معرفی نقاط گردشگری جهان

پاییزی ترین مقصد گردشگری جهان

سویا، پایتخت هنری، فرهنگی و اقتصادی جنوب اسپانیا است. این شهر پر از آثار معماری، نشانه‌هایی از تاریخ و زندگی شهری پرشوروهیجان است. سویا تعدادی کلیسای مشهور دارد که بعضی از آنها قبل از تبدیل شدن به کلیسا، مسجد یا کنیسه بودند. خیابان‌های پر پیچ‌وخم و موسیقی و رقص فلامنکو، گوشه‌ دیگری از زیبایی‌های شهر سویا برای گردشگران است. علاوه بر این جاذبه‌ها، سویا یک شهر دانشگاهی است و بین افرادی که دوست دارند خارج از کشور تحصیل کنند، بسیار محبوب است. معماری این شهر بسیار دیدنی است و شوروحالی جوان‌پسند بر آن حاکم است. شهری که بعد از دیدن آن، دوباره اگر فرصتی پیش بیاید حتما به آن برمی‌گردید.

وضعیت آب‌ و‌ هوا

سویا آب‌وهوای نیمه گرمسیری مدیترانه‌ای دارد. از ویژگی‌های این آب‌وهوا می‌توان به تابستان‌های بسیار گرم و خشک و زمستان‌های مرطوب و ملایم اشاره کرد. مثل بیشتر مقصدهای مدیترانه‌ای، سویا هم تابستان‌های خشک‌تر و زمستان‌های مرطوب دارد و میانگین دمای سالانه در روز ۲۵/۴ درجه و در شب ۱۳ درجه است.

تابستان یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین فصل‌های سال است و از مه تا اکتبر ادامه دارد. با میانگین دمای سالانه‌ ۱۹ درجه‌ سانتیگراد، سویا گرم‌ترین شهر اروپا است. بعد از شهر کوردوبا که آن هم در منطقه‌ آندلس قرار دارد، شهر سویا گرم‌ترین تابستان را در بین شهرهای قاره‌ اروپا دارد و دمای هوا در ماه جولای به ۳۶ درجه هم می‌رسد. کمترین میانگین دمای هوا در جولای به ۲۰ درجه می‌رسد. هر سال گاهی دمای هوا به ۴۰ درجه نیز می‌رسد. تعداد ساعات آفتابی در سویا به طور متوسط سالی ۳ هزار ساعت است. بارش برف خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و آخرین بارش برف ۶ دهه پیش گزارش شده است یعنی در سال ۱۹۵۴. بعد از سال ۱۹۵۴، حتی بارش سبک برف نیز در سویا گزارش نشده است. در مجموع در قرن بیستم فقط دو بارش برف ثبت شده است.

زمستان‌های سویا ملایم است. ژانویه سردترین ماه سال است و میانگین دمای هوا بین ۵/۷ و ۱۶ درجه است. میزان بارش باران هر سال متغیر و بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ میلی متر است. دسامبر مرطوب‌ترین ماه سال و میانگین بارش باران ۹۹ میلی‌متر است. به طور میانگین ۵۰ روز بارانی در سویا وجود دارد.

از سپتامبر تا نوامبر

اوایل سپتامبر دمای هوا کم کم ملایم‌تر و خنک‌تر می‌شود و از گرمای شدید تابستانی فاصله می‌گیرد ولی با شروع اکتبر، بارندگی‌ها شروع می‌شود. اگر در این فصل به سویا سفر کنید، انتظار بارندگی را داشته باشید و اگر عاشق باران باشید و رفت‌و‌آمد در بارندگی برایتان عذاب‌آور نیست، از سفر پاییزی به سویا لذت می‌برید. خبر خوب در مورد سفر در پاییز به سویا این است که در این فصل، قیمت هتل‌ها کمتر می‌شود و تعداد گردشگران کاهش می‌یابد.

از رویدادهای مهم فصل پاییز می‌توان به جشنواره‌ Bienal de Flamenco اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری
کلیسای جامع سویا (Catedral de Sevilla)

کلیسای جامع سویا یکی از بزرگترین کلیساهای جامع گوتیک در دنیا است. وسعت کلیسا و تعداد بی‌نهایت آثار و گنجینه‌های هنری آن باعث شده یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اسپانیا باشد. این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این بنای باشکوه بین سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۵۰۶ ساخته شد. کلیسا را در مکان مسجد اصلی شهر ساختند. برج کلیسا در واقع مناره‌ مسجد بوده که در قرن دوازدهم ساخته شده بود. این برج ۹۳ متری، یکی از بناهای نمادین سویا است. برای رسیدن به این کلیسا گردشگران از یک محوطه‌ زیبا عبور می‌کنند که قبلا حیاط مسجد بوده است. یک حوض هشت‌ضلعی در مرکز این محوطه قرار دارد که یادگاری از دوران اسلامی و برای وضو ساخته شده است.

به محض ورود به کلیسا از دیدن تالار بزرگ و باشکوه آن شگفت‌زده می‌شوید. این فضای بزرگ، یکی از وسیع‌ترین کلیساهای گوتیک اسپانیا را تشکیل می‌دهد. شاپل اصلی کلیسا، نقاشی‌ها و منبت‌کاری‌هایی خیره‌کننده دارد. در مرکز آن تصویری از Virgen de la Sede حک شده و در اطراف آن صحنه‌هایی از زندگی حضرت مسیح و حضرت مریم به تصویر کشیده شده است. تندیس یادبودی از کریستف کلمب در گوشه‌ای از کلیسا قرار دارد. پشت این شاپل اصلی، یک شاپل پادشاهی قرار دارد که بین سال‌های ۱۵۵۱ تا ۱۵۷۵ ساخته شده است. این شاپل گنبددار به سبک رنسانس ساخته شده است. در همه‌ شاپل‌ها و تالارهای کلیسا، آثار هنری ارزشمندی از قرن‌های مختلف نگهداری می‌شود.

برای اینکه کمی از حال و هوای کلیسا فاصله بگیرید، به خیابان Calle de las Sierpes سر بزنید که در شمال میدان Nueva قرار دارد. این خیابان باریک مخصوص عابر پیاده و یکی از مهم‌ترین خیابان‌های خرید در سویا است. در اطراف آن فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد.

منطقه‌ باریو سانتا کروز (Barrio Santa Cruz)

منطقه‌ باریو سانتا کوز در دوران قرون وسطی، محله‌ یهودی‌ها بوده و اکنون یکی از مناطق زیبا و جذاب سویا است که حال و هوای قدیمی دارد. بسیاری از کلیساهای این منطقه، در اصل کنیسه‌ها یا پرستشگاه‌های یهودی بودند که بعدا به کلیسا تبدل شده‌اند. این منطقه‌ قدیمی شهر بین کلیسای جامع و قلعه‌ Alcazar قرار دارد و آن را به خاطر خیابان‌های پرپیچ‌وخم و سنگ‌فرش‌شده‌ آن می‌شناسند که مخصوص عابر پیاده است و البته برای عبور ماشین، باریک است. خانه‌های سفید با پاسیوهای جذاب و همینطور میدان‌های احاطه شده با درختان سایه‌دار و کافه‌های روباز از مهم‌ترین جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران است. بسیاری از فضاهای سبز و محوطه‌های این منطق درختان پرتقال دارند. میدان اصلی این منطقه، باغچه‌هایی پر از رز و صلیبی در مرکز آن دارد.

این منطقه دو موزه‌ ارزشمند دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. یکی موزه‌ Centro de Interpretación Judería که تاریخی از زندگی یهودیان در اسپانیا را به تصویر می‌کشد و دیگری Hospital de los Venerables Sacerdotes که یک بیمارستان قرن هفدهمی است که امروزه به یک مرکز هنری به نام Fundación Focus Abengoa تبدیل شده و در آن آثار نقاشی و تندیس‌هایی از هنرمندان اسپانیایی به نمایش درآمده است.

به غیر از این دو موزه، این منطقه یک باغ زیبا به نام باغ موریو (Jardines de Murillo) دارد که پر از درختان نخل، آب‌نماهای زیبا و نیمکت‌های کاشی‌کاری شده است.

کاخ سلطنتی Real Alcázar

کاخ سلطنتی یا Real Alcázar یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این قصر در ابتدا یک قلعه‌ قرون وسطایی در دوران حکمرانی موروها بود و بعدها به قلعه‌ پادشاهان مسیحی تبدیل شد. این کاخ در قرن دهم توسط حکمرانان مورو ساخته شد و در قرن یازدهم، فرمانروای مشهور مورو و شاعر معروف المعتمد بر آن حکمرانی می‌کرد. بعد از رِکُونکیستا، جنبش استرداد یا سقوط آندلس، در دهه‌ ۱۳۶۰، این قصر به دست Pedro the Cruel افتاد. جنبش استرداد مجموعه‌ای از لشکرکشی‌های طولانی‌مدت مسیحیان اسپانیا و پرتغال در قرون وسطی به منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های خود از موروهای مسلمانی بود که در اوایل قرن هشتم میلادی بیشتر شبه‌جزیره ایبری را به اشغال خود درآورده بودند.

گردشگران برای ورود به این قصر از یک درب اصلی عبور می‌کنند و وارد محوطه‌ای وسیع می‌شوند. این حیاط بزرگ و باشکوه، بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ میلادی ساخته شده و نمونه‌ جذابی از معماری اسلامی است. طاق‌های زیبا با هنرهای تزیینی عربی و ۵۲ ستون مرمرین دارد. قدیمی‌ترین تالار این کاخ به نام تالار los Embajadores، سقفی گنبدی و زیبا دارد و با متن‌های خوشنویسی شده به زبان عربی، مزین شده است. یکی دیگر از تالارهای مزین قصر، تالار Audiencias نام دارد که سقفی بسیار زیبا و منبت‌کاری شده دارد.

حتما زمان کافی برای گشت‌وگذار در باغ و محوطه‌ این قصر در نظر بگیرید. این باغ‌های زیبا، پر از درختان نخل، درختان مرکبات و رزهای رنگارنگ است. این محوطه به سبک ستی آندولسی تزیین شده و حوض‌های تزیین شده و زیبایی دارد.

فستیوال سمانا سانتا (Santa Semana)

فستیوال سانتا سمانا یا هفته‌ مقدس، یکی از هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های اسپانیا است. این سنت، سابقه‌ای طولانی و چند قرنی دارد و البته فستیوالی مذهبی است. رژه‌ اصلی این فستیوال در شب و صبح گود فرایدی برگزار می‌شود. جشن‌های مرتبط با این فستیوال در کلیساهای جامع برپا می‌شود.

رینگ گاوبازی Real Maestranza و موزه‌ گاوبازی

رینگ Real Maestranza یکی از بهترین نمونه‌های رینگ‌های گاوبازی در اسپانیا است و برای ۱۴ هزار تماشاگر، ظرفیت دارد و یکی از بزرگترین رینگ‌های گاوبازی در این کشور است. این مجموعه در سال ۱۷۶۱ ساخته شده و یکی از بناهای نمادین شهر سویا است که به خوبی سنت دیرینه‌ گاوبازی در اسپانیا را معرفی می‌کند؛ به سبک باروک طراحی شده و بخش صندلی‌های آن دارای سایبان‌های طاق‌دار است که در روزهای آفتابی، روی محل نشستن تماشاچی‌ها سایه می‌اندازد. این محوطه‌ گاوبازی به شکل بیضی است که در بین رینگ‌های گاوبازی اسپانیا، استثنایی است. یک موزه در این مجموعه به تاریخچه‌ گاوبازی اختصاص یافته است. مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه شامل لباس‌های مخصوص، عکس و نقاشی هنرهای دراماتیک مرتبط با این سنت قدیمی اسپانیایی است.

منطقه‌ تریانا (Barrio de Triana)

محله‌ تاریخی Barrio de Triana حال و هوا و ویژگی‌های خاص خود را دارد. در کنار رود و در نزدیکی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سویا این منطقه با حال و هوایی جذاب واقع شده که انگار از سایر بخش‌های شهر جداست. این محله هم مثل محله‌ باریو سانتا کروز، هزارتویی از خیابان‌های سنگ فرش‌شده‌ باریک و کوچه‌های تنگ است که به میدان‌های زیبا و قدیمی منتهی می‌شوند. آنچه که این محله را از سایر بخش‌های شهر جدا می‌کند، حال و هوای خاص و محله‌ سفالگران است. قرن‌هاست که اهالی منطقه از خاک کرانه‌های رودخانه برای ساخت سرامیک‌های آندلسی استفاده می‌کنند.

هنوز هم در این محله کارگاه‌های ساخت سرامیک وجود دارند که بیشتر آنها در خیابان Calle Callao، خیابان Calle Antillano Campos و Calle Alfareria قرار دارد. آثار این کارگاه‌ها به خاطر هنرهای تزیینی زیبا و طرح‌های رنگارنگ و هندسی شهرت دارند و بسیاری از گردشگران، آنها را به عنوان سوغات برای دوستان و عزیزان خود می‌خرند. فروشگاه‌های این منطقه، آثار سرامیکی زیبا از جمله بشقاب‌های تزیینی، فنجان، پارچ، ظروف سرو غذا و سایر اشیا و ظروف تزیینی و کاربردی منزل را می‌فروشند. بعد از جست‌وجو در فروشگاه‌ها و مغازه‌های کوچک، گردشگران برای غذا خوردن در یکی از رستوان‌های کنار رودخانه آماده می‌شوند. بسیاری از این رستوران‌ها، تراس‌های فضای باز مشرف به بناهای دیدنی سویا دارند که غذا خوردن در آنها را به تجربه‌ای جذاب و فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. از همین محله بود که ماژلان، سفر خود را به دور دنیا آغاز کرد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

حمیده کریمی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا