اصفهان گردی

کلیسای بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها در میدان جلفا

کلیسای بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها در میدان جلفا

کلیسای بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها در میدان جلفا

کلیسای بیت لحم مقدس یا کلیسای بدخِهم مقدس مربوط به دوره صفوی است ودر خیابانِ نظرِ شرقی، میدان بزرگ جلفا واقع و در سال ۱۶۲۸ میلادی بنا شده است.

آوا منتظر

این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۴۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آوا منتظر این کلیسا که به نام زادگاه حضرت عیسی مسیح بیت لحم یا اورشلیم نام گذاری شده جنب میدان بزرگ واقع در خیابان نظر، محله جلفای اصفهان و در مجاورت کلیسای حضرت مریم مقدس، توسط خواجه پطرس ولیجانیان، تاجر نامی روزگار صفوی بنا شده است. کلیسادارای ساختمانی مرتفع و باشکوه است و صاحب بزرگ ترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان است. پلان کلیسا مستطیلی شکل با سمت شرق به غرب است که از نوع تالارهای گنبددار معماری ارمنی است؛ ولی نمای خارجی آن نمایانگر سبک معماری ایرانی است. کلیسا دارای گنبدی دولایه است که تمامی سطح داخلی آن با آب طلا تزئین شده است. روی گنبد هشت نورگیر تعبیه شده و خود گنبد توسط چهار قوس که به چهار ستون بزرگ متصل است به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا اتکا دارد. سمت غربی بنا دارای ایوانی دو طبقه است که ورودی اصلی کلیسا در این سمت قرار دارد. در بالای قسمت داخلی ورودی اصلی بالکنی قرار دارد با پلکانی در سمت جنوبی ورودی. ورودی دوم کلیسا در قسمت جنوبی آن واقع است. محراب کلیسا که در قسمت شرقی بنا قرار دارد، دارای دو اتاقک مستطیل یشکل در دو سوی آن است؛ درضمن مصالح ب هکار رفته در بنای این کلیسا خشت و آجر است. دیوارهای داخلی این کلیسا که با گچ اندود شده، پوشیده از نقاشی های آبرنگ با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس انجیل است. تزئینات داخلی کلیسا از کاش یهای هف ترنگ با زمینه نیلی و آبی است. دیوارها و گنبد کلیسا نیز از تزئینات و نقاشی رنگ روغن زیادی بهره برده است.

سفری خیالی به بهشت و جهنم بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها آوا منتظر عکس: آوا منتظر تصاویر نقاشی شده بسیاری که گویای داستان هایی از کتب عهد عتیق و جدید است وجود دارد. در گوشه سمت چپ قسمت فوقانی تصویر بهشت و تصویر خود خواجه پطرس نقاشی شده است. کلیسا در سال ۱۸۵۰ میلادی با خطر تخریب مواجه شد؛ ولی در سال ۱۸۷۰ توسط هوان جان الیازیان مرمت و بازسازی شد و به این ترتیب از ویرانی نجات یافت. برج ناقوس در سال ۱۸۹۷ میلادی در بالای در ورودی باختری کلیسا ساخته شد. در حیاط کلیسا سنگ قبرهای بسیاری وجود دارد که ازجمله آ نها سنگ قبر خواجه پطرس و افراد خانواده اوست. تعدادی از این سنگ قبرها همراه با حیاط شمالی کلیسا ب هعلت تعریض خیابان جانبی آن در سال ۱۹۳۶ میلادی به خیابان نظر متصل شد. در سال ۱۹۷۰ به علت عبور ماشین های سنگین از خیابان نظر گنبد کلیسا ترک برداشت که به موقع توسط سازمان فرهنگ و هنر مرمت شد. کلیسای بیت لحم را م یتوان هم از نظر نقاشی های زیبای داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوه ترین کلیسای اصفهان دانست. ب هخصوص اینکه دارای بزرگ ترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان است.

معماری کلیسا

پلان کلیسا از نوع تالارهای گنبددار مستطی لشکل است که در جهت شرق یغربی قرار گرفته و دارای گنبدی دوجداره با هشت نورگیر در قسمت پایین گنبد است. بنا هی چگونه تزئین خارجی ندارد و ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ و قطر آن ۱۱ متر است. گنبد با چهار قوس به چهار ستون بزرگ متصل و به دیوارهای شمالی و جنوبی بنا تکیه کرده است. در سمت غربی کلیسا و در قسمت جلوی ورودی اصلی ایوانی دو طبقه قرار دارد و در بالای آن ناقو سخانه کلیسا، که در سال ۱۸۹۷م بنا شده، قرار گرفته است. مصالح ب هکاررفته در ساختمان عبارتند از: خشت و آجر. دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شد هاند و روی تمامی آ نها نقاش یهایی با موضوعاتی برگرفته از کتاب مقدس نقش بسته است. در قسمت پایین دیوارها نیز از کاشی های لعابدار به رنگ های نیلی و آبی برای تزئین استفاده شده است.

کلیسای بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها در میدان جلفا

کلیسای بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها در میدان جلفا

کلیسای بیت لحم؛ موزه دائمی نقاشی ها در میدان جلفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا