اصفهان گردی

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته

از لار که بیرون می آیم مسیر را به سمت بستک پیش میروم، از سال ۱۳۸۸ به مدت ۲ سال برای ۷ مرتبه سمت صحرای باغ لارستان رفته بودم و هر بار برکه ها (آب انبارها) را تهی از آب دیده بودم. اما این بار، خدا را شکر از بارش اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶؛ تمامی برکه ها مملو از آب بود و البته صحرا و دشت هم سبز بود و بایستی ترانه سمبولیک “سوزم سوزه” را نه زمزمه که فریاد میزدی.
راه را ادامه میدهیم و مناظر کم نظیر را در حافظه ضبط میکنم برای بازدید آینده. پدیده های زمین شناختی در اینجا غوغا میکند، گنبدهای نمکی متعدد، بدلندها، قارچهای فرسایشی، دودکش جن، تنوع رنگی، گسل، چین خوردگی و …. تا اینکه خروجی آبگرم فاریاب را هم میبینیم تا تکمیل شود این جاذبه های دلربا. این فرعی به سمت کنچی هم میرود با آرامگاه سید کنچی به همراه زائر سرا و در نهایت سمت بندر خمیر بیرون می آید و البته تنگه زیبای لمزان و جاذبه های دیگر.
وراد بستک که میشوم، چادر هلال احمر را میبینم و دختران جوانی که با شوق راهنمایی میکنند مسافران راآ آن م در زیر باران شدید. تنها هتل شهر، قیمت بالایی دارد و ترجیح میدهم از مدارس آموزش و پرورش استفاده کنم. به نظر من برای توسعه گردشگری در شهرهایی که پتانسیل بالای گردشگری و مسافر کمی دارند این است که دستگاههای حاکمیتی، نسبت به راه اندازی مهمانسراهای معدودی اقدام نمایند و با قیمت پایین به مسافران خدمات ارائه دهند. به عنوان مثال همین هتل در شهر بستک با این قیمت تعرفه ای گران که مسافر کمی خواهد داشت و حتی اگر ارزان هم کند، اساسا مسافر کمی وجود دارد که از آن استقبال کند.
بستک، شهری است در میان کوهستان، تا چشم کار میکند کوههای آهکی که الان هم با باران بهاری سبز شده اند خودنمایی میکند و به نظر من جاذبه های طبیعی معرفی نشده زیادی دارد و میتواند به عنوان یک قطب ژئوتوریسم مطرح باشد.

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته
بعد از کمی استراحت، تصمیم میگیرم به بازدید از جاذبه های شهر بپردازم که ای کاش نمیپرداختم. مسجد جامع شهر با هدف مرمت، در حال تبدیل به یک مسجد بتنی بی روح است و بهتر است بگویم که تخریب شده است. حمام خانی علیرغم مرمت بسته است، کاروانسرای بستک از ظاهرش پیداست مدتها قبل مرمت شده و کسی به آن سر نزده است و در حال تخریب است با البته درهای بسته، خانه حاج کاظم که کلا در حال تخریب است، بازار قدمی و صمیمی شهر هم که تاریک است. البته خدا را شکر که مدرسه قدیمی شهر با سن نزدیک به ۱۰۰ سال در حال ارائه خدمات است و البته در تعطیلات نوروز بسته است، برخلاف مدرسه ۱۰۰ ساله ای که در استان دیگر به عنوان ستاد اسکان درهایش در نوروز باز بود.

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته
همه اینها یک طرف، نبود تابلوی راهنمای واضح و مشخص هم یک طرف.
بستک را در کل بخواهم تعریف کنم میتوانم بگویم که به واسطه پتانسیل بالای میراث طبیعی و فرهنگی ملموس و غیر ملموس به علت وجود آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی غنی عرفانی، شهری است به شیرینی مسقطی در کوهستان.
این شهر گرفتار بی توجهی دستگاههای متولی میراث فرهنگی و منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفته است، بایستی به یاریش شتافت. شهری که یادگار عرفای بزرگی بوده است، شهری با آثار ماقبل تاریخ در تپه ها و سنگها، شهری که قصه های زیادی از کوهستان و دریا دارد، شهری با مردمانی خونگرم با زبانی از ایران کهن، شهری با شعبه دیگر با نام بستکیه در کشوری دیگر، شهری تمیز و عاری از صنعت، شهری پر از حرارت، شهری با طعم مسقطی و مهیاوه.
بستک را در یابیم، اگر دنبال احیا جهانگیریه هستیم..

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته

بستک مسقطی کوهستان / صحرای باغ لارستان رفته

نویسنده : دکتر محمد صادق سبط الشیخ انصاری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا