اخبار حوزه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

کرونا کرکره هتلداری را کشید

روزهایی که با غربت گردشگری روبرو است

کرونا کرکره هتلداری را کشید

کرونا این روزها دست به یقه میراث فرهنگی شده است، نمایی از هتل های خالی و فعالان صنایع دستی که بدون حمایت شانه هایشان زیر بار مشکلات خم شده است.

از زمانی که این ویروس تمام جهان را فرا گرفت تا اکنون که هنوز ادامه دارد، مظلومترین بخشی که آسیب های زیادی از این موضوع دیده است میراث فرهنگی بوده است. این در حالی است که در افق ۱۴۰۴ باید سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر جذب شوند، اما با مشکل جدیدی که با آن روبرو شده ایم معلوم نیست وضعیت گردشگری ایران به کجا برسد.

ما اکنون دچار وضعیت معکوسی در زمینه پیشرفت میراث فرهنگی و جذب توریسم شده ایم و این در حالی است که در زمانی که در سال های قبل شاهد پیک مسافران و توریست های خارجی بودیم به دلیل کرونا صدمات جبران ناپذیری به میراث فرهنگی زده شده است .اکنون این مساله پررنگ تر از همیشه است  و کرونا روزهای سختی را روبروی گردشگری قرار داده است .

هر سال با ورود گردشگران در این روزها با مشکل کمبود ساختارها و مشکل کمبود هتل ها به خصوص در کلان شهری همچون اصفهان مواجه بودیم، اما اکنون هتل ها خالی تر از همیشه به امید روزهای خوب و خالی از شیوع کرونا چشم دوخته اند.

ماهانه ۲۳۰ میلیارد تومان ضرر اقتصادی شامل ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمان پذیر با حدود ۳۵ هزار تخت می شود که اکنون در تعطیلی به سر می برند و نتوانسته اند فعالیت کنند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان طی سه ماه گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری استان اصفهان به خاطر عدم فعالیت این اماکن به صنعت گردشگری وارد شده است.

فریدون الهیاری این اتفاق در شرایطی اتفاق می افتد که ما در سالهای گذشته با ورود مسافران زیادی در این روزها روبرو بودیم و اکنون به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی نمی توانیم هیچ گردشگری را میزبان باشیم و همین موضوع باعث شده که چراغ هتل ها خاموش بماند.

بسیاری از هتلداران در این زمینه از دولت می خواهند که از آنها حمایت شود. مسعود راستی، یکی از کسانی است که مهمانپذیر دارد و در طی این روزها با مشکلات بسیاری روبرو شده است.

او با اشاره به اینکه شیوع کرونا خسارات زیادی را به سرمایه گذاران این حوزه زده است می گوید: بسیاری از سرمایه گذاران گردشگری در مرز ورشکستگی قرار دارند و آینده واضح و روشنی روبه رویشان نیست و برخی از هتلداران ناچار خواهند بود، عطای فعالیت در این بخش را به لقایش بخشند که بروز چنین عارضه ای علاوه بر افزوده شدن به تعداد بیکاران جامعه به عرصه گردشگری کشور نیز آسیب خواهد زد.

حالا وجود کرونا در کنار چالش های بسیاری که پیش روی توسعه صنعت هتلداری است به مشکلات این حوزه دامن زده است و دست گذاشته بر سرمایه گذاران بخش خصوصی و آنها را آزار می دهد.

پاشنه آشیلی که زیرساخت های صنعت گردشگری و همچنین کسانی که در حوزه صنایع دستی کار می کنند را با مشکلاتی اعم از بیکاری، مشکلات مالی و آسیب های اجتماعی دیگری روبرو کرده است .

دریا قدرتی پور – مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا