اصفهان گردی

حمام تاریخی علی قلی آقا اصفهان

حمام تاریخی علی قلی آقا

برای بازدید از حمام تاریخی علی قلی آقا اصفهان باید به خیابان مسجد سید، رو به روی خیابان طیب ،در کوچه ای به همین نام بروید.این حمام پس از ترمیم و بازسازی، این بار به صورت یک موزه مردم شناسی درسال ۱۳۸۴ بازگشایی شد و  گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

حمام علی قلی آقا در اصل به وسیله یکی از درباریان  پادشاهان صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین به نام علی قلی آقا ساخته شد. معماری این حمام از نوع معماری سبک اصفهان است. علی قلی آقا سازنده مسجد علی ‌قُلی‌آقا و برادرش خسروآقا سازنده حمام خسروآقا هستند که حمام خسرو آقا متاسقانه تخریب شده است.

این مجموعه وقف شده،در نیمه اول قرن دوازدهم هجری ساخته شد. قدمت بخشی از تزیینات و نقاشی های حمام مربوط به دوره صقوی  و بخشی از نقاشی ها هم در دوره قاجار به آن اضافه شد.

این حمام بخشی از مجموعه ای کلی شامل مسجد، حمام، بازارچه، چهارسوق و کاروانسرا بوده است. آب آن از چاهی معروف به «چاه گاو» تامین می شده است. آب از چاه بیرون کشیده می شد و به مخزنی در پشت بام انتقال و از آن جا به خزینه ها و حوضچه ها هدایت می شد.گرمایش حمام ها شامل تون (آتشدان)، انبار سوخت، تیان (ظرف مخصوص گرم کردن آب) و گودال جمع آوری خاکستر بوده که آن ها هم با چاه گاو در غرب حمام قرار داشتند.

حمام علی قلی آقا اصفهان
حمام علی قلی آقا اصفهان

حمام بزرگ

سربینه: از ورودی حمام بزرگ که داخل شوید، یک محوطه هشت ضلعی  می بینید که پس از عبور از راهروها به «سربینه» یا همان رختکن متصل می شود. در سقف گنبدی شکل حمام، روزنه هایی معروف به «جام گاه» تعبیه شده که داخل آن ها شیشه های محدبی و عدسی شکل قرار گرفته اند.به خاطر همین حالت شیشه ها، کسی از پشت بام، نمی تواند داخل حمام را ببیند.چهار حوض درون سکوها تعبیه شده تا  قبل از ورود به سکو، پاها شسته شوند. سربینه به وسیله یک راهرو به گرمخانه متصل می شود.

گرمخانه: گرمخانه این حمام با سنگ های مرمر پوشیده شده است. دور تا دور دیوار گرمخانه با تزیینات کاشیکاری با نقوش گل و مرغ و اسلیمی تزیین شده اند. ، استخر بزرگی نیز قرار دارد که به «چال حوض» معروف است. در دو سوی محور اصلی این فضا دو شاه نشین وجود  دارد . در کنار گرمخانه با عبور از چند پله، به خزینه حمام خواهید رسید. در طرفین خزینه هم دو حمام اختصاصی قرار دارد که به شاه نشین مشهور است.

حمام تاریخی در اصفهان
حمام تاریخی در اصفهان

حمام کوچک

حمام کوچک معماری مشابه حمام بزرگ در مقیاس کوچکتر دارد. حمام کوچک فضاهایی با قاعده های منظم و هندسی دارد.

جالب است بدانید این حمام  در گذشته   به حمام دوقلو معروف بوده است.چون مانند بسیارى از حمام هاى قدیم از دو بخش مختص زنان و مردان ساخته شده بود و دو در جداگانه نیز داشت.سربینه یا بخش زنانه کوچک تر با معمارى زنانه تر مورد استفاده قرار مى گرفته است.

اصفهان گردی در گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا