اصفهان گردی

درباره مناره چهل دختران یا گارلند اصفهان

مناره چهل دختران اصفهان یا گارلند اصفهان یکی از پنج مناره قدیمی ایران است که ارزش‌ بسیاری دارد و از بناهای  دوران سلجوقیان است که در سال ۵۰۱ هجری قمری و در محله جویباره اصفهان توسط ابوالفتح نُحوجی شد و ارتفاع ۳۰ متری  دارد.

مناره تاریخی چهل دختران در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ هجری شمسی با شماره ثبت ۲۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این مناره از جاذبه‌های گردشگری اصفهان است  که گردشگران بسیاری از سراسر ایران و حتی دنیا برای دیدن تنها مناره کتیبه‌دار منفرد اصفهان به استان اصفهان سفر می‌کنند. مناره چهل دختران اصفهان در منطقه کلیمیان در خیابان سروش واقع است ونام محله قدیمی آن، جویباره است.شاید عامه مردم وقتی آن را ببینند احساس می کنند مورد آسیب بوده اما از نظر میراثی هیچ مشکلی ندارد این منارها هزاران سال عمر می‌کنند، مصالح به کار برده شده دارای ارزش است.

مناره چهل دختران همزمان با دوره پادشاهی سلطان محمدبن‌ ملکشاه سلجوقی احداث شد.  این مناره در منطقه کلیمیان استان اصفهان احداث شد که اصفهان پایتخت سلسله سلجوقیان بود.

گارلند اصفهان
گارلند اصفهان

کتیبه‌های مناره چهل دختران

این مناره  دارای ۳ کتیبه است که یکی از کتیبه‌ها با خط نسخ و ۲ تا از آن‌ها با خط کوفی حکاکی شده است. مناره آجری چهل دختران که جز مکانها و جاهای دیدنی اصفهان است، در محله جویباره اصفهان قرار دارد و به صورت میله‌ای مدور به ارتفاع حدودا ۳۰ متری بنا شده است. اولین کتیبه این مناره رفیع آجری به خط کوفی با آیات ۲، ۳ و ۴ از سوره طه مزین شده است و کتیبه دیگر این مناره شامل عبارات مذهبی به خط نسخ است که تحت تاثیر شرایط بیرونی قسمت‌هایی از این عبارات از بین رفته است. کتیبه سوم هم به خط کوفی تاریخ ۵۰۱ هجری قمری را نمایش می‌دهد. بسیاری از باستان‌شناسان و پژوهشگران ارزش اصلی کتیبه‌های مناره چهل دختران را معطوف به خط نسخ آن می‌دانند.

گارلند

بسیاری از افراد ساکن اطراف این مناره به آن گارلند هم می‌گویند. در اوایل قرن بیستم یک فرد مسیحی به نام گارلند در یکی از خانه‌های نزدیک مناره چهل دختران اصفهان سکونت داشته است. گارلند کاملا به زبان فارسی تسلط داشت و زمان زیادی در این منطقه و در کنار مناره زندگی می‌کرده است.گارلند پس از مرگ در آرامگاه مربوط به ارامنه به خاک سپرده شد و عمارت محل سکونت او به عمارت گارلند شهرت یافت.

احداث مناره زیبا و تاریخی چهل دختران توسط ابوالفتح نُحوجی

مناره زیبا و تاریخی چهل دختران توسط ابوالفتح نُحوجی از ساکنین توابع اردستان احداث شد. این مناره آجری در محله جویباره اصفهان شامل برج، گنبد و مناره است و از مناره‌های سلجوقی ایران و یکی از عناصر اصلی معماری اسلامی در کنار دیگر مناره‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. کتیبه‌های آجری مزین به خطوط کوفی و نسخ به ارزش معماری این بنای تاریخی افزوده است.

از تزیینات معماری این مناره باید به کتیبه‌های این بنای آجری اشاره کرد که ۳ کتیبه با خطوط کوفی و نسخ تزیین شده‌اند. یک کتیبه با خط نسخ و ۲ کتیبه با خط کوفی مزین شده‌اند که آیات قرآنی، عبارات مذهبی و دیرینگی ساخت بنا را به بازدیدگنندگان نشان می‌دهند. قسمت دوم و بالای مناره دیدنی و تاریخی چهل دختران اصفهان پنجره بزرگی به سمت جنوب قرار داده شده و به شکل مربع مستطیل است. جنس قسمت‌های بالایی این پنجره از چوب بوده و نیمی از ستون‌های گرد و کوچک طرفین آن در داخل دیوار مناره قرار گرفته‌اند.

معرفی مکان‌های تاریخی اصفهان در مجله اینترنتی گردشگری سپاهان کوله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا