معرفی نقاط گردشگری جهان

متروپل پاراسول، یک غول چوبی زیبا

سویا یکی از شهرهای زیبای اسپانیا است که بزرگترین سازه چوبی جهان را در خود جای داده است. این سازه چوبی متروپل پاراسول (Metropol Parasol) نام دارد. پاراسول به معنی سایبان است که به شکل چترمانند این پل اشاره دارد.

این سازه با ظرافتی دقیق به شکل شش قارچ چوبی ساخته شده و همچنین در طراحی و ساخت آن از درخت بو و درختان فیکوس نیز الهام گرفته شده است. ارتفاع چترهای قارچ این سازه ۲۸٫۵ متر است و به وسیله پل های کوتاهی به هم وصل می شوند و بازدیدکنندگان می توانند بر روی آن قدم بزنند.

به طور کلی این سازه ۷۰ متر عرض و ۱۵۰ متر طول دارد و در ۴ طبقه مختلف ایجاد شده است. ساخت متروپل پاراسول در سال ۲۰۱۱ پایان یافت و علاوه بر بازدید از این سازه، گردشگران می توانند از امکانات تفریحی متعدد آن نیز بهره مند شوند. علت اصلی ساخت این سازه وجود مراکز خرید و رستوران های زیادی بود که در اطراف این مکان وجود داشت و به دلیل ازدیاد اماکن تجاری و رفت و آمد افراد، نیاز به یک سایبان احساس شد و به همین دلیل اقدام به ساخت سایبان برای این منطقه کردند و امروزه این سازه زیبا و منحصربه فرد از پربازدیدترین جاذبه های کشور اسپانیا می باشد.

در میان شهر زیبا و تاریخی سویا، سازه‌ای خارق‌العاده‌ ساخته شده که امروزه یکی از مهم‌ترین نمادهای سویا محسوب می‌شود. متروپل پاراسول (Metropol Parasol) یک سازه بزرگ چوبی است که به صورت یک توسعه مختلط (شامل استفاده‌های تجاری، تفریحی و فضای عمومی) و چند سطحی با معماری آیکونیک در پلازای انکارناسیون (Plaza de la Encarnación) در بخش قدیمی و بافت متراکم قرون وسطایی شهر سویا ساخته شده است. ساخت سازه با هدف بازتوسعه پلازای انکارناسیون که سال‌ها به عنوان پارکینگ مورد استفاده بود، انجام شد و آن را به یک میدان و مرکز شهری سرزنده تبدیل کرد. طراحی آن طی برگزاری یک مسابقه به یورگن مایر (Jürgen Mayer)، معمار آلمانی واگذار شد و پروژه در آوریل ۲۰۱۱ با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو تکمیل شد. متروپل پاراسول، به خاطر شکل ظاهریش در بین مردم محلی به قارچ‌های انکارناسیون (Las Setas de la Encarnación) شناخته می‌شود؛ سازه‌ای که مانند سایبان (parasol) بخش قابل توجهی از پلازا را تحت پوشش قرار داده و با ابعاد ۱۵۰*۷۰ و ارتفاع ۲۸٫۵ متر، بزرگ‌ترین سازه چوبی دنیا است.

متروپل پاراسول شامل شش چتر در قالب قارچ‌های غول پیکر است که طراحی آن با الهام از گنبد کلیسای جامع سویا و درختان فیکوس در پلازای کریستو بورگوس (در نزدیکی همین سایت) انجام شده است. کلاهک‌های این قارچ‌ها با اتصال به یکدیگر، یک سقف واحد را تشکیل می‌دهند. حجم این سازه از ورقه‌های چوبی متقاطع ساخته شده که در ترکیب با هم، فرم‌های موجی‌شکل و ارگانیکی را ایجاد کرده‌اند که در تضاد با بدنه پلازا است. سقف سازه توسط شش سیلندر استوانه ای از بتن مسلح (همان تنه قارچ‌ها) پشتیبانی می‌شود و سطوح مختلف سازه را به هم متصل می‌کنند. ستون‌ها نقاط مهم دسترسی به سطوح مختلف (موزه در زیر و همچنین به پلازا و سطح پانوراما در بالا) و معرف یک رابطه منحصر به فرد بین شهر تاریخی و معاصر می‌شوند. شخصیت التقاطی متروپل پاراسول، یک توسعه پویا برای فرهنگ و تجارت را در قلب شهر سویا آغاز می‌کند. تضاد و ترکیب کاربری‌های مختلط (خاطرات، تفریحی و تجاری) تاریخی و معاصر، این پروژه را به عنوان یک نشانه‌ای بی نظیر معرفی می‌کند.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

آناهیتا جعفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا