طبیعت گردی

تنگه رغز کجاست؟

معرفی تنگه رغز

اگر اهل سفر های ماجراجویانه و هیجان شیرجه زدن و شنا کردن در آب های زلال و فرود آمدن از صخره های رنگارنگ هستید بهتر است سفری به تنگه رغز داشته باشید. سفر به تنگه ای استوار و با نورپردازی خیره کننده خورشید و آب های زلال و آبشارهای فراوان که در ۳۵ کیلومتری جاده داراب- شیراز در گردنه دارکویه قرار گرفته است. برای رسیدن به این تنگه ابتدا باید از مسیری خاکی که از گردنه دارکویه شروع می شود عبور کنید. پس از دو ساعت و عبور از جاده خاکی و گذشتن از منطقه کوه درختی نوبت به پیاده روی چند ساعته می رسد.

ابتدا مسیر آسان است ولی رفته رفته شیب بیشتری می گیرد و باید از سنگ های بزرگی عبور کنید ، بعد از عبور از این قسمت ها شیب کم تر می شود. این منطقه دارای مجموعه ای از آبشارهای متنوع و بی نظیر و چشمه های زلال و شفاف است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده است.

ویژگی های تنگه رغز

دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب ، ۶۴ آبشار و یکصد حوضچه طبیعی را در خود جای داده است که تنها ۱۴ آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان بوده است و با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر دره جنوبی به بن بست می رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌گردد، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است البته ۱۲ آبشار آن نیازمند فرود با طناب است. عمق حوضچه های آبشارها نیز متفاوت و ۶تا ۲۰ متر می رسد. شما در حین عبور از این چشمه ها تنها نیستید و ماهی های دریاچه بدون هیچ گونه ترسی شما را همراهی می کنند. جریان آب در قسمت های مختلف متفاوت است گاهی آرام و نرم و گاهی غرنده و خشن ، گرمای هوا نیز متفاوت است جایی به دلیل تابش آفتاب گرم و سوزنده و جایی بسیار سرد است. بهترین فصل سفر به این منطقه از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر می باشد. بلندترین آبشار این دره، آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر و آخرین آبشار، آبشار وداع با ارتفاع ۴۶ متر است.

سفری خطرناک به رغز

فراموش نکنید که این یک سفر عادی نیست و سفر در طول این دره بدون داشتن امکانات، بسیار سخت و خطرناک خواهد بود.پس اولا باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید و همچنین  برای سفر بهتر و امن‌تر در این تنگه زیبا بهتر است از راهنمایان مجرب محلی کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا