌های من هنگامی‌که انقلاب شد از ایران رفتند و نفهمیدند که چه جواهری را از دست دادند اما من ماندم و مقاومت کردم. در این کارخانه‌ای که پس از رنج و دردهای فراوان راه‌اندازی کرده‌ام علاوه بر فرزندان خودم تعدادی نیرو مشغول به کار هستند که در نوع خود گونه‌ای از کارآفرینی محسوب می‌شود. خیلی از محصولات تولیدی این کارخانه به خارج از کشور صادر می‌شود و همه محصولات ما از کیفیت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر همه این فعالیت‌ها باید بگویم که در کارخانه ما تعداد زیادی خانم مشغول به کار هستند که بخش لا آب دادن را بر عهده‌دارند و خیلی‌های دیگر به‌صورت دور کار در منزل وظیفه خود را انجام می‌دهند.

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

*مشکل اساسی ما

اساسی‌ترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد وجود واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است. واسطه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند تقریباً همه سود را می‌بلعند. درصورتی‌که عرق از پیشانی ما می‌چکد و تمامی زحمت و دلسوزی روی دوش ما است. مهم‌ترین مشکلی که من به‌عنوان کارآفرین و کارخانه‌دار با آن روبه‌رو هستم کمبود و نبود حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و باکمال تأسف باید بگویم که هیچ‌گونه حمایتی ازنظر مادی و معنوی به ما نمی‌شود که امیدواریم این رسانه تریبونی باشد برای رساندن صدای ما به گوش مسئولین مربوطه.

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

اگرچه غلامعلی داستان پور در عرصه هنر سفالگری پیشرو بوده است اما فراموش نکنیم این بزرگ‌مرد شاید تنها بازمانده سفالگری در اصفهان باشد که این هنر را به‌صورت سنتی با تلفیقی از مدرنیته به جامعه ارائه می‌کند. در حقیقت پردازش در زمینه هنر می‌تواند اندوهگین و تأسف‌بار باشد وقتی به هنرمندان ایرانی این‌گونه کم‌توجهی و در بسیاری از موارد بی‌توجهی می‌شود. امیدواریم گردشگری سپاهان بتواند تریبونی برای اشاعه این‌گونه پیام‌های مهم به مسئولین باشد.

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

مسئولین حمایت کنید لطفاً!! / گفت و گو با پیشکسوت سفالگری

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا