دسته بندی نشده

تاثیر جاذبه های گردشگری بر رشد اقتصادی

در دنیای امروز، صنعت گردشگری به اندازه ای اهمیت پیدا کرده است که بسیاری از کشور ها حتی اگر دارای جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نباشند، می توانند با خلق برخی جاذبه ها در قالب جاذبه های دست ساز و مصنوعی به منظور افزایش مدت زمان حضور گردشگر در کشور مقصد به بسیاری از معیار های رشد اقتصادی از جمله اشتغال، توسعه، ارتقای سطح زندگی و.. کمک کنند، چرا که این صنعت به عنوان سومین صنعت درآمدزا در دنیا و یکی از روش های کسب درآمد ارزی به شمار می رود و روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که در این میان حضور گردشگران خارجی به دلیل ارزآوری و نقش آن در توسعه اقتصادی اهمیت بسیار بیشتری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا دریابیم خلق جاذبه های گردشگری چگونه به رشد اقتصادی کشور ها کمک می کند.

کشور ما به لحاظ برخورداری از ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری برای گردشگران در رتبه دهم جهان قرار دارد که استان خراسان رضوی و شهر مشهد با ۲۷ میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی در سال، در صدر استان های کشور از لحاظ جذب گردشگر داخلی و خارجی در زمینه های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی و غذایی می باشد.

در این خصوص ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی نیز ابراز داشت: مشهد یکی از ارزانترین مقاصد گردشگری در ایران محسوب می شود و در عین حال در زمینه زیرساخت های گردشگری، اقامتی و پذیرایی از سطح بسیار خوبی برخوردار است.

او همچنین ادامه داد که اطلاع رسانی از ظرفیت ها، جاذبه ها و دیدنی های تاریخی و فرهنگی استان خراسان در کنار جاذبه زیارتی مشهد می تواند در جذب هر چه بیشتر گردشگران اثربخش باشد. مکرمی فر افزود: در حال حاظر ماندگاری مسافران در استان و مشهد دو و نیم تا سه روز است که باید سعی کنیم این میزان به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

اما متاسفانه عدم توجه به ظرفیت ها و قابلیت های موجود در جهت رشد، پرورش، خلق جاذبه های گردشگری و توسعه گردشگری موجب عقب ماندگی بیشتر از سایر کشور ها در صنعت پرشتاب گردشگری جهان شده است و سهم اندک از گردش مالی بسیار زیاد این صنعت سودآور تداوم دارد. گزارش ها حاکی از آن است که تقریباً ۱۰ درصد گردش مالی دنیا به صنعت گردشگری تعلق دارد، در حالی که سهم ایران از این بخش تنها یک درصد است.

با یک مقایسه بسیار مشهود در می یابیم که چقدر در رشد این صنعت و خلق جاذبه های گردشگری ضعیف عمل کرده ایم، به گفته برخی از کارشناسان این حوزه درآمد حاصل از ورود گردشگران به ایران به طور متوسط در هر سال ۸ میلیارد دلار است در حالی که ترکیه در همسایگی ما ۲۷٫۷ میلیارد دلار درآمد از صنعت گردشگری دارد. صاحبنظران این حوزه نیز به این نتیجه رسیده اند که هزینه های اندک در عرصه صنعت گردشگری به نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و سود و ارزآوری چندین برابری را تحقق می بخشد.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

رضا خزاعی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا