اصفهان گردی

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

هزاران پارک ملی در سراسر جهان وجود دارد که سالانه ۲۹۰ میلیون نفر از آنها بازدید می کنند .پس باید گفت پارک های ملی جاذبه های مهم توریستی هر کشوری محسوب می شوند. پار ک های ملی همیشه به منظر وضعیت جغرافیایی منحصر به فرد، اکوسیستم متفاوت و طبیعت زیبا مورد توجه بوده اند. ایران نیز دارای پارک های ملی فراوانی می باشد. یکی از این پارک های ملی پارک ملی کلاه قاضی در نزدیکی شهر   اصفهان می باشد.

از اصفهان به سمت شیراز که حرکت می کنیم بعد از گذشتن از شهرک بهارستان  کوه کلاه قاضی را مشاهده می کنید. شاید نام این کوه برایتان عجیب باشد اما علت نام گذاری آن شباهت کوه به کلاه قاضیان قدیم می باشد. این نماد در گذشته به عاملی برای خوشحالی کاروانیانی که به سمت اصفهان می آمدند تبدیل شده بوده است . دیدن آن خبر از پایان سفر و رسیدن به مقصد کاروانیان بوده است. البته در گذشته کلاه قاضی و شاهکوه با هم بوده اند و منطقه فوق العاده ای را از پوشش گیاهی تا جانوری داشته اند  در واقع این مکان محلی برای تفریح و شکار پادشاهان از جمله شاه عباس صفوی و پادشاهان و نوادگان قاجاریه به خصوص ظن السلطان، والی اصفهان در زمان ناصرالدین شاه بوده است او در کتاب خود از این مکان نام برده است. با آزاد شدن شاهکوه و همچنین عبور اتوبان اصفهان- شیراز بین منطقه کلاه قاضی و شاهکوه، توسعه معدن، ساخت پادگان و شهرک های مسکونی ارتباط بین این دو منطقه کاملا از بین رفته است به صورتی که امروزه از منطقه شاهکوه چیزی باقی نمانده است. ولی خوشبختانه منطقه کلاه قاضی با بالا و پایین هایی که داشته ولی توانست در سال ۱۳۷۴ به منطقه ای محافظت شده و پارک ملی تبدیل شود.

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

کلاه قاضی  قسمتی از رشته کوه ماهدشت  که بلندترین قله این کوه۲۵۳۴ متر ارتفاع و به مساحت ۴۷۱۴۲ هکتار می باشد  و در جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.  این  منطقه دارای دیواره های بلند و چشمه ها و گیاهان و جانوران خاص و کمیاب است. در این منطقه با توجه به بارش کم ولی پوشش گیاهی جالبی را می توان مشاهده نمود. پوشش گیاهی این منطقه به صورت علفی، گونه های درخت و درخچه می باشد. از جمله گیاهان این منطقه درمنه، شقایق وحشی، آویشن، لاله وحشی، بادام کوهی، انجیر، خاکشیر، ریواس، گل گاو زبان، همیشه بهار و…. حیواناتی  نظیر پلنگ، کل و بز، قوچ، میش اصفهانی، آهو، کفتار، گرگ، عقاب، شاهین، کبک، قمری، کوکو، جغد، مار جعفری ، افعی شاخ دار، بزمجه بیابانی، و …… با توجه به ویژگی های بیان شده  این منطقه مکانی مناسب برای گروه های کوه نوردی و طبیعت گردانان ، پژوهشگران گیاه شناسی و دانشجویان و به دلیل ذخایر فسیل مکانی مناسب برای استادان و محققین می باشد . باید توجه داشت در این منطقه سکونتگاه  وجود ندارد و افرادی که با تمام وجود عاشق و دوست دار طبیعت و محیط زیست هستند به این منطقه سفر می کنند.

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

 متاسفانه عواملی مثل جاده و توسعه شهر های مسکونی و…. باعث شده این منطقه حالت جزیره ای به خود بگیرد و در نتیجه کریدوری جهت مهاجرت حیات وحش به سایر مناطق و برعکس وجود ندارد.  و همچنین با همه تلاش های محیط بانان این منطقه و با توجه به اینکه شکار در این منطقه ممنوع است اما هر ساله شاهد شکار های غیر مجاز در این منطقه هستیم. تمامی این عوامل دست به دست هم داده است تا بسیاری از پوشش های گیاهیی و جانوری این منطقه رو به نابودی رود. به صورتی که از ۱۵ قلاده پلنگ ۵ قلاده باقی مانده و گربه پالاس و کاراکال هم مدت ۱۰ سال است که دیده نشده است همچنین درختان بنه و انجیر نیز به ندرت یافت می شود. در سال های اخیر توجه ویژه ای به این منطقه شده است به صورتی که سامانه هوشمند استفاده شده و دوربین هایی در فاصله ۹٫۵ کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته است که باعث شده محیط بانان بتوانند کنترل بیشتری بر روی منطقه داشته باشند. به امید روزی که بتوانیم علاوه بر محافظت از منطقه در توسعه و جذب گردشگری پارک ملی کلاه قاضی کوشاباشیم.

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

پارک ملی کلاه قاضی ، منطقه ای برای عاشقان طبیعت

نویسنده : فهیمه عبدی نیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا