اصفهان گردی

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند

کتاب مدیریت فرانت آفیس هتل با تألیف و ترجمه علی‌اصغر رضایت وارد بازار کتاب ایران شده است. این کتاب که جدای از بحث آکادمیک و تئوریک که تا به حال نمونه داخلی دیگری در ایران نه تألیف شده و نه وجود دارد، به یکی از مهم‌ترین کتاب‌های آموزشی و تخصصی در بحث هتلداری نوین با روش‌ها و متدهای جدید و کسب مهارت‌های مختلف در حوزه مدیریت گردشگر و گردشگری تبدیل شده است. علی‌اصغر رضایت که این کتاب را با بهره گرفتن از آثاری از جیمز باردی تألیف و ترجمه کرده است، در پیشگفتار این کتاب جهان امروز را با همه جنگ و ستیزهای موجود در آن مجذوب گردشگری و هتلداری می‌داند و ۵۰ درصد از درآمدهای حاصل از گردشگری را وابسته به اقتصاد هتلداری برشمرده است؛ از همین رو تجربه خواندن و مطالعه این کتاب علاوه بر کسب مهارت‌های لازم که این روزها با توجه به فقر هتل در سطح کشور و افزایش رو به رشد ورود گردشگر به ایران، در هتل راهکارهایی برای افزایش کاراییان و سطح رضایت‌مندی توریست‌های جدی را ارائه کرده است.

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند

چرا باید هتلداری را یاد بگیریم؟

علی اصغر رضایت در ابتدای این کتاب با اشاره به اینکه همه ما هنگامی که نام هتل را می‌شنویم، تصاویر جذابی را در ذهنمان تداعی می‌کنیم، به این نکته مهم اشاره کرده است که یک هتل خوب علاوه بر داشتن همه امکانات ویژه باید از علم روز یک گام جلوتر باشد و برای این کار باید همه سیستم‌های پذیرش و دیگر کاربردهایی که در آن انسان را به نوعی درگیر چالش‌های روزمره می‌کند، باید توسط سخت‌افزارها و نرم افزارهای پیشرفته کامپیوتری به کار گرفته شوند. این کتاب علاوه بر ارائه راهکارها، شما را قدم به قدم برای تبدیل شدن به یک هتلداری حرفه‌ای و یک مدیر موفق در حوزه هتلداری نزدیک می‌کند. اما نکته‌ای که در مورد این کتاب من را به عنوان خواننده غیر وابسته به علم هتلداری وادار به ادامه آن کرد، نوع شیوایی و سبک روایت آن بود. از آنجایی که این روزها سبک روایت در داستان‌ها به یکی از پرتنش‌ترین مکان‌های مناظرات ادبی تبدیل شده است، باید به سبک روایت این کتاب هم نمره آکادمیک داد و هم نمره تجربه انگاری. نمره آکادمیک را باید به خاطر وجود مباحث و ارائه آمارهای گوناگون در حوزه‌های مختلف هتلداری از جمله: اماکن اقامتی – چارت‌های سازمانی –نقش مدیریت فرانت آفیس – نمونه مسئولیت‌های شغلی و بسیاری دیگر که همه موارد مربوط به هتلداری و جذب گردشگر را نکته به نکته پیش برده و به صورت تاثیرگذار به بیان آنان پرداخته است. اما نمره تجربه‌انگاری را به این دلیل به وی خواهیم داد که وقت خواننده را بیهوده تلف نمی‌کند و آنچه را که واقعا به درد علم هتلداری و شرایط نه چندان مثبت آن در کشور می‌خورد، به مخاطب انتقال داده است.

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند

* چند راهکار برای بهتر خواندن این کتاب

اما چند راهکار برای اینکه بهتر بتوانیم این کتاب را که یک کتاب مهم در حوزه گردشگری محسوب می‌شود مطالعه کنیم؛ اول اینکه در هنگام مطالعه کتاب باید با سبک روایت آن آشنا شویم، سبک روایت علی اصغر رضایت یک الگوی فرامتنی دارد که در آن ما به ازای درونی شدیدی را به خود اختصاص داده است، از این رو اگر در جایی از متن به این نتیجه رسیدید که آمار و ارقام بیش از اندازه در حال تاکید شدن هستند، حتما بدانید که نتیجه‌ای که در پایان حاصل می‌شود، می‌تواند یک دستاورد تحقیقاتی تجربی را به شما ارائه دهد. دوم اینکه برای مطالعه کتاب‌هایی تا به این اندازه تخصصی باید در حال و هوای آن قرار گرفت؛ بهتر است قبلش قدمی در لابی هتل‌های مختلف در سطح شهر بزنید و گپ و گفتی با پرسنل آنان داشته باشید. زمانی‌که به مطالعه این کتاب می‌پردازید می دانید که سطح علمی این کتاب تا چه اندازه به تحقیق میدانی شما و پیشرفت شما در حوزه مربوطه یاری رسانیده است و مهم‌ترین دلیلی که باید به آن اشاره کرد این است که جیمز باردی با اشاره به شناخت علی اصغر رضایت او را در زمینه هتلداری مردی توانمند معرفی کرده است و نوشته مردی که نزدیک به نیم قرن در هتل‌های ۵ ستاره سابقه مدیریت دارد، می‌تواند الگو و راهنمای خوبی برای نسل فردا باشد؛ علاوه بر این از گذشته همواره چاپ مقالات ایشان را در روزنامه‌های انگلستان دنبال کرده‌ام و از این که این کتاب به بازار کتاب ایران وارد شده است، بسیار خوشحالم.

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند

هتلداری و گردشگری در یک کلام / دانشجو بخواند
Detail of a four stars hotel with reflection

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا