معرفی آثار تاریخی

موزه آبگینه تهران

شهر “تهران” از شهرهای زیبا و تاریخی کشور است که می توان در آن مدرن ترین بناها را در کنار تاریخی و سنتی ترین بناها دید. اگر به خیابان جمهوری “تهران” برویم با رسیدن به خیابان “سی تیر” می توانیم عمارتی زیبا را به نظاره بنشینیم. آدرس موزه آبگینه و سفالینه تهران را که البته به نام موزه آبگینه در بین محلی ها معروف است، از اغلب افرادی که در شهر “تهران” ساکن هستند اگر بپرسیم، بی گمان به راحتی ما را راهنمایی خواهند کرد. خیابان “سی تیر” در شهر “تهران” را می توان مهد موزه ها و باغ موزه های شهر “تهران” دانست. این خیابان و خیابان های اطراف آن بسیاری از سفارت ها، موزه ها و باغ موزه ها را در خود جای داده اند. به راحتی با رزرو هتل در تهران می توان بهترین دسترسی را به زیباترین بناهای تاریخی و بازار های “تهران” و دیگر جاذبه های گردشگری شهر “تهران” داشت. هتل الیان تهران در خیابان “سی تیر” از جمله این اقامتگاه ها می باشد.

موزه آبگینه و سفالینه “تهران” در عمارتی آجری و سنتی در میان باغی به مساحت ۷ هزار متر قرار گرفته است. این عمارت و باغ زیبا در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی به دستور “احمد قوام” از سیاسیون دوران “قاجاریه” و “پهلوی” ساخته شد. “قوام السلطنه” تا حدود سال ۱۳۳۱ هجری شمسی این عمارت را محل کار و زندگی خود قرار داد که پس از آن این خانه و عمارت و باغ اطراف توسط مجلس مصادره شد. این عمارت زیبا در سال های اخیر در بین بسیاری از مقامات و دولتمردان گذشته دست به دست شده و هم اکنون به موزه ای زیبا تبدیل شده است.

این مجموعه از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام‌السلطنه (نخست وزیر)  بود و بعد از آن به مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. بعد از آن نیز، به ترتیب محل استقرار سفارت افغانستان و بانک بازرگانی بود. در سال ۱۳۵۵ دفتر فرح پهلوی این عمارت قاجاری را برای راه‌اندازی موزه خریداری کرد و با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی نوسازی و بازسازی آن آغاز شد.

موزه ظروف شیشه ای و سرامیکی ایران (آبگینه) در یک ساختمان تاریخی زیبا برپا شده است. این عمارت را شخصی به نام احمد قوام به عنوان خانه مسکونی و همچنین دفتر کارش در دوران قاجار احداث کرده است. خانه قوام سال ها قبل و پیش از تبدیل شدن این بنای تاریخی به موزه آبگینه، به عنوان سفارت کشور مصر فعالیت می کرد. معماری این خانه، تلفیقی از معماری اروپایی و معماری اصیل ایرانی است. راه پله های چوبی مارپیچ و با شکوه این بنا هم به سبک روسی ساخته شده اند. با رفتن به موزه آبگینه، علاوه بر تماشای یکی از معروف ترین عمارت های تاریخی تهران، از بی نظیرترین مجموعه های ظروف شیشه ای ایران نیز دیدن خواهید کرد.

موزه آبگینه در ۲ طبقه با ۵ تالار ساخته‌ شده است که در دو تالار طبقه یک شیشه و سفال مربوط به دوران قبل از اسلام و در سه تالار طبقه دوم آثار دوران اسلامی به نمایش گذاشته‌ شده است. کتابخانه موزه نیز، در ضلع شمال غربی جای گرفته است.

تالار زرین که به خاطر ظروف زرین‌فام که از دوره سلجوقی به جا مانده چنین نامی گرفته است، شامل ظروفی است که دور تا دور با خط نسخ و نستعلیق تزیین شده‌ است.

برجسته‌ترین ویژگی طراحی داخلی موزه آبگینه، طراحی ویترین‌های آن است. ویترین‌هایی که با الهام از ستون‌های تخت جمشید یا با الهام از کاخ تچر و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی‌شده‌اند و در نوع خود بی‌مانند و یگانه هستند.

آدرس: تهران، خیابان سی تیر، موزه آبگینه تهران

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا