شگفتی های جهان

گورستان دایناسورها کجاست؟

دنیا پر از شگفتی است و هرازگاهی کشف پدیده ای دانشمندان را در حیرت فرو می برد و ما را بیشتر با تاریخچه حیات در کره زمین آشنا می کند. آخرین خبر مربوط به کشف گورستان دایناسورها در آفریقای جنوبی است که نه در پی یک کاوش و تحقیق طولانی مدت، بلکه خیلی اتفاقی و توسط یک چوپان محلی انجام شده است. این داستان یک چوپان، معلم جغرافی و فردی بازنشسته است که یکی از بزرگ ترین کاوش ها مربوط به استخوان دایناسورها در آفریقای جنوبی را کشف کرده است. در ادامه با  ما همراه باشید تا در مورد این خبر مهیج بیشتر بدانیم.

کشف دایناسورهای گیاهخوار

دایناسورها همیشه دوره ای جذاب و اسرارآمیز از حیات بر روی کره زمین بوده اند و تاکنون فیلم ها و کتاب های مختلفی در مورد دایناسورها ساخته شده است. این ساکنان غول پیکر و عظیم الجثه زمین، میلیون ها سال پیش بر اثر تغییر شرایط جوی از بین رفته اند و تنها استخوان ها و فسیل های آن ها به جا مانده است. کشف استخوان های این حیوانات ماقبل تاریخ تاکنون توانسته اطلاعاتی زیاد و تصویری از زندگی در میلیون ها سال پیش را به ما بدهد. این بار کشف گورستان دایناسورها در آفریقای جنوبی دانشمندان را بیش از پیش امیدوار کرده که جنبه های بیشتری از زندگی دایناسورها بر روی کره زمین را روشن کنند. این کشف همان طور که گفتیم توسط یک چوپان و به طور تصادفی انجام شده است و یکی از بزرگترین گورستان های دایناسور در جهان است.

این چوپان که نامش دومانگوی تیوبیکا است خیلی تصادفی و در بازدید همیشگی از محل دفن اعضای خانواده اش در منطقه قیمیگا در استان کیپ شرقی، موفق به کشف گورستان دایناسورها شد. فسیل های این گورستان متعلق به ۲۰۰ میلیون سال پیش هستند و یکی از بزرگ ترین کشفیات در این زمینه محسوب می شوند. این چوپان ۵۴ ساله که پس از کشف گورستان دایناسورها تبدیل به فردی قهرمان و مشهور در منطقه شده در این رابطه گفت: «اجداد من در همین زمین دفن شده اند و یکی از مسئولیت های من مراقبت و نگهداری از قبر آن ها بوده است. من دائماً به آن ها سر می زنم و قبرشان را تمیز می کنم. اما یک روز در حین کار با تکه استخوان بزرگی مواجه شدم که تا به حال مانند آن را ندیده بودم. همان لحظه می دانستم که با چیزی غیرمعمول مواجه شده ام و این استخوان نمی تواند استخوان یک انسان باشد.»

این فرد پس از مشاهده استخوان، موضوع را با جیمز رالین در میان گذاشت که فردی بازنشسته و علاقه مند به زندگی دایناسورها بود. جیمز در رابطه با این کشف می گوید:

«وقتی بزرگ می شدیم مدام به ما می گفتند که دایناسورها تنها داستان و افسانه هستند. من همیشه فکر می کردم که این ها فقط داستان های سرگرم کننده ای هستند که پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برای ما بچه ها تعریف می کنند. تنها وقتی که شروع به مطالعه کتاب هایی در مورد دایناسورها کردم فهمیدم که دایناسورها می توانند موجوداتی واقعی باشند. از سال ۱۹۸۲ تا به حال همیشه در جستجوی اثبات وجود دایناسورها بوده ام و حالا با کشف گورستان دایناسورها خوشحالم که به این هدف رسیده ام.»

«می توانید تصور کنید که چه هیجانی داشتم وقتی متوجه شدم که کشف گورستان دایناسورها درست پشت منزل من انجام شده است. من خیلی به این موضوع افتخار می کنم. از این بابت خوشحالم، چون کتاب های زیادی در مورد روستای کوچک من نوشته خواهد شد و جهان ما را از طریق کشف گورستان دایناسورها خواهد شناخت.» او اضافه کرد که «این کشف به گسترش و توسعه روستای من کمک زیادی خواهد کرد.»

دایناسورها همه جا بودند!

اوایل سال جاری میلادی تیمی متشکل از دیرینه شناسان از دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه های ژوهانسبورگ، آکسفورد، بیرمنگام انگلیس و زوریخ سوئیس هفته ها وقت صرف کردند و کشفیات متعددی در این منطقه انجام دادند. مسئول تیم تحقیقاتی پروفسور جونا چوینیر بود که در انیستیتوی مطالعات تکمیلی دانشگاه ویتز کار می کند. وی در مورد خبر کشف گورستان دایناسورها این طور بیان کرد: «وقتی اولین بار به این منطقه رفتیم غافلگیر و شوکه شده بویدم. فسیل دایناسورها همه جا بودند، همه جا! ما تنها مرحله اول را تمام کرده ایم و حدود ۵ الی ۱۰ درصد پیش رفته ایم. بنابراین لازم است سال آینده هم دوباره به این منطقه برگردیم و امیدواریم که با کرایه کامیون بتوانیم این استخوان های غول پیکر را به ژوهانسبورگ منتقل کنیم.»

۱۲ گونه گیاهخوار

این منطقه هم اکنون از هرگونه علف هرز و گیاهان پاکسازی شده و مساحتی بالغ بر ۲۰ کیلومتر را در بر می گیرد. دانشمندان و دیرینه شناسان باور دارند که صدها فسیل دایناسور از حداقل ۱۲ گونه دایناسور گیاهخوار در این منطقه کشف خواهند شد. هنگامی که با سه مرد محلی در این منطقه قدم می زدیم ناگهان با استخوان لگن دایناسوری مواجه شدیم که به اعتقاد دانشمندان حدود ۸ متر طول و یک تن وزن داشته است. این استخوان در همان جا باقی مانده و روی آن پلاستیک های محافظ کشیده شده است تا دانشمندان اقدامات لازم برای انتقال آن به آزمایشگاه را انجام بدهند.

دانشمندان امیدوارند کشف گورستان دایناسورها پرده از زندگی این گونه های منقرض شده بردارد و اطلاعات جدیدی از گونه ها و تعداد اجساد در این منطقه به دانشمندان بدهد. این تحقیق ممکن است سال ها طول بکشد اما تا همین جای کار هم کشفی تاثیرگذار و مهم تلقی می شود.

مجله اینترنتی گردشگری سپاهان (کوله)

زهرا مظاهری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا