اصفهان گردی

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا و در ۱۶۴ کیلومتری ساری و ۲۰۵ کیلومتری تهران قرار گرفته است. این شهر به لحاظ موقیعت خاص جغرافیایی و مجاورت با جنگل و دریا یکی از دیدنی ترین شهر های استان مازندران بشمار می رود. نوشهر نزدیکترین بندر شمالی کشور به پایتخت است. فرودگاه این شهر در میان فرودگاه های شهر های شمالی کشور، کوتاه ترین فاصله هوایی را به فرودگاه بین المللی تهران دارد.

ویژگیهای طبیعی : نوشهر با طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۳ دقیقه و عرض ۳۶ درجه و ۳۹ دقیقه در ارتفاع ۲۱۱ متری از سطح دریا و در منطقه پست واقع شده است. متوسط حداکثر دمای آن ۲۵ و حداقل ۱۰ درجه سانتی گراد و معدل بارندگی سالیانه ۱۲۰۰ میلیمتر و رطوبت نسبی آن حدود ۷۵% است. بخشی از ارتفاعات جنگلی منطقه نوشهر موازی با ساحل دریاست بطوری که از دریا بین ۲ تا ۷ کلیومتر فاصله دارد. رودخانه های ماشلک، امیرود، خیرود و گلندرود در خاور و کرکرودسر در باختر، از جمله رودخانه های اطراف شهر بشمار می روند، رودخانه ای نیز در مرکز شهر جاری است( رودخانه گردکل )، حاشیه این رودخانه با گلهای رنگارنگ و درخت تزیین شده و به بلواری زیبا مبدل گردیده است.

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا

پیشینه تاریخی : پیشینه تاریخی نوشهر به دوره قاجاریه می رسد. که قریه کوچکی به نام  خارک ، خواج و یا خواجک بوده. بعد ها سنگ تاجان نام گرفت. محمد ولی خان تنکابنی آن را بنام پدرش (حبیب اله خان) حبیب آباد نامید. حبیب آباد در سال ۱۳۰۵ شمسی به لحاظ موقعیت خاص تجاری و تاسیسات بندری، به ده نو و سر انجام در دوره پهلوی دوم به نوشهر معروف شده و روزبروز بر اهمیت و توسعه آن افزوده شده. اسکله آن تکمیل و تجهیز شده، عمارات دولتی زیبا ، کاخهای سلطنتی و ویلاها و شهرکهای مجلل و نیز چند هتل و اقامتگاه در آن بنا گردید و بصورت یکی ار بنادر تجاری – بازرگانی فعال در شمال کشور در آمد. برنج، مرکبات ، ماهی ، صنایع دستی از سوغاتی های این منطقه میباشد.

گردشگاه ها : نوشهر در میان شهر های مازندران با توجه به شهر سازی نوین یکی از زیباترین  شهر های استان است و از گذشته تا کنون یکی از مراکز تفریحی کشور بوده است بطوریکه اغلب ستارگان سینما، ورزش صاحب مجلل ترین و زیباترین ویلاها در این منطقه بوده و هستند و حتی در گذشته به پایتخت دوم کشور شهرت داشت . از اینرو شهرک های ساحلی و توریستی متعددی در اطراف شهر تاسیس شده که ۳۵% خانه های مسکونی این منطقه را شامل می شوند. منطقه نوشهر علاوه بر جاذبه های طبیعی ، دارای آثار و بنا های تاریخی و دیدنی فراوارن است. طبیعت و مناظر بدیع حاشیه کمربندی و جاده بسیار دیدنی کناره (نوشهر به نور) منطقه حفاظت شده حیات وحش و گیاهی ، منطقه ییلاقی و خوش آب و هوای کجور، موزه مردم شناسی کندلوس ، پارک جنگلی سی سنگان، طرح سالمسازی دریا (پلاژ شهرداری)، سایت مخابرات واقع در ارتفاعات روستای بندپی و … همچنین آثار و بناهای تاریخی نوشهر از دیگر نقاط دیدنی این منطقه بوده که دارای چشم اندازی ویژه می باشد

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا

شهر توریستی و دیدنی نوشهر در ساحل دریا

نویسنده : فهیمه عبدی نیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا