اصفهان گردی

غار چال نخجیر / سفری شگفت‌انگیز به یکی از عجایب طبیعی

غار چال نخجیر / سفری شگفت‌انگیز به یکی از عجایب طبیعی

غار چال نخجیر / سفری شگفت‌انگیز به یکی از عجایب طبیعی

گر از مسیر اصفهان به تهران یا بالعکس سفر کنیم در بین راه نزدیکی دلیجان یکی از پدیده‌های انگشت‌شمار جهان ما را به‌سوی خود می‌خواند. حدفاصل نراق و دلیجان، درست درجایی که آفتاب دشت در تابستان هرم گرمای طاقت‌فرسا دارد، اگر از دهنه غار چندمیلیون‌ساله نخجیر حتی برای چند دقیقه به فضای داخلی غار پناه ببری به‌یک‌باره گویی در فصلی دیگر قدم گذاشته‌ای. بله. غار نخجیر یکی از عجایب خلقت است که انسان  با دیدن آن انگشت حیرت به دهان می‌گیرد.
این اثر طبیعی زنده و چندمیلیون‌ساله طی اکتشافات کارشناسان اداره آب‌منطقه‌ای منطقه دلیجان کشف و پس از بازسازی‌های ورودی و نورپردازی‌های داخلی و ساخت پله‌هایی برای دسترسی هم‌اکنون به‌صورت یک جاذبه گردشگری هرساله مورد بازدید بسیاری از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرارگرفته است.

غار چال نخجیر / سفری شگفت‌انگیز به یکی از عجایب طبیعی

در اصل ساختار اصلی این اثر مشابه غار علی‌صدر در شهر و استان همدان است و تنها تفاوت آن در شکل و بافت داخلی آن است: نه در جنس آن. از طرفی در غار علی‌صدر آب ثابت است و برای بازدید آن گردشگران می‌بایست از قایق استفاده کنند؛ حال آنکه در این غار این‌گونه نیست و به‌راحتی می‌توان پیاده در آن قدم زد و لذت برد.
دمای این غار تقریباً بین هشت تا پانزده درجه است.  نورپردازی‌های داخل غار و تصاویر بسیار زیبای بلورین و آهکی آن ‌چنان متحیرکننده است که چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند. پویایی این غار به‌گونه‌ای است که هریک‌صد سال حدود سه سانتی‌متر به بلورهای آهکی آن اضافه می‌شود؛ ازاین‌رو غار چال نخجیر در میان زمین‌شناسان به زنده‌بودن معروف است.
بازسازی این پدیده و پله‌گذاری راه‌های فرعی و پیچ‌درپیچ آن بازدید را تسهیل و راه‌یابی به ۱۲۰۰ متر از این راهرو طولانی را برای بازدیدکنندگان به‌خوبی میسر کرده است. بافت آهکی و قندیل‌های داخل غار، اسفنج‌های کلسیت، باغ‌های مرجانی، دهلیزها و حوضچه‌های متعدد از دیگر زیبایی‌های این پدیده بوده و تجسم ذهنی را به‌وجود آورده است که می‌توان به بال فرشته، کله اسبی، چهل‌چراغ، ماکارونی و فوتبالیست اشاره کرد. در داخل غار نخجیر برعکس غارهای معمولی به‌خاطر عدم وجود نور کافی و غذای مناسب هیچ موجود زنده‌ای یافت نمی‌شود.

غار چال نخجیر / سفری شگفت‌انگیز به یکی از عجایب طبیعی

ازطرفی تهویه ‌طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت‌انگیز است؛ به‌طوری‌که در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ‌گاه در این مجموعه بازدیدکنندگان با کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوند.

این غار که در سال ۸۱ ‪ در ردیف میراث ملی کشور به ثبت رسیده است به‌همت سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری استان مرکزی با نمایی بسیار زیبا و با امکانات رفاهی مختصر مهیاشده تا لحظات شگفت‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان به‌ارمغان آورد. لازم به ذکر است، برای حفظ این اثر خارق‌العاده از ورود هرگونه وسایل همراه از قبیل کیف و دوربین و مواد غذایی و…جلوگیری می‌شود. به‌هرحال بازدید از این مکان به‌ویژه برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به اکوتوریسم سفارش می‌شود

غار چال نخجیر / سفری شگفت‌انگیز به یکی از عجایب طبیعی

نویسنده : رضا یاران / مجله گردشگری کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا