اخبارتوصیه های سفردسته بندی نشدهطبیعت گردی

بازفت؛ گنجینه طبیعت و فرهنگ ایران

بازفت

سفر به مقصدی نه‌ چندان دور، موضوعی است که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. اگر اهل ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستید، برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم. سرزمین بازُفْت، به علت طبیعت زیبا و سحرآمیزش ازجمله آبشارها و جنگل‌های بلوط، آثار تاریخی شگفت‌آور و زندگی مردم عشایری، برای گردشگران کنجکاوی که به دنبال یک مقصد خاص برای سفر هستند، جای بسیار زیبا و مناسبی است.

بازفت یکی از بخش‌های شهرستان کوهرنگ است که در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در مسیر راه شهرکرد- مسجدسلیمان استان خوزستان قرار دارد. نام این منطقه از آب رودخانه‌ای برگرفته‌شده که از این منطقه می‌گذرد. بله، بازفت نام یکی از رودهای سرچشمه‌گرفته از زردکوه است که از شهرستان‌های شهرکرد و بروجن عبور می‌کند و به کارون ریخته می‌شود. این رود در مسیر خود مناظر طبیعی بسیاری را به‌وجود آورده است. از میان دره‌ها و جنگل‌های پرپیچ‌وخم می‌گذرد و روستاهای زیادی را آبیاری می‌کند و به خاطر آب‌وهوا و پوشش گیاهی مناسب این منطقه همواره یکی از محل‌های ایل‌راه‌های عشایر بوده است.

زندگی عشایر:
اگر مایلید زندگی مردم را از نزدیک لمس و تجربه و از غذاهای محلی نوش‌جان کنید، همراه‌شدن با مردم عشایر و هم‌سفرشدن با آنان برای‌تان جذاب خواهد بود؛چراکه منطقه بازفت کوهرنگ بختیاری به سمت زردکوه، محل کوچ بهاره عشایر است که در اصطلاح بختیاری «مال‌رو» می‌گویند. زمان کوچ از اواخر فروردین از شمال خوزستان شروع و در مناطقی از چهارمحال و بختیاری پایان می‌یابد و به‌طورمعمول به مدت پانزده الی بیست روز به طول می‌انجامد. آنان در مسیر خود از کوه‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده و رودخانه‌های پرآب و خروشان بختیاری گذر می‌کنند.

جنگل‌های بلوط:
اگر عاشق طبیعت‌گردی هستید، از جنگل‌های بلوط شهرستان بازفت لذت خواهید برد، جنگل‌هایی که به‌خاطر شرایط خاص آب‌وهوایی به وجود آمده و به نقل از خبرگزاری مهر لقب زیباترین ذخیره گیاهی رشته‌کوه‌های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

آبشار زرد لیمه (بوینه):
همراه شدن با جریان آب و صدای جوش‌وخروش آن، ازجمله لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که در این سفر می‌توانید به دست آورید. آبشار زرد لیمه یکی از آبشارهای زیبای استان چهارمحال و بختیاری و ایران است که هرساله علاقه‌مندان به کوه‌نوردی زیادی را به خود جذب می‌کند. این آبشار با ارتفاع تقریبی ۵۰ متر و عرض نزدیک به ۲۰۰ متر به‌عنوان یکی از عریض‌ترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود.
مسیر دسترسی به آبشار طولانی و با پیاده‌روی سنگین و نیازمند آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات کوهنوردی کافی است. دیدن آبشار از دو مسیر ممکن است: یکی از بالادست آبشار و از سمت رستم‌آباد و دیگری از پایین‌دست و از سمت روستای گزستان. دسترسی به آبشار از هر دو سمت با درجه سختی تقریباً مشابه است؛ با این تفاوت که دیدن آبشار از سمت روستای گزستان نیاز به ابزار برای عبور از رودخانه بازفت دارد.

پل خدا آفرین:
پل خدا آفرین در سمت جنوب شرقی روستای گزستان قرار دارد. روستای گزستان، در ۱۴۰ کیلومتری شهرکرد، در منطقه بازفت واقع شده است. این پل به‌خاطر ریزش کوه در زمان‌های قدیم و محوشدن رودخانه برای مسافتی چندکیلومتری به این نام خوانده می‌شود. پل خدا آفرین به‌صورت طبیعی بر رودخانه بازفت ایجادشده که تنها محل عبور عشایر منطقه برای ییلاق و قشلاق بوده است.

پلکان دزپارت:
دزپارت (دژپارت) جاده‌ای است با نام جاده ابریشم کوچک که در عصر باستان، دوران مختلف تاریخی و حتی تا چندصباحی از دوران معاصر فلات مرکزی ایران و زاگرس کاربردهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی داشته است. به گزارش خبرگزاری ایرنا، قدمت این جاده در بخش‌هایی مانند بخش جنوبی آن هزاران سال تخمین زده می‌شود؛ همچنین محوطه باستانی چشمه رباط در مسیر این جاده باستانی قرار دارد که از چند تپه کوچک و بقایای ساختمانی یک مجموعه کاروانسرایی و همچنین آثاری از دوره پیش‌ازتاریخ تشکیل‌شده است.
پیش‌تر حمید میرعلایی، بخشدار بازفت، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفته بود که «فصل بهار فصل گردشگری در منطقه بازفت چهارمحال و بختیاری است» و «این منطقه دارای پتانسیل‌های گردشگری فراوانی است که ضرورت دارد رسانه‌ها وارد شوند و نسبت به معرفی جاذبه‌های این منطقه بیش‌ازپیش تلاش کنند. ورود مسافر در اشتغال‌زایی و درآمد مردم منطقه نقش به‌سزایی دارد.»

گلیتا حسین پور – کارشناس گردشگری

منابع:
گیتاشناسی ایران، جلد دوم؛ رودخانه‌های ایران
دایره‌المعارف سرزمین و مردم ایران، جلد یک، مؤلف عبدالحسین سعیدیان

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا