شگفتی های جهان

تپه های مغناطیسی هند

تپه های مغناطیسی  له

در مکان ها و کشورهای مختلف جهان، تپه ها و کوه هایی کشف شده است که از آن ها با نام تپه های مغناطیسی یا کوه های مغناطیسی یاد می شود. در این مجموعه، تپه های مغناطیسی هند را که در شهر له (Leh) واقع شده اند، می توان یکی از جاذبه های گردشگری هند دانست. جاذبه ای دیدنی و البته تجربه ای عجیب و به یاد ماندنی که آبروهایتان را از تعجب بالا می اندازد. این تپه ها یکی از عجایب جهان و از عجایب هند است که گردشگران بسیاری را به سمت خود جلب می کند. مجله گردشگری سپاهان (کوله) اگر چه از عجایب و جاذبه های هند مطالب بسیاری را برای خوانندگانش منتشر کرده است؛ با این حال اکنون به معرفی تپه های مغناطیسی هند در شهر له آشنا خواهید شد.

تپه های مغناطیسی هند واقع در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر له و در نزدیکی بزرگراه له –کارگیل (the Leh-Kargil) قرار گرفته است. در این بزرگراه جاده ای کوچک است که پدیده گرانش را به شکل دیگه ای نشان می دهد. وجود این جاذبه برعکس در این جاده، قرار گرفتن تپه های مغناطیسی هند است که حتی وسایل نقلیه ثابت را نیز به سمت بالا می کشد. اتفاقی که برای هر بیننده ای عجیب و غیر قابل باور است. این مکان مشهور به تپه مغناطیسی، در مکانی توریستی در دره ای زیبا واقع شده و حتی مکانی پرطرفدار برای افراد و جوانانی است که به رانندگی در جاده های زیبا، عجیب و با مناظر بی نظیر علاقه مند هستند.

اگر با ماشین شخصی یا هر وسیله نقلیه دیگری به این جاده کوهستانی کوچک وارد شدید، خود را برای اثری متفاوت و شگفت آور از نیروی جاذبه روبرو کنید. مکانی که جاذبه زمین در آن برعکس عمل می کند یا اینکه می توان از آن به آهنرباهایی بسیار بزرگ اشاره کرد که خصوصیاتی عجیب را برملا می کند.

تپه های مغناطیسی لاداخ

دنیای عجیب و غریبی که در آن زندگی می کنیم، پر است از نظریه های عجیب و غریب که طبیعت بسیاری از آن ها را برملا و پشتیبانی می کند. همه آن ها یک منطق علمی و دلیلی مستحکم را پیشنهاد می کنند و از استدلالی قوی پیروی می کنند. پس نمی توان برای آن به خرافات مردم عامه یا گذشتگان رجوع کرد. برای هر اتفاق و عملی توجیح علمی می توان یافت.

با این وجود مردمان عامه براساس تفکر گذشتگان و دانش قدیمی آن ها تصور می کردند که تپه های مغناطیسی هند در حقیقت “جاده ای مغناطیسی است که یک راست به بهشت می رود.” تفکری که در نتیجه اطلاع نداشتن از دانش مغناطیسی و آهنربایی به وجود آمده و شکل گرفته است. در اینجا شاید جالب باشد که نگاهی به هر یک از این باورها و نظریه ها پیرامون این تپه ها بیندازیم و برایتان تفکر گذشتگان را بیشتر معرفی کنیم.

خرافات درباره این تپه

روستاییان ساکن لاداخ معتقدند که زمانی در گذشته، جاده ای وجود داشته است که مردم را به سمت بهشت راهنمایی می کرد و می برد. کسانی که به درستی سزاوار بودند و به نیک سیرت بودند، در این جاده مستقیم به سمت بهشت هدایت می شدند و حرکت می کردند. اما کسانی که درست کردار یا درست سیرت نبودند، هرگز نمی توانستند این کار را انجام دهند.

نیروی مغناطیسی

بعدها یک نظریه معقول گفته شد. نظریه ای که البته مشهورتر و قابل پذیرش تر است. این تئوری بیان می کند که یک نیروی مغناطیسی قوی وجود دارد که از سمت تپه ها می آید. همین نیوری مغناطیسی قوی باعث می شود که وسایل نقلیه ای را که در محدوده آن قرار می گیرند به سمت آن جذب و کشیده شوند.

این اتفاق های عجیب و غریب که در بزرگراه له -کارل نام بردیم، توسط تمام گردشگرانی که از سراسر جهان به این منطقه سفر کرده اند امتحان شده است. بنابراین افراد بسیاری را می توان پیدا کرد که وجود چنین خصوصیتی را در تپه های مغناطیسی هند شهادت بدهند.

به عنوان یک حقیقت و اتفاق در این باره همچنین می بایست به خطوط هوایی هندوستان رجوع کرد. نیروی هوایی هند به خاطر اینکه به دلیل تداخل های مغناطیسی در این منطقه هواپیماهایش انحراف پیدا می کرد یا به مشکل برمی خورد، دستور داده است که از روی این ناحیه به هیچ عنوان پرواز نداشته باشند.

بسیاری از هواپیماهایی که در گذشته از بالای تپه های مغناطیسی می گذشتند دچار اختلالات مغناطیسی در رادار خود شده و تحت تاثیر نیروی مغناطیسی تپه ها قرار می گرفتند.

خطای چشم

یکی دیگر از نظریه هایی که در رابطه با تپه های مغناطیسی هند در منطقه لاداخ و شهر له عنوان شده است به نظریه خطای چشم معروف است. نظریه ای که به طور گسترده پذیرفته شده است و می گوید که این تپه ها هیچ منبع نیروی مغناطیسی ندارند؛ بلکه فقط یک توهم ایجاد شده از انعکاس نور است که باعث می شود جاده ای که به سمت تپه های مغناطیسی هند پایین می رود را شیب دار نبینید. همین شیب هم باعث حرکت اجسامی مانند وسایل نقلیه به سمت کوه های مغناطیسی لاداخ می شود.

این نظریه عنوان می کند که شیب این جاده ها منفی است اما به چشم ما انسان ها، دارای شیبی مثبت و به سمت بالا دیده می شوند. بنابراین، هنگامی که وسیله نقلیه ای را در حال حرکت به سمت بالا در این جاده می بینید، در واقع آن ماشین به سمت پایین در حال حرکت است.

محل تپه های مغناطیسی هند

شاید بهتر باشد که بیشتر راجع به خصوصیات این تپه ها بگوییم. به هر حال توجه به هر ویژگی می تواند برای مشخص شدن واقعیت وجودی این تپه های مغناطیسی هند مهم باشد. این تپه ها، در ارتفاع ۱۴۰۰۰ فوتی (یعنی ارتفاعی حدود ۴۲۶۷ متری) و در بزرگراه ملی له – کارگیل – بالتیک در منطقه ترانزیتی هیمالیا واقع شده است. رودخانه سیندو (Sindhu river) در سمت شرقی تپه مغناطیسی جریان دارد و یک قاب تصویری کامل وو بی نظیری از مناظر اطراف را برای شما به نمایش گذاشته است.

خوشبختانه و به موهبت زیبایی های شگفت انگیز طبیعت ناحیه و توانایی اسرار آمیز مغناطیسی تپه ها، جاده مغناطیسی در  لاداخ تبدیل به مکانی شده است که مسافران بسیاری را به خود جذب می کند. مسافران و گردشگرانی که برای تجربه پدیده ای عجیب و غریب که در اینجا اتفاق می افتد، برای لحظاتی در این جاده متوقف می شوند.

در حال حاضر، اگر در شبکه های اجتماعی بگردید می توانید فیلم های متعددی که توسط گردشگران کنجکاو از این اتفاق ضبط شده است را پیدا کرده و تماشا کنید. این گردشگران خاصیت تپه های مغناطیسی هند را به صورت آنلاین برای همگان قابل مشاهده نموده اند! در هر صورت حتی با تماشای این فیلم ها نیز، ماهیت و وجود این اتفاق برملا می شود. باید از خود پرسید که حرکت وسایل نقلیه آیا به دلیل وجود مغناطیسی قوی در تپه هاست؟ یا اینکه فقط یک توهم هیجان انگیز و خطای چشمی بی نظیر است؟

مهلا نهاردانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا