اخبار

حراج قلب شهاب‌سنگی ۴/۵ میلیارد ساله در ولنتاین

حراجی کریستی، شهاب‌سنگی قلبی شکل را به مناسبت مراسم روز ولنتاین به حراج می‌گذارد.

شهاب‌سنگ معروف به «قلب فضا» در سال ۱۹۷۴ با سرعت بیش از ۳۰ هزار مایل در ساعت به زمین برخورد کرد و در اتحادیه جماهیر شوروی آن زمان و روسیه کنونی فرود آمد. این شهاب‌سنگ با قدمت ۴ میلیارد و ۵۰۰ هزار سال، طبق گزارش سایت کریستی، قرار است از ۶ تا ۱۴ فوریه (۱۷تا ۲۵ بهمن‌ماه) به صورت آنلاین به حراج گذاشته شود.

شاهدان عینی ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز ۱۲ فوریه ۱۹۴۷ صحنه حرکت این شهاب‌سنگ در فضای زمین را نظاره کردند. شهاب‌سنگ در آن زمان بالای منطقه‌ای کوهستانی در روسیه کنونی حرکت کرد و نوری ایجاد کرد که از فاصله تقریبا ۲۰۰ مایلی قابل مشاهده بود. این توده سنگی در طی انفجار در ارتفاع پایین، صدایی مهیب ایجاد کرد، وضعیتی که باعث خرد شدن شیشه‌ها، از جا درآمدن درخت‌ها و تخریب دودکش‌ منازل مسکونی شد و دود تا ساعت‌ها پس از این اتفاق، آسمان منطقه را در بر داشت.

جیمز هایسلوپ، کارشناس بخش علم و تاریخ طبیعی حراجی کریستی بارش این شهاب سنگ را از بزرگ‌ترین بارش‌ها طی چند هزار سال گذشته دانست. پی.آی. مدودف، هنرمند روسی یکی از کسانی بود که در آن سال بارش شهابی را از پنجره منزلش مشاهده کرده و نقاشی آن صحنه را کشید.

اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۷ برای گرامیداشت دهمین سالگرد این رویداد، نقاشی هنرمند روس را روی یک تمبر پستی چاپ کرد.

به گفته هایسلوپ، این نمونه قلبی شکل و شگفت‌انگیز، از تکه‌هایی بود که از مکان وقوع بارش شهاب‌سنگی جمع‌آوری شد. وی اشاره کرد که تحویل دادن این شهاب سنگ از سوی یک مجموعه‌دار به حراجی کریستی، سبب شد که این حراجی تاریخ فروش اقلام خود را عوض کند زیرا ابتدا قرار بود حراجی ۱۲ فوریه به کار خود پایان دهد اما با تحویل گرفتن این شهاب سنگ قلبی‌شکل که یکی از ناب‌ترین شهاب‌سنگ‌های آهنی است، این تاریخ تا روز ولنتاین تداوم یافت.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا آذرنیوش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا